پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۷۲۵
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶
بارش کم‌سابقه باران در مازندران سیل و رانش زمین را در پی داشت، اکنون ۳۵ روستا به‌دلیل مشکلاتی که در زیرساخت‌های و انسداد راه‌ها ایجاد شد بدون آب، برق و گاز هستند و مردم ۳ روستا نیز به سایر روستا‌ها منتقل و در آنجا اسکان داده شدند.محمدرضا رضوی می‌گوید: حجم بارش‌ها از شب دوشنبه و سه‌شنبه بسیار زیاد بوده است و به‌طور طبیعی مدیریت آن سخت می‌شود، اما هشدارهای لازم داده شده بود، همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های دیگر با تمام توان پای کار آمده و به هشدارها توجه کردند.

شعار سال: بارش باران 140 میلی‌متری در 24 ساعت برای استان مازندران کم‌سابقه است و زیرساخت‌های فعلی آن پاسخ‌گوی این حجم بارش‌ها نیست.

از روز دوشنبه تا امروز چهارشنبه مردم سراسر مازندران به‌نوعی درگیر تبعات ناشی از باد و باران شدید هستند؛ بارانی که سیلاب به‌راه انداخت و وزش باد حدود 100 کیلومتر بر ساعت که مشکلاتی را تحمیل کرد، ترکیب باد و باران شدید، خسارت‌های زیادی را به زیرساخت‌های استان وارد آورد.

برخی‌ها این حادثه را به‌دلیل بارورسازی ابرها دانستند این در حالی است که مدیرکل هواشناسی مازندران می‌گوید: بارورسازی ابرها نیاز به مجوزهای مخصوص به‌خود دارد و در زمانی‌که بارش‌های خوبی داریم و به فصل بهار نیز نزدیک می‌شویم اصلاً نیازی به چنین مسائلی آن‌هم در مازندران نیست.

محمدرضا رضوی می‌گوید: حجم بارش‌ها از شب دوشنبه و سه‌شنبه بسیار زیاد بوده است و به‌طور طبیعی مدیریت آن سخت می‌شود، اما هشدارهای لازم داده شده بود، همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های دیگر با تمام توان پای کار آمده و به هشدارها توجه کردند.

* خسارت سیل در 12 شهرستان مازندران

وی اظهار می‌دارد: از امشب یعنی چهارشنبه‌شب بارش‌های پراکنده‌ای را در مازندران داریم، در ارتفاعات به‌ویژه نقاط مرکزی بارش‌ها به‌صورت برف است و در مناطق پایین‌دست نیز بارش باران را تا عصر روز پنج‌شنبه داریم.

اما باران سیل‌آسا در کدام شهرها خسارت به‌بار آورد؟ براساس اعلام معاون عمرانی استانداری مازندران 12 شهرستان شامل قائم‌شهر، گلوگاه، نکا آمل، بابل، بابلسر، چالوس، ساری، بهشهر، جویبار، سوادکوه و نوشهر دچار خسارت شدند.

مهدی رازجویان می‌گوید: شهرهای جویبار، بابلسر، میاندرود و ساری بیشترین خسارت را متحمل شدند؛ در پایین‌دست آبها وارد اراضی کشاورزی و باغات شده و مشکلاتی را به‌وجود آورده که کشاورزان را نگران کرده است، خارج‌کردن آب و هدایت آن به سمت نهرها و دریا ادامه دارد.

وی می‌افزاید: در ارتفاعات کیاسر، نکا، بهشهر و گلوگاه راه‌های بسیاری از روستاها مسدود شد و در حال بازگشایی راه‌های اصلی هستیم.

* قطع آب، برق و گاز روستاها در پی سیلاب

عضو ستاد مدیریت بحران مازندران با بیان اینکه طوفان سبب قطع برق روستاها به‌ویژه در مناطق کوهستانی شد، از اتصال مجدد برق تمامی روستاها به شبکه برق‌رسانی غیر از 20 روستا خبر داد که نیاز به کار بیشتری دارند که در حال انجام است.

رازجویان همچنین از قطع آب در 235 روستای استان گفت که نسبت به وصل مجدد آن تلاش شد و اکنون تنها 15 روستا آب آشامیدنی سالم ندارند که به‌دلیل انسداد راه‌ها این مشکل ایجاد شده است اما ادوات و ماشین‌آلات و تکنسین‌ها در این مناطق حضور دارند تا مشکل را رفع کنند.

وی از قطعی گاز 13 هزار مشترک به‌ویژه در قائم‌شهر و در مسیر رودخانه تلار گفت که تلاش برای اتصال تمامی آن ادامه دارد و در برخی مناطق نیز مردم با افت فشار گاز مواجه هستند.

معاون عمرانی استاندار مازندران درباره روستاهایی که بیشترین خسارت به‌لحاظ آبگرفتگی را داشته‌اند، می‌گوید: روستای حسن‌آباد در میاندرود، مرزی‌کلا در ساری و گرجی‌خیل در سیمرغ بیشترین آسیب را دیدند و مردم این روستاها را به روستاهای اطراف یا مساجد انتقال دادیم تا آب را از سطح روستا و منازل خارج کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر اسکان خانوارها، توزیع غذای گرم نیز انجام می‌شود، می‌گوید: بسیاری از شهروندان درخواست کمک‌رسانی داشتند، مردم نوع‌دوست مازندران می‌توانند لباس گرم، آب معدنی، لوازم منزل و دیگر مایحتاج ضروری را به هلال احمر شهرستان خود تحویل داده تا در اختیار آسیب‌دیدگان قرار بگیرد.

* تلاش برای حل مشکلات مردم

رازجویان در پاسخ به اینکه آیا آمار اولیه‌ای از میزان خسارت‌ها برآورد شده است، تصریح می‌کند: اکنون زمان کمک به مردم آسیب‌دیده است، همه می‌دانیم که هزینه‌های زیادی باید صرف بازسازی شود، اعلام آمارها کمکی به اصل قضیه نمی‌کند باید تلاش کنیم که مشکل مردم رفع شود و پس از آن آمار دقیق اعلام شود هرچند کارشناسان ما از زمان نخست حادثه تاکنون در حال آماربرداری هستند.

وی با بیان اینکه بارش باران را از امشب به‌مدت 24 ساعت در مازندران داریم، اظهار می‌دارد: هرچند بارش‌های پیش‌رو پراکنده است اما باتوجه به ریزش کوه در جاده سوادکوه به‌دلیل بارش شدید و احتمال ریزش دوباره آن از مردم می‌خواهیم تردد غیرضرور نداشته باشند زیرا هر لحظه امکان وقوع حادثه می‌رود.

عضو ستاد مدیریت بحران مازندران می‌گوید: در غرب مازندران مشکلی نداریم و نگرانی فعلی ما در هسته مرکزی و شرق استان است که نیروهای امدادی همچنان در آماده‌باش و فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی برای بخش کشاورزی، زیربنایی، منازل و واحدهای صنفی ایجاد شده است، با قدردانی از صبوری و نجابت مردم در آستانه سال نو، بیان می‌دارد: به‌طور ویژه از نیروهای مردمی و بسیجی قدردانی می‌کنیم، همواره پای کار بوده و هستند و واقعاً تلاش جهادی در حال انجام است.

* بازگرداندن زندگی مردم

رازجویان ادامه می‌دهد: ساعاتی دیگر هنگام تحویل سال است اما نیروهای امدادی و بسیجی، مردمی، نمایندگان، مسؤولان ستادی و اجرایی و انتظامی و امنیتی با تمامی امکانات خود پای کار هستند.

وی می‌گوید: دولت نیز کمک 2 میلیون تومانی بلاعوض و دو میلیون تومانی تعمیرات را برای آسیب‌دیدگان در نظر گرفته اما می‌دانیم این‌ها مسکن است و کار زیادی در پیش داریم، باید دست به دست هم بدهیم تا دوباره مردم به زندگی خود بازگردند، به‌طور قطع تمامی مدیران مازندران در این دو روز نشان دادند که پا به پای مردم بوده و خدمت شبانه‌روزی دارند.

وی در پاسخ به اینکه آغاز مسافرت‌های نوروزی را داریم و آیا مشکلی در تردد وجود ندارد، بیان می‌دارد: همه راه‌های استان باز است، مشکلی در تردد وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنیم که مردم در مسیرهای کوهستانی مجهز به تجهیزات ایمنی خودرو باشند که در مواقع ضرور بتوانند از سد مشکلات عبور کنند.

باتوجه به ریزش سنگ از کوه در سوادکوه، مدیرکل راه‌آهن شمال اعلام کرد که تردد در خطوط ریلی دچار مشکل شده است.

یوسف گران‌پاشا به فارس می‌گوید: تنها خطوط گرگان به شیرگاه و بالعکس اجازه ترد داده شده و بقیه به‌دلیل سیلاب و رانش کوه مسدود است.

وی می‌افزاید: عبور و مرور ریلی از تهران و بالعکس را نداریم، کار وسیعی باید صورت بگیرد و در حال ایمن‌سازی هستیم.

از هلال احمر مازندران نیز خبر می‌رسد که در دو روز گذشته 75 منطقه درگیر سیلاب در استان را زیر پوشش قرار دادند، امدادرسانی به هزار و 1512 خانوار و بیش از 6 هزار آسیب‌دیده انجام شد، 384 نفر در قالب 80 تیم امدادی در مناطق مختلفی از مرکز و شرق استان به یاری هم‌استانی‌های خود شتافتند ضمن اینکه در 55 پایگاه ثابت و سیار استان نیز خدمات‌رسانی دارند.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز نمایندگان خود را به مناطق آسیب‌دیده اعزام کرده است تا سلامت آب آشامیدنی تأیید شود و در مناطقی که احتمال شیوع بیماری است توصیه‌های لازم را انجام داده است.

نیروی انتظامی اعلام کرده است که از آغاز اعلام وضعیت اضطراری تاکنون نیروهای خود را در آماده‌باش نگه داشته است و مردم مناطق آسیب‌دیده نگران اموال خود نباشد.

ستاد خدمات سفر مازندران اعلام کرده است که مسافران برای سفر به این استان با شماره 141 از آخرین وضعیت راه‌ها، نزدیک‌ترین راه دسترسی، و ایمن‌بودن راه‌ها اطمینان حاصل کنند، شماره پیامک 3000143 نیز برای اعلام نظرات، پیشنهادات و شکایات فعال است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری انتخاب تاریخ انتشار 29اسفند 97، کد خبر: 466102، www.entekhab.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین