پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۵۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به فرسودگی ناوگان تصریح کرد: ناوگان ملی حفاری ایران به دلیل اهمیت تولید نفت در کشور فرسوده شده است و فقط حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از این ناوگان فرسوده نیست. همه ناوگان فرسوده شرکت در یک برنامه ۵ ساله نوسازی و بازسازی خواهد شد.موسوی با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته در ساخت داخل اظهار کرد: پیشرفت‌های بسیار خوبی در سال‌های گذشته در بحث ساخت داخل قطعات موردنیاز صنعت نفت انجام شده است. اکنون رویکرد وزارت نفت به این سمت است تا از تولید و ساخت داخل حمایت کند و به این منظور شرکت ملی حفاری ایران نیز بیش از هزاران قلم از قطعات مورد نیاز این صنعت را بومی‌سازی کرده است.

شعار سال: سیدعبدالله موسوی اظهار کرد: از ابتدای تاسیس این شرکت تا کنون بیش از ۹ میلیون متر حفاری انجام گرفته و همچنین بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه نیز توسط نیروهای شرکت ملی حفاری ایران، حفر شده است. وی با اشاره به ارائه خدمات جنبی توسط این شرکت گفت: تا پیش از انقلاب همه این خدمات جنبی توسط شرکت‌های خارجی ارائه می‌شد اما پس از تاسیس شرکت ملی حفاری ایران، بیش از ۲۰ تا ۳۰ مورد از خدمات جنبی موردنیاز صنعت نفت توسط این شرکت ارائه می‌شود.

صنعت نفت ایران ملی شده است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه صنعت نفت ایران ملی شده است، گفت: همه چرخه تولید، از زمین‌شناسی، حفاری و تولید تا فروش و صادرات نفت خوشبختانه اکنون توسط متخصصان داخلی صنعت نفت در حال انجام است و کاملا شاهد آن هستیم که این زنجیره داخلی و ملی شده است. مدیریت در تمام زنجیره صنعت نفت در داخل انجام می‌گیرد و در اختیار ما است.

موسوی با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته در ساخت داخل اظهار کرد: پیشرفت‌های بسیار خوبی در سال‌های گذشته در بحث ساخت داخل قطعات موردنیاز صنعت نفت انجام شده است. اکنون رویکرد وزارت نفت به این سمت است تا از تولید و ساخت داخل حمایت کند و به این منظور شرکت ملی حفاری ایران نیز بیش از هزاران قلم از قطعات مورد نیاز این صنعت را بومی‌سازی کرده است.

بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با بیان اینکه با استقرار ناوگان حفاری زنجیره تولید نفت در کشور پایدار بوده است، ادامه داد: در بومی‌سازی و ساخت داخل قطعات از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین ظرفیت‌های علمی دانشگاهی استان و کشور بهره خواهیم گرفت. در این زمینه قراردادهایی را با بخش‌های مختلف منعقد کرده‌ایم که می‌تواند به توسعه ساخت داخل کمک بسیاری کند. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: در شرایط کنونی که شاهد تحریم‌ها هستیم، شرکت ملی حفاری ایران نقش اساسی در تولید نفت در خشکی و دریا دارد. ناوگان صنعت حفاری در اختیار زنجیره تولید نفت کشور است و در این زمینه حدود ۲۰ هزار نفر نیرو مشغول به کار هستند تا شاهد تکمیل این زنجیره در بحث تولید نفت باشیم.

تنها در تامین بخشی از کالای مورد نیاز حفاری دچار مشکل هستیم

موسوی با بیان اینکه بسیار مهم است که مدیریت تولید و مدیریت مخازن با داخل است، ادامه داد: تنها در تامین بخشی از کالای مورد نیاز برای صنعت حفاری دچار مشکل هستیم و آن کالاها نیز جزو کالاهای بسیار خاص صنعت حفاری هستند اما در بسیاری از موارد کالاهای موردنیاز این صنعت در درون کشور ساخته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اینکه در مدیریت مخازن و تولید نفت در کشور مدیریتی یکپارچه اعمال شده است و خودمان برای مخازن تحت اختیارمان تصمیم‌گیری می‌کنیم، مساله‌ای بسیار مهم و نشان‌دهنده توان تخصصی و فنی ما در درون کشور است، زیرا این اقدامات در گذشته تماما در اختیار شرکت‌های خارجی بود و آنها بر مخازن ایران مدیریت می‌کردند و نیروهای داخلی کارهای اساسی را در اختیار نداشتند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه میادین نفتی ایران با میادین دنیا تفاوت دارند، گفت: اهمیت کار حفاری در زنجیره تولید نفت غیر قابل انکار است و آنچه که اکنون روشن است، آن که مدیریت ۷۲ دستگاه دکل حفاری کاری بسیار مهم و دشوار است که اکنون در حال انجام آن هستیم.

دکل‌های حفاری ۲۴ ساعته در حال حفاری

موسوی با بیان اینکه دکل‌های حفاری در کشور به‌صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت و حفاری هستند، اظهار کرد: این دکل‌ها تنها در صورتی متوقف خواهند شد که مشکلی برای آنها و یا شرایط جغرافیایی به‌وجود بیاید. این نوع تلاش و کار به دلیل آن است تا بتوانیم تولیدی که توان اقتصادی کشور را تامین می‌کند را محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به قراردادهای EPC اظهار کرد: خوشبختانه در ارتباط با قراردادهای EPC که در مناطق نفت‌خیز برنامه‌ریزی شده بود، از ابتدا نیز قرار بر این بود تا شرکت‌های خارجی حضور پیدا نکنند. در این زمینه ۱۰ قرارداد امضا شده است و در آن قراردادها حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از ۲/ ۶میلیارد دلاری که وزیر نفت از شورای اقتصاد بر اساس ماده ۱۲ دریافت کرده بود، به شرکت‌های داخلی اختصاص داده شد.

نیاز به شرکت‌های خارجی نداریم

موسوی با بیان اینکه در طرح‌های EPCF و EPDF نیاز به شرکت‌های خارجی نداریم، اظهار کرد: این قراردادها اکنون در حال انجام هستند و شرکت‌های ایرانی برنده این مناقصات شده‌اند و هیچ شرکت خارجی در این قراردادها وجود ندارد. کار بسیار جالبی نیز که در این قراردادها انجام گرفته، آن است که ۵ درصد از ارزش این قراردادها برای کارهای عام‌المنفعه در جغرافیای اجرای آن طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما یک رویکرد ساخت داخلی است، ادامه داد: در برخی از بخش‌ها مانند میادین مشترک ممکن است به شرکت‌های خارجی نیاز داشته باشیم و آن هم در زمینه سرمایه‌گذاری است اما در بخش‌های دیگر نیازی به این شرکت‌های خارجی وجود ندارد زیرا شرکت‌های داخلی و دانشگاه‌های ما در حال کار روی ساخت قطعات مورد نیاز صنعت نفت و حفاری هستند.

همه بدهی‌ها را پرداخت خواهیم کرد

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به مطالبات سازندگان قطعات صنعت نفت و حفاری اظهار کرد: ممکن است در برخی از مقاطع مطالبات این سازندگان به آنها پرداخت نشده باشد و آنها با مشکلاتی مواجه شده باشند اما شرکت ملی حفاری ایران قطعا همه بدهی‌های خود را پرداخت خواهد کرد و طلبکاران این شرکت نگران مطالبات خود نباشند.

موسوی با اشاره به بازاریابی خارجی این شرکت، ادامه داد: از اینکه ما بتوانیم در کشورهای همسایه حتی یک دکل را بنا کنیم یک کار بسیار مهم و ارزشمند است. اکنون در عراق در حال انجام فعالیت‌هایی هستیم و در کشورهای عمان و اوکراین نیز در حال اقداماتی برای برپایی دکل‌های حفاری هستیم اما در این زمینه کیفیت و ماهیت مناقصات نیز برای ما بسیار مهم است.

به دنبال حضور در بازارهای خارجی

وی با بیان اینکه به دنبال حضور در بازارهای خارجی هستیم و این موضوع جزو برنامه‌های بازاریابی شرکت است، گفت: امیدواریم با تلاش‌هایی که در حال انجام است، بتوانیم به کشورهای دیگر خدمات جنبی ارائه کنیم یا در کشورهای مدنظر دکل‌هایی را برای حفاری چاه‌های نفت برپا کنیم. این اقدام یک کار ساده نیست زیرا در کشورهای همسایه شرکت‌های بزرگ حفاری دنیا حضور دارند و ما باید با چنین شرکت‌هایی به رقابت بپردازیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 27بهمن 97، کدخبر: 3496778، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
1
0
به امید موفقیت های بیشتر در عرصه تولید ملی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین