پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۰۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
پس‌ازاینکه با وضع تحریم‌های جدید آمریکا، قراردادهای پسابرجامی ایران برای خرید هواپیماهای نو بایگانی شد، رؤیای توسعه و نوسازی ناوگان هوایی نیز رنگ باخت، بااین‌حال، شرکت‌های هواپیمایی برای حفظ وضع موجود و تأمین نیازهای خود، رایزنی برای خرید هواپیما از دیگر فروشندگان را در دستور کار قرار دادند و از آن جمله، ایران‌ایر (هما) برای خرید هواپیماهای نو با سوخوی روسیه وارد مذاکره شد. حالا اما، آنگونه که مدیرعامل ایران‌ایر می‌گوید، مدیران این شرکت روسی هنوز موارد موردنظر ایران‌ایر را تأمین نکرده‌اند و تلاش‌های دیگری برای الحاق هواپیما به ناوگان این ایرلاین در دستور کار قرار گرفته است.

شعار سال: فعلا متوسط عمر میانگین ناوگان هوایی ایران ۲۶ سال برآورد می‌شود، آن‌هم در شرایطی که در عرف بین‌الملل، هواپیماهای با عمر بالای ۲۰ سال جزو ناوگان فرسوده محسوب شده و از رده خارج می‌شوند. پیرو این مسئله، براساس مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری نیز ورود هرگونه هواپیماهای قدیمی و تولیدشده با عمر بیش از 15سال به کشور ممنوع است. البته در صنعت هوایی کسانی هستند که معتقدند تعیین سن فرسودگی برای هواپیماها نادرست است زیرا قطعات آنها مرتب تعویض و بهسازی می‌شوند و برای سرویس‌دهی به مردم، عملا با هواپیماهای جوان فرقی ندارند. پیرو این عقیده، طرفداران واردات هواپیماهای دست‌دوم همواره اصرار دارند کمبود ناوگان هوایی از محل خرید هواپیماهای مستعمل و ارزان خارجی تأمین شود تا دست شرکت‌های هواپیمایی نیز برای تأمین منابع باز باشد.

حالا به‌نظر می‌رسد در شرایطی که با اعمال تحریم‌های هوایی، راه ورود هواپیماهای صفرکیلومتر غربی به ایران بسته شده، دوباره پروژه خرید هواپیمای دست‌دوم کلید خورده و برخی از آنها به‌زودی وارد آسمان ایران خواهند شد. در این زمینه فرزانه شرف‌بافی به تسنیم گفته است: برای خدمات‌رسانی بهتر 3فروند هواپیما به ناوگان هما اضافه می‌شود که از نوع غربی است و احتمالا تا پایان سال وارد ناوگان ‌هما خواهد شد. همچنین محمد رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأیید تلاش ایرلاین‌های ایرانی، ازجمله ایران‌ایر و آسمان برای خرید هواپیما، به باشگاه خبرنگاران گفته است: این شرکت‌ها تلاش می‌کنند هواپیماهای با عمر کمتر از ۲۰سال وارد کشور کنند که استانداردهای ایمنی برای جابه‌جایی مسافران را داشته باشد. به گفته رضایی، ایران‌ایر هفته آینده چند هواپیما با عمر پایین را وارد کشور می‌کند تا مشکل کمبود صندلی‌های مسافری در این شرکت هواپیمایی برطرف شود. به‌نظر می‌رسد این هواپیماهای دست‌دوم، از طریق یک کانال مالی هوایی که چندی پیش وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل ایران‌ایر درباره آن سخن گفته بودند، خریداری و تأمین اعتبار خواهند شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 3 اسفند 97، کد خبر: 48683، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
0
0
کم سانحه هوایی داریم که بخواهیم دوباره هواپیمای دست دوم بخریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین