پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۵۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
با توجه به شرایط نادرست و دور از انصاف بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی، امروز شاهد زمین‌گیر شدن بسیاری از واحدهای بزرگ و کوچک از بازه تولید تنها به دلیل بدهی بانکی و ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌ها هستیم.
شعارسال: واحدهای تولیدی و اقتصادی فعال در بخش‌های مختلف برای ادامه مسیر و موفقیت در رسیدن به حد متعال فعالیت خود نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی از سوی مسئولین چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی هستند.

آسان‌ترین بخش این حمایت‌ها نیز مربوط به تامین پشتوانه مالی از سوی مسئولین دولتی است که در بیشتر مواقع واحدهای تولیدی را به سوی بانک‌های عامل به منظور دریافت تسهیلات صنعتی و تولیدی با درصد سود بازپرداختی سنگین و البته رقم بازپرداخت ماهیانه بالا هدایت می‌کنند.

دریافت تسهیلات برای یک واحد تولیدی در ابعاد خُرد یا کلان، در صورتی که با نگاه منصفانه و به دور از نیت سودجویانه برای بانک‌ها باشد، می‌تواند زمینه پیشرفت هرچه بیشتر آن واحد و موفقیت در بازپرداخت تسهیلات باشد که نتیجه آن نیز گردش حساب‌ها و مفید واقع شدن مبالغ موجود در نزد بانک‌های عامل است.

اما در شرایط موجود و وجود نگاه کاملا یک‌جانبه سیستم بانکی به مبحث اعطای تسهیلات، که تنها عامل تملّک دارایی‌های مردم و نیز حکمرانی اقتصادی در جامعه محسوب می‌شود، شاهد ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ و در نتیجه تعطیلی این واحدها و اتفاقات ناگوار برای تعداد زیادی از کارگران و کارفرمایان می‌شویم.

اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات ابتدای سال در مشهد مقدس «سوءاستفاده از سیاست غلط توسعه‌ی مراکز بانکی و مالی برای به دست آوردن ثروت‌های نامشروع از پول‌های مردم» را از جمله سوءاستفاده‌هایی خواندند که باید کاملاً با آن‌ها مقابله شود، امری مهم است که قطعا می‌تواند در بحث «رونق تولید» و تحقق عملی آن موثر واقع شود.

* گروه صنعتی فولاد ارومیه؛ تنها یکی از قربانیان سودجویی بانک‌ها

گروه صنعتی فولاد ارومیه یکی از واحدهای صنعتی و تولیدی در آذربایجان‌غربی است که زمانی قرار بود به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد فولاد در شمال‌غرب کشور شناخته شود و با بهره‌گیری از ۳ واحد عظیم تولید ورق‌های فولادی و اقلام وابسته نقش مهمی در اقتصاد استان و منطقه ایفا کند.

مدیران این واحد صنعتی در سال‌های نه چندان دور با هدایت مسئولین اسبق اقتصادی استان به سوی دریافت تسهیلات کلان می‌روند تا با استفاده از آن برای وارد کردن ماشین‌آلات و نیز افزایش سطح تولید اقدامات اساسی انجام دهند.

اما غفلت از مشکلات و دردسرهای موجود در حوزه دریافت تسهیلات و البته نبود توان کافی در اتمام پروژه باعث بدهکاری کلان واحد به بانک‌های عامل و در نتیجه ورشکستگی آن می‌شود.

نامه‌نگاری‌های مدیران فولاد ارومیه با استاندار و مسئولین اسبق در دولت دهم و در ادامه آن با مدیران سابق استانی در دولت یازدهم نه‌تنها نتوانسته مشکلی از آن‌ها را برطرف سازد، بلکه در میان مشکلات گذشته موجب بروز مشکلات و مسائل جدیدی شده که تمام آن‌ها ناشی از نبود نظارت دقیق از سوی مسئولین دولتی و البته سیستم معیوب و دارای ایرادات کلان بانکی بوده و بزرگ‌ترین ضربه آن به چنین واحدها و فعالان اقتصادی وارد می‌آید.

یکی از مدیران این واحد صنعتی، با اشاره به دلایل کم‌توجهی به وضعیت ناگوار واحد، می‌گوید: متاسفانه وعده‌های دروغ مسئولین از سال ۸۹ به بعد باعث دلگرمی ما به تولید شد و کارگران و کارکنان خود را حفظ کردیم ولی با کمال تاسف و ناباوری شاهد بودیم که در ۲ سال اخیر موضوعاتی از قبیل اخراج، تعدیل نیرو، تعطیلی خطوط تولید و نیز بازگشت مجدد موج بدهکاری بانک‌ها به گروه صنعتی گریبانگیرمان شد.

وی، حمایت مدیران دولتی از این واحد را راه برون رفت از وضعیت فعلی می‌داند و تاکید می‌کند: تنها در صورتی که مجوز دریافت تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز برایمان صادر شود می‌توانیم در مدت زمان کوتاهی وضعیت مالی و فعالیتی خود را بهبود بخشیم ولی با بی‌توجهی مدیران و در کنار آن فشار بانک‌ها دیگر رمقی برای ادامه مسیر نمانده است!

* گسیل سرمایه‌گذاران خارجی برای تصاحب واحد تولیدی داخلی

آن‌چه در موضوع واحد تولیدی فولاد ارومیه بیش از هر چیزی به چشم می‌خورد، دعوت مدیران دولتی از سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به عرصه حمایت از این کارخانه و در نتیجه مشارکت در سود آن است.

با وجود تاکید مدیران واحد به توانایی خود در بهبود شرایط در صورت حمایت، بازهم شاهد هستیم که مدیران دولتی استان همچنان بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در گروه صنعتی فولاد ارومیه تاکید داشته و نسبت به دخالت تیم‌های اقتصادی خارجی در روند تولید آن اهتمام ویژه دارند.

اخیرا نیز سرمایه‌گذار خارجی با هدایت معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی برای بازدید از واحد فولاد ارومیه عازم شد که البته هنوز نتیجه این بازدید و مذاکرات علنی نشده ولی بهتر است مدیران اقتصادی استان نسبت به زنده کردن روحیه فعالات اقتصادی داخلی با تکیه بر توان بومی تاکید داشته باشند تا جذب سرمایه‌گذاران خارجی و غیربومی برای تسلط بر اقتصاد استان!

* بانک‌ها از اعمال سلیقه فردی خودداری کنند

استاندار آذربایجان‌غربی، در این خصوص اظهار می‌دارد: بانک‌ها باید به ارتقای شاخص های صنعتی استان کمک کنند.

وی، تاکید می‌کند: بانک‌ها با جلوگیری از اعمال سلیقه فردی و پرهیز از نگاه تبعیض آمیز به مشتریان مختلف به ارتقای شاخص‌های صنعتی استان کمک کنند.

محمدمهدی شهریاری، حمایت از تولید را تنها با حذف بروکراسی‌های زاید امکان‌پذیر دانسته و می‌گوید: باید یکی از جذابیت‌های آذربایجان‌غربی برای سرمایه گذاران تسهیل در روند امور اداری باشد.

* نقش ویژه بانک‌ها در حمایت از فعالان اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی نیز در جریان بازدید از گروه تولیدی فولاد ارومیه که سال گذشته انجام شد، با اذعان به سرمایه‌گذاری کلان در این واحد، گفته بود: بانک‌های عامل باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا با مشارکت مالی با سرمایه گذار، شاهد رونق تولید و اشتغال دوباره در این واحد‌ها باشیم.

رضا حسینی، اعتقاد دارد که در شرایط ویژه و خاص کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی نقش بانک‌ها در حمایت از فعالان بخش تجاری و اقتصادی بسیار مهم و موثر است.

وی، در این زمینه می‌گوید: در حال حاضر کشور درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی است و بانک‌های عامل در تامین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی نقش بزرگی دارند.

* دولت سرمایه در گردش صنایع را تامین کند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص عنوان می‌کند: دولت باید با حمایت از صنایع و فعالان اقتصادی به خصوص صنایع کوچک به پیشرفت اقتصادی و رونق تولید کمک کند.

وی، می‌گوید: مشکلات موجود واحدهای تولیدی و اقتصادی با بانک‌ها باید با دخالت دولت و رفع این مشکلات حل شود و به این ترتیب شرایط برای حضور تمام فعالان صنعتی و تولیدی در عرصه اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

نادر قاضی‌پور، عدم حمایت از صنایع را موجب ورشکستگی آن‌ها عنوان کرده و خاطرنشان می‌کند: ورشکستگی واحدهای تولیدی موجب بیکاری جوانان و در نتیجه بالا رفتن اعتراضات مردمی می‌شود که دولت باید برای رفع آن چاره‌اندیشی داشته باشد.

* مدیران دولتی نسبت به تامین تسهیلات مناسب واحدهای تولیدی اقدام کنند

در این زمینه، یکی از مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، خطاب به مسئولین استانی به خصوص استاندار آذربایجان غربی، تاکید می‌کند: مدیران ارشد نسبت به تامین مایحتاج بانکی سرمایه گذاران تسهیلات با شرایط آسان تر را در نظر گرفته و ارائه دهند تا فعالیت تولیدی در استان رونق یابد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه مشکلات بانک های کشور، می‌گوید: مسئولان دولتی باید در این خصوص تلاش خود را بیشتر کرده و با هماهنگی با بانک های دولتی نسبت به ارائه تسهیلات مناسب اقدام اساسی انجام دهند.

* مدیران رونق تولید را فدای روابط احساسی و سیاسی نکنند

یکی دیگر از نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری هم در زمینه لزوم حمایت دولت از واحدهای صنعتی و جلوگیری از سوءاستفاده بانک‌ها، ابراز می‌دارد: مدیران دولتی باید با قاطعیت و جدیت در حوزه حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی وارد شوند.

آیت‌الله سید علی‌اکبر قریشی، خاطرنشان می‌کند: وارد کردن روابط احساسی و سیاسی در موضوع اقتصاد ضربه سنگینی به فعالیت‌های صنعتی و تولیدی می‌زند بنابراین باید در این زمینه مدیران و مسئولان مرتبط دولتی بدون جانبداری وارد عرصه شده و برای رونق تولید تلاش داشته باشند.

* واحدهای اقتصادی در انتظار همراهی نمایندگان و مدیران

با توجه به گفته‌های مدیران دولتی و نمایندگان در زمینه لزوم حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی، انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع موجود در زمینه فعالیت این واحدها اقدام اساسی صورت پذیرد که به طور یقین اصلی‌ترین این اقدامات رفع موانع بانکی و تسهیل شرایط اعطای وام‌ها به واحدهای تولیدی و اقتصادی خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 12 فروردین 1398 ، کدخبر: 1472214 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین