پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۵۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
در کمتر از دو ماه پس از مجوز رسمی دولت به خودروسازان برای تعیین قیمت خودرو ۵ درصد زیر نرخ حاشیه بازار، شکست این سیاست با افزایش شدید قیمت‌ها، حتمی شده است.
شعارسال: در حالی که رضا رحمانی وزیر صنعت بارها وعده داده بود که با تعیین قیمت خودرو ۵ درصد زیر نرخ حاشیه بازار، به تدریج قیمت‌ها در بازار پایین خواهد آمد، اکنون نادرست بودن وعده‌های رحمانی مشخص شده است.

پس از آنکه وزارت صنعت در آذرماه امسال مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو تا ۵ درصد زیر قیمت بازار را صادر کرد، رضا رحمانی وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در مصاحبه‌های مختلف خود اصرار داشت که این وزارتخانه یک بسته جامع برای خودرو تهیه کرده که شاه بیت آن افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت‌ها است.

۲۰ آذرماه وزیر صنعت با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری خودرو شامل دو بخش می‌شود، گفت‌: اول خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هستند و دیگر آنهایی که مشمول این قیمت‌گذاری نمی‌شوند. این در شرایطی است که خودروسازان عرضه خودرو با نرخ پنج درصد پایین‌تر از قیمت بازار را شروع کرده‌اند و اگر عرضه اینگونه ادامه داشته باشد، می‌تواند با ادامه این روند موجب تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد شود. به‌طوری که در مرحله بعد نیز بار دیگر خودروسازان قیمت را پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار تعیین می‌کنند که در این حالت هم دلالی در بازار کمتر شده و هم این‌که قیمت‌ها در بازار آزاد متعادل خواهد شد.

۲۵ آذرماه رحمانی در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که با موضوع بررسی مسائل مربوط به خودرو برگزار شد اظهار داشت: ‌برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی پیش بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.

رحمانی در ۱۲ دی‌ماه نیز مجدداً درباره طرح خودروسازان برای عرضه محصولات تا ۵ درصد زیر قیمت خاطر نشان کرد: لازمه این کار افزایش تولید است در حال حاضر روند نزولی تولید خودرو متوقف شده و تولید هر روز بهتر می شود. افزایش تیراژ تولید، عرضه را بیشتر کرده و موجب کاهش قیمت می شود. تولید در حال حاضر در حال افزایش است و عرضه که بیشتر شود خودروسازان هم می‌تواند تعهدات خود را اجرایی کنند.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت خودرو کاهش می یابد تاکید کرد: قیمت خودرو حتماً باید نسبت به قیمت بازار پایین بیاید. ما پیگیر این مسئله هستیم وخودروسازان هم قول دادند با افزایش تولید قیمت خودرو را پایین بیاورند.

این در حالی است که مقایسه قیمت خودروها در بازار در آذرماه امسال و قبل از ابلاغ مصوبه آزادسازی قیمت‌ها با نرخ‌های فعلی نشان می‌دهد محصولات ایران خودرو و سایپا در همین دو ماه به طور متوسط ۸ میلیون تومان گران شده است.

مدل خودرو

قیمت قبل از مصوبه

قیمت فعلی

افزایش قیمت

وانت آریسان

۴۰

۴۵٫۶

۵٫۶

پژو ۴۰۵ بنزینی (SLX)

۵۷

۶۷

۱۰

پژو ۴۰۵ بنزینی (GLX)

۵۱

۶۲٫۷

۱۱٫۷

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۵۶

۶۴٫۵

۸٫۵

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۶۷

۷۴٫۵

۷٫۵

پژو ۴۰۵ دوگانه سوز (GLX)

۵۷

۶۵

۸

پژو ۲۰۶ صندوقدار (V۸)

۶۷٫۵

۷۶٫۵

۹

پژو پارس سال

۶۵

۷۳٫۵

۸٫۵

پژو پارس سال دوگانه سوز

۶۸

۷۹

۱۱

پژو پارس LX

۷۵

۸۳٫۶

۸٫۶

پژو پارس LX اتوماتیک

۸۷٫۵

۹۶

۸٫۵

سمند ال ایکس EF۷

۵۸

۶۹٫۲

۱۱٫۲

سمند ال ایکس

۵۲٫۵

۶۵٫۷

۱۳٫۲

سورن ELX

۶۹

۷۸٫۵

۹٫۵

سورن ELX جدید توربوشارژ

۸۲٫۵

۸۷٫۵

۵

پژو ۲۰۷i دنده دستی

۸۶

۸۹٫۵

۳٫۵

پژو ۲۰۷i اتوماتیک

۱۰۷

۱۰۹

۲

رانا LX

۶۲

۶۵٫۵

۳٫۵

دنا

۷۶٫۵

۸۵٫۵

۹

دنا + (پلاس) توربو شارژ

۱۰۳٫۵

۱۱۰

۶٫۵

دنا + (پلاس)

۱۰۳٫۵

۱۱۰

۶٫۵

H۳۰ Cross

۸۳٫۵

۹۳٫۵

۱۰

پراید ۱۳۱

۳۵

۴۲

۷

پراید ۱۱

۳۸

۴۴

۶

تیبا

۴۰

۴۶

۶

تیبا ۲

۴۳

۴۹

۶

ساینا

۴۶

۵۳

۷

تندر ۹۰

۸۴

۹۶

۱۲

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق نیوز ، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1397 ، کدخبر: 940759 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
0
1
خودروهای بی کیفیت مردم نادان که با این کیفیت پایین خریدار هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین