پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
تخریب جنگل‌ها و قاچاق چوب در جنگل‌های زاگرس و لرستان به مرز بحران رسیده تا عرصه‌های جنگلی این استان بیش‌ازپیش در معرض نابودی قرار بگیرند.

شعارسال:جنگل‌های زاگرس وسیع‌ترین رویش‌گاه درخت بلوط در کشور است و وسعت آن از منتهی‌الیه شمال غربی ایران آغاز و به غرب و جنوب غربی کشور می‌رسد تا با گستردگی در 11 استان کشور و مساحت 6میلیون هکتار 40درصد حجم جنگل‌های ایران را تشکیل دهند.

استان‌های فارس، لرستان و خوزستان در بین 11 استان واقع در رویش‌گاه زاگرس، مقام‌های اول تا سوم را از نظر وسعت رویش‌گاه‌های جنگلی و درختی به‌خود اختصاص داده‌اند و حدود یک‌میلیون و 2 17 هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از اراضی جنگلی‌ست.

جنگل‌های لرستان علاوه بر نقش اکولوژیستی در حفاظت از منابع آبی و خاکی استان نیز تأثیرگذار هستند؛ هم‌چنین این عرصه رویش‌گاه گیاهان دارویی مختلف است تا لرستان با 2هزار و 500گونه در ردیف یکی از رویش‌گاه‌های اصلی گیاهان دارویی کشور قرار بگیرد.

بی‌رمقیِ بلوطستان

در سالیان اخیر عواملی از قبیل افزایش جمعیت، تولید زغال، فقر معیشتی جوامع محلی، چرای دام‌ها و تهیه سوخت از چوب درختان، تخریب جنگل‌های لرستان را رقم زده‌است تا خشک‌سالی، ریزگردها، خشکیدگی و آفات نیز این عرصه‌ی پهناور را شکننده و آسیب‌پذیر کند؛ علاوه بر این استمرار آتش‌سوزی‌ها نیز بر داغ بلوطستان افزوده‌است، به‌طوری‌که بر اساس بررسی کارشناسان در لرستان 150 نقطه بحرانی آتش‌سوزی شناسایی‌ شده‌است و شهرستان‌های خرم‌آباد، دوره چگنی، کوهدشت و پلدختر به‌عنوان شهرستان‌های بحرانی و خرم‌آباد و پلدختر نیز به‌عنوان مناطق خیلی بحرانی معرفی‌شده‌اند.

زوال جنگل‌های لرستان

علاوه بر آتش‌سوزی جنگل‌ها زوال بلوط و فعالیت آفت جوانه‌خوار نیز رمق بلوطستان لرستان را گرفته تا مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان طی اظهارنظری در مهر 97 بگوید 563 هزار و 798هکتار معادل 46 درصد جنگل‌های لرستان دچار زوال بلوط بوده و کرم جوانه‌خوار بلوط 50 هزار هکتار از سطح جنگل‌های استان را آلوده کرده‌است.

او هم‌چنین گفته‌بود تخریب اراضی ملی توسط خطوط گاز و نفت، عدم تمکین اداره راه‌وشهرسازی و امور آب مبنی بر عدم پرداخت خسارت و عدم تخصیص اعتبار زوال بلوط، پروانه برگ‌خوار و لورانتوس از مصائب پیش روی منابع طبیعی است.

نابودی جنگل‌های لرستان که در قلب منطقه زاگرس قرار گرفته‌اند به اینجا ختم نمی‌شود، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از ماجرای دلال‌ها در قاچاق چوب استان پرده برداشته تا بیش‌ازپیش نگرانی از تخریب یکی از غنی‌ترین ذخایر جنگلی ایران و جهان در کانون توجه فعالان محیط‌زیست و رسانه‌ها قرار بگیرد.

هجوم دلال‌ها

شیرزاد نجفی در جمع خبرنگاران می‌گوید از زمانی که بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال ممنوع‌شده، هجوم عده‌ای دلال به استان‌های زاگرس‌نشین به‌ویژه استان لرستان نیز سرازیر شده، به‌طوری‌که قاچاق چوب درختان بلوط، اراضی باغی و جنگل‌های حاشیه رودخانه‌ها گسترش یافته‌است.

به گفته او این دلالان به‌صورت شبانه درختان را قطع‌کرده و روزانه با چند کامیون حامل چوب‌هایی که بیش‌تر از درختان باغی بوده در حال خروج از استان هستند و آن‌ها را به کارخانه‌های شمال منتقل می‌کنند.

آن‌طور که رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان لرستان معتقد است قاچاق چوب از استان در شورای حفاظت لرستان مطرح‌شده و دادستان نیز دستور داده که تمام گلوگاه‌ها و ایست‌های بازرسی کنترل شود تا هیچ خودروی حامل چوبی بدون مجوز منابع‌طبیعی حق ورود و خروج از لرستان را نداشته باشد.

توقیف محموله‌های چوب

به گفته نجفی، بیش از چندین محموله قاچاق چوب در لرستان توقیف شده‌است؛ قطع درختان باغی و غیرباغی بدون مجوز منابع‌طبیعی استان جرم بوده و مأموران باید در محل‌های موردنظر باشند تا طی یک صورت‌جلسه مجوز حمل چوب را صادر کنند.

پیش‌ازاین نیز مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفته‌بود که درختان کهن‌سال استان با قدمت 600 و 700 ساله در حال قطع‌شدن هستند و به‌صورت قاچاق به استان‌های شمالی حمل می‌شوند تا این بار تراژدی قاچاق چوب جنگل‌های استان را بی‌ریشه کند و منابع خاکی این دیار را هراسناک از خالی‌شدن جنگل‌های انبوه.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار:13 اسفند 1397، کدخبر: 1961019،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین