پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
دو هفته از سیل نخست و پنج روز از دومین سیلاب مازندران می‌گذرد و همچنان مردم سیل‌زده در این استان با مشکلات زیادی رو به رو هستند، این در حالی است که مسئولان، گروه‌های جهادی و امدادی، به میدان آمده‌اند و با تمام توان، به دنبال رفع مشکلات هستند.

شعار سال: دو واحد بزرگ معدنی در سوادکوه به طور کامل تخریب شده و گاز 300 خانه مسیر رودخانه در زیرآب قطع است، هم‌چنین به شبکه‌های آب و برق نیز خسارت‌های بسیاری زیادی وارد شده و نیروهای امدادی در حال تلاش برای امن کردن مناطق خطرناک هستند.

تخریب دو واحد بزرگ معدنی در سوادکوه

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در دومین بازدید و بررسی میدانی آخرین وضعیت سوادکوه از تخریب دو واحد معدن بزرگ در سوادکوه بر اثر سیل 12 فروردین و بیکاری 80 کارگر خبر داد و اظهار کرد: سیلاب به زیرساخت‌های این شهرستان خسارت جدی وارد کرده است.

وی گفت: تخریب دو معدن بزرگ ذغال سنگ یک میلیارد تومان خسارت به بار آورده است اما با تدابیر اتخاذ شده به نیروهای انسانی آسیبی وارد نشد.

استاندار مازندران به وجود فعالیت گسترده معادن شن و ماسه در منطقه خطیرکوه اشاره و اظهار کرد: علاوه بر آسیب جدی و گسترده به این معادن و تجهیزات آنها، در مسیرهای دسترسی آنان نیز رانش‌های مختلفی ایجاد شده است.

حسین زادگان با اشاره به این‌که خسارت زیادی به تاسیسات آبرسانی، برق، گاز ، خدمات و اراضی کشاورزی وارد شده است، تصریح کرد: 400 هکتار باغ ، 300 هکتار اراضی شالیزاری، 460 هکتار کلزا و گندم، چهار کیلومتر دیواره حفاظتی رودخانه، 20 اصله تیر برق و تجهیزات برق رسانی، سه کیلومتر تاسیسات آبرسانی، چهار کیلومتر خطوط گازرسانی و چهار واحد بزرگ پرورش ماهی تخریب و از بین رفته است.

حسین زادگان به استقرار فوری اعضای ستاد بحران استان در شهرستان سوادکوه اشاره کرد و افزود: در ابتدا تدابیر لازم برای کنترل و جلوگیری از ورود سیلاب به درون شهرها جلوگیری شد و در مرحله دوم بازسازی و وصل آب، برق و گاز در دستور کار تیم‌های عملیاتی دستگاه‌های مختلف قرار گرفت و در حال حاضر همه خدمات در جریان قرار دارد.

وی حضور میان مردم سیل زده و آسیب دیده را باعث دلگرمی و پیگیری فوری و میدانی امورات آنان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: براساس مصوبات ستاد بحران استان، دستگاه‌های مربوطه خدمات رفاهی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی را در دستور کار قرار داده‌اند تا نیازهای مردم تامین شود.

استاندار مازندران به تخریب سه واحد و آسیب جدی به 20 ساختمان در طغیان رودخانه تلار اشاره کرد و گفت: بنیاد مسکن در حال حاضر آمادگی لازم برای پرداخت خسارت را دارد و مبلغ پنج میلیون تومان بلاعوض را برای پرونده‌های آماده شده در 24 ساعت پرداخت می‌کند.

به گفته حسین زادگان، پرداخت خسارت از سوی دستگاه‌های شیلاتی، کشاورزی، صنعتی و معدنی نیز براساس مصوبه دولت اعمال خواهد شد.

تلاش برای خروج حاشیه رودخانه از تهدید تخریب

مهدی رازجویان معاون عمرانی استانداری مازندران اظهار کرد: با توجه به حجم خسارت‌های وارد شده پس از سیلدر زیرآب ماشین‌آلات مورد نیاز برای لایروبی، جمع آوری و پاکسازی حریم رودخانه و آثار به جای مانده از ساختمان های تخریب شده مستقر هستند.

وی با بیان این‌که در تلاش هستیم تا حاشیه رودخانه از تهدید خارج شود، تصریح کرد: با توجه به سرعت آب و بالا بودن سرعت آب شدن برف، روند کار با کندی رو به رو است.

معاون عمرانی استانداری مازندران با اشاره به این‌که به دلیل شدت برگشت آب، به مسیر ریلی زیرآب نیز آسیب وارد شد و در حال حاضر به دنبال افزایش پایداری مسیر ریلی هستیم، اظهار کرد: به دلیل این آسیب تردد در این مسیر قطع شد و مسافران از طریق اتوبوس از پل سفید به ساری جا به جا شدند.

در سیمرغ وضعیت عادی است

رازجویان در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت شهرستان سیمرغ اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیمرغ در وضعیت عادی به سر می‌برد و ۷۰۰ سرویس کامیون، آورده‌های سیل شامل درخت و غیره را جا به جا کرده است.

خسارت هشت میلیارد تومانی سیل سوادکوه به شبکه برق

قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا از خسارت هشت میلیارد تومانی به شبکه برق در استان مازندران در اثر وقوع سیل خبر داد واظهار کرد: تا دو روز گذشته مشکل برق رسانی همه مناطق آسیب‌دیده برطرف شده بود که با سیل زیرآب، منطقه خطیرکوه و 14 روستا دچار بی‌برقی شدند اما در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به دلیل رنش و مسدود بودن مسیر در منطقه خطیرکوه و رفع آن در صبح امروز، تیم‌های عملیاتی به این مناطق اعزام شدند تا برق این مناطق مجددا متصل شود.

مدیرعامل توزیع برق مازندران خاطرنشان کرد: 23 روستای شهرستان سوادکوه به‌دلیل رانش زمین، سقوط تیرهای برق و تخریب پنج ترانس در شهر زیرآب بی‌برق بودند که با اتصالات و سیم کشی جدید برق آنها نیز وصل شد.

خسارت میلیاردی به تاسیسات آب در مازندران

مجید عبداللهی سرپرست آب و فاضلاب شهری مازندران نیز با اشاره به آخرین وضعیت آبرسانی به مناطق سیل زده اظهار کرد: سیل دوم در مناطق بلده، نور، مرزن آباد، چالوس، آمل، سوادکوه، سوادکوه شمالی، پل سفید، زیرآب و شیرگاه بیشترین خسارت را وارد کرد.

وی تصریح کرد: مشکل آب شهرهای شیرگاه و پل سفید تا پایان همان روز نخست پس از سیلاب، برطرف شد و در شهر زیرآب نیز تا پایان روز چهارشنبه این مشکل به پایان رسید.

سرپرست آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به این‌که به دلیل عبور لوله‌های شبکه توزیع از رودخانه، خطوط انتقال تخریب شد، خاطرنشان کرد: با فراخوان اکیپ‌های واکنش سریع و اعزام به مناطق سیل‌زده، مشکل قطعی آب در این مناطق نیز برطرف شد.

عبداللهی در پاسخ به این پرسش که چرا آب ساریبا افت فشار مواجه است، گفت: سیلاب 12 فروردین موجب کدورت آب پشت سد شد، این در حالی است که 500 لیتر از 1500 لیتر در ثانیه آب شهر ساری از سد تامین می‌شود و این کدورت موجب بروز مشکلاتی شد.

وی تصریح کرد: با توجه به کدورت بالای آب مقرر شد ۲۵۰ لیتر بر ثانیه را آب و فاضلاب شهری از چاه‌ها تامین کند وآب منطقه‌ای با استفاده از سیستم ته نشینی تصفیه ۲۵۰ لیتر برثانیه دیگر را تأمین کرده تا کاهش افت فشار در شهرستان ساری مرتفع شود.

سرپرست آب و فاضلاب شهری مازندران با تاکید براین‌که خط قرمز ما تأمین آب شرب سالم برای مردم است، گفت: در حال حاضر هیچ آلودگی آب شرب در مناطق سیل زده وجود ندارد و به دلیل وجود کدورت آب حتی دوز کلر نیز افزایش پیدا کرده است.

عبداللهی تصریح کرد: در سیل ۲۷ اسفند سال گذشته ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به آب و فاضلاب شهری و ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به آبو فاضلاب روستایی خسارتوارد شد.

وی ادامه داد: در سیل زیرآب نیز، ۱۲ میلیارد تومان به آب و فاضلاب شهری خسارت وارد شد و میزان آسیب بخش روستایی هنوز برآورد نشده است.

گاز 300 خانه مسیر رودخانه زیرآب قطع است

صحی مسئول روابط عمومی شرکت گاز مازندران با اشاره به وضعیت گازرسانی پس از سیل در شهرستان‌های آسیب دیده با بیان این‌که پنج میلیارد تومان به بخش گاز در این استان خسارت وارد شده است، اظهار کرد: در زیرآب 300 خانه در مسیر رودخانه خالی از سکنه شده است و گاز این مناطق به دلیل آسیب عبور خط دو اینچ از رودخانه قطع است.

وی با تاکید بر این‌که شدت سیلاب مانع از ترمیم کامل خط لوله گاز شده است، گفت: تمام تلاش برای گازرسانی به این مناطق در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که مشکل گازرسانی به این خانه‌ها تا امروز برطرف شود.

روابط عمومی شرکت گاز مازندران با اشاره به این‌که در سایر شهرهای این استان گاز به صورت پایدار است، تصریح کرد: مشکل افت فشار در قائم‌شهر نیز به دلیل آسیب لوله ۱۲ اینچ که از رودخانه تلارمی‌گذشت در حال ترمیم بود، اما سیل مجدد موجب عدم ترمیم کامل آن شد.

وی افزود: در حال حاضر مشکل گرمایشی برای منازل مسکونی وجود ندارد اما مجوزی برای صنایع صادر نشده است.

باز بودن تمامی مدارس مازندران در روز 17 فروردین

طالبی سخنگوی آموزش و پرورش مازندران نیز از باز بودن همه مدارس این استان در روز ۱۷ فروردین خبر داد.

وی با اشاره به وضعیت ایجاد شده در مورد دبیرستان الزهرا زیرآب نیز گفت: با توجه به این‌که این دبیرستان ۱۸۰ دانش‌آموز دارد، مدرسه فیضیه به عنوان مدرسه جایگزین در این شهرستان در نظر گرفته شده است.

سخنگوی آموزش و پرورش استان مازندران ادامه داد:با توجه به این‌که حیاط و محوطه ساختمان توسط سیل از بین رفته است و احتمال ریزش ساختمان نیز وجود دارد با دستور مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با وسایل مکانیکی و مهندسی در حال بررسی وضعیت ساختمان هستیمو در صورت احیا، از آن در مسائل اداری استفاده می‌شود.

طالبی درمورد وضعیت مدارس سیمرغ نیز گفت: در تمامی مدارس سم‌پاشی انجام شده و کلاس‌ها از گل و لای پاکسازی شده است.

وی افزود: مدارس نکا و ناحیه یک ساری و یک روستای بهشهر نیز دچار آبگرفتگی شده بود که گل و لای آنها نیز پاکسازی شد.

اختصاص سالن‌های ورزشی برای امدادرسانی به سیل‌زدگان

حبیب حسین زادگان مدیرکل ورزش و جوانان مازندران اظهار کرد: اختصاص سالن‌های ورزشی برای تسهیل در امدادرسانی به سیل زدگان، هماهنگی با دستگاه‌های مختلف برای مدیریت بحران، تلاش برای کاهش میزان خسارات به اماکن ورزشی، سازماندهی ورزشکاران و جوانان برای حضور در امدادرسانی بخشی از اقدامات صورت گرفته دستگاه ورزش و جوانان مازندران در سیل اخیر بود.

وی هم‌چنین از اعزام امدادگران جوان از هیات نجات غریق مازندران به مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت: ارسال قایق جی می نی، جت اسکی و قایق موتوری به شهرستان‌های سیل زده بابلسر، سیمرغ، ساری، میاندورود و آق قلا در استان گلستان و استقرار نیرو به صورت شبانه‌روزی در مناطق سیل زده یکی از اقدامات ارزشمند ورزشی‌های مازندران برای امدادرسانی در دو استان سیل زده بود.

حسین زادگان گفت: پاکسازی 18 مدرسه آسیب دیده سیمرغدر اثر سیلاب، توزیع مواد غذایی و شستشوی فرش‌های منازل و در اختیار قرار دادن سالن‌های ورزشی برای اقامت موقت سیل دیدگان از جمله اقدامات این اداره کل بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 15 فروردین 98، کد مطلب: 98011504401: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین