پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
اسفندماه 1397 شاهد بارندگی های شدیدی در دو استان شمالی مازندران و گلستان بودیم. بارندگی هایی که در وهله اول موجب خوشحالی مردم بالاخص کشاورزان شده بود اما هرچه که گذشت، این نعمت الهی تبدیل به یک معضل و یک سیل ویرانگر برای هموطنان استان های شمالی کشور شد.
شعار سال : متاسفانه در استان مازندران نیز برخی از روستاها شاهد خسارت سنگینی از سیل اخیر بودند و در شهرستان جویبار نیز تعدادی از روستاها مشمول این خسارت شدند.

محمد مهدی عبدی کارشناس عمران دفتر فنی فرمانداری شهرستان جویبار اظهار کرد: به سبب بارندگی های شدید، هجوم بسیار زیاد آب از مناطق بالادست، شیب دار نبودن منطقه و لایروبی نکردن کانال های درجه یک و دو آبگرفتگی شدید در جویبار به وجود آمد.

وی با بیان اینکه 28 روستا در شهرستان جویبار به واسطه سیل خسارت دیدند،خاطرنشان کرد: لایروبی رودخانه ها باید هرساله به طور مستمر انجام گیرد، با تخصیص اعتبارات سالانه جهت بازگشایی حریم رودها قطعا چنین مشکلاتی نخواهیم داشت.

کارشناس عمران دفتر فنی فرمانداری شهرستان جویبار تعرض به حریم رودخانه و ساخت و ساز در این مناطق را یکی دیگر از دلایل جمع شدن آب و جلوگیری از جریان آن عنوان کرد و افزود: اگر آزادسازی حریم رودخانه ها صورت نگیرد ما همچنان شاهد تخریب واحدهای مسکونی  و خسارت به اراضی کشاورزی در حاشیه رودها خواهیم بود.

*خسارت میلیاردی سیل به بخش کشاورزی شهرستان جویبار

علی شعبانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار نیز در گفت و گو با ایسنا  مازندران،برآورد خسارت سیل به بخش کشاورزی را  62 میلیارد و  730 میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون 4 هزار و 500 نفر جهت دریافت خسارت به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه نمودند.

وی گفت: آبگرفتگی بیش از  6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی، تلف شدن بیش از  95 هزار قطعه مرغ، تخریب بیش از  20 کیلومتر جاده بین مزارع و بیش از 7 دهنه پل و آبرو، خسارت به 20 واحد دامداری، کندوهای پرورش عسل و حداقل 50 واحد گلخانه ای، خسارت به  52 هزار و  400 متر مربع تاسیسات دامداری در مرغداری از جمله آسیب های ناشی از سیل اخیر به بخش کشاورزی شهرستان جویبار بوده است.

وی یادآور شد: 50 کیلومتر انهار شهرستان به لایروبی نیاز دارند تا در مواقع بحرانی همچون سیل اخیر خسارات سنگینی به شهرستان وارد نشود.

*824ساختمان در جویبار زیر آوار سیل

محسن باقری رئیس بنیاد مسکن شهرستان جویبار نیز با بیان اینکه 824 ساختمان در جریان سیل اخیر خسارت دیدند، گفت: از این تعداد 695 پرونده ثبت شده که در 50 درصد بازدید انجام شده خسارت زیر 50 درصد بوده است.

وی افزود:  584 نفر بین 2 تا 5 میلیون تسهیلات بلاعوض دریافت کردند، مابقی هم جهت دریافت تسهیلات تعمیراتی به بانک های عامل معرفی می شوند.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان جویبار با اشاره به خسارت به  43 واحد ساختمان احداثی گفت: واحدهایی که سازه اصلی آن ها خسارت دیده است مبلغ 10 میلیون تومان بلاعوض و 40 میلیون تومان تسهیلات کم بهرهو همچنین خدمات نقشه،پروانه و سیمان رایگان دریافت می نمایند.

*مزارع گرمابی بیشترین خسارت را در سیل اخیر داشته اند

سید حسین سلیلی رئیس شیلات شهرستان جویبار نیز برآورد میزان خسارت این شهرستان را در بخش شیلات مبلغ ۸ میلیارد تومان اعلام نمود و اظهار کرد: بیشترین خسارت سیل اخیر مربوط به مزارع گرمابی و دو آبندان این شهرستان است.

وی بیان کرد: بیشترین خسارت به این حوزه مربوط به بخش گیلخواران بوده است.

*خسارات سیل به حوزه آب شهری و روستایی جویبار

محمد کریمی رئیس آبفار شهری شهرستان جویبار  با بیان اینکه منابع آب این شهرستان از مجتمع آبرسانی سیمرغ تامین می گردد که به محض طغیان کردن رودخانه تمامی تاسیسات  به زیر آب رفتند،گفت: توانستیم با کمترین زمان آب را در مدار بیاوریم و در حال حاضر تاسیسات و آب به حالت پایدار رسیده است.

وی میزان خسارت وارده به این شبکه را مبلغ  255 میلیون تومان عنوان کرد.

پیمان ابراهیمی مدیر آبفار روستایی جویبار نیز همچنین با بیان اینکه از 17 مجتمع آبرسانی روستایی در این شهرستان، 9 مجتمع در سیل اخیر خسارت دیدند، گفت: 6 دستگاه پمپ شناور مجتمع‌های آبرسانی نیز دچار خسارت شد.

وی افزود: در برخی از روستاهای بخش گیلخواران غیر از آبگرفتگی منازل، پمپ ها و کنتورهای داخل خانه ها نیز از مدار خارج شدند.خوشبختانه مشکل آب مناطق روستایی شهرستان مرتفع شده و دیگر هیچ قطعی آبی در روستاها نداریم.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:19فروردین 1398،کدخبر:98011906633،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین