پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
مدیر مرکز عربی مطالعات ایرانی معتقد است که ترامپ با اقداماتی همچون خروج از برجام و قراردادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی آمریکا، تعهداتش به عربستان و اسرائیل را اجرا می کند.

شعارسال: «محمد صالح صدقیان» درباره اقدام روز دوشنبه کاخ سفید مبنی بر گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان های تروریستی، اظهار داشت: این اقدام آمریکا را باید از دو جنبه روابط ایران و آمریکا و مسائل مرتبط با خاورمیانه به ویژه مساله فلسطین و اسرائیل مدنظر قرار داد.

مدیر مرکز عربی مطالعات ایرانی خاطرنشان کرد: ترامپ از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود توافق برجام را از میان ببرد و حتی زمانی که از برجام خارج شد گفت که به وعده خود عمل کرده است. مشخص بود که این تعهدی بود که از قبل به اسرائیل و برخی کشورهای منطقه به ویژه عربستان داده بود.

وی اضافه کرد: ترامپ سه ماه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به عربستان سفر کرد و مشخص بود که در قبال عقد قرارداد 460 میلیارد دلاری باید اقداماتی انجام دهد.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب اظهارداشت: آمریکا از زمان خروج از معاهده چندجانبه هسته ای، برای کشاندن ایران به پای میز گفت و گو و انعقاد توافق جایگزین برجام، فشارهایی را وارد کرد که با مخالفت ایران مواجه شد.

وی یادآورشد: در شرایط فشارهای رو به افزایش آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، فکر نمی کنم قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی توسط کاخ سفید، از نظر عملی به تغییر عمده ای در روابط ایران و آمریکا منتهی شود. ترامپ می خواهد در چارچوب جنگ روانی علیه ایران ایده هایش را محقق کند.

صدقیان در ادامه این اقدام آمریکا را یکی از قطعات «پازل» مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید، قدس را به عنوان پایتخت این رژیم شناسایی و به تازگی هم حاکمیت اسرائیل بر بلندی های «جولان» را به رسمیت شناخته است و اقدام وی درباره سپاه هم در همین راستا و مرتبط با گروه های جهادی و محور مقاومت در منطقه است.

وی یادآورشد: همه می دانند که سپاه ارتباط تنگاتنگی با محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین دارد و قرار دادن سپاه در چارچوب سازمان های تروریستی با هدف تاثیرگذاری بر محور مقاومت قابل ارزیابی است.

تحلیلگر مسائل منطقه در ادامه افزود: این اقدامات زمینه سازی برای پیاده کردن برنامه ای است که از آن تحت عنوان «صفقة القرن» (معامله قرن) یاد می شود حتی مسائلی مانند روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس با اسرائیل یا سفر نتانیاهو به عمان زمینه سازی برای اجرای این پروژه آمریکایی است.

صدقیان در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر این اقدام آمریکا در مبارزه علیه تروریسم گفت: در این اقدام آمریکا تناقض آشکاری وجود دارد و حتی خود آنها و اروپایی ها به این مساله اذعان دارند.

وی یادآورشد: آنها می دانند که سپاه و حزب الله در سوریه و عراق با چه کسانی مبارزه می کردند و حتی آمریکایی ها به مناطقی که سپاه در آنجا حضور داشت نزدیک بودند و می دیدند که سپاه با چه کسانی مبارزه می کند. از طرف دیگر خود ترامپ، هیلاری کلینتون را متهم می کرد که داعش را ایجاد کرده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه یادآور شد: اقدام ترامپ، نهادهای آمریکایی و هم اروپایی ها را در شرایط بحرانی قرار داده است؛ برای مثال خود آمریکایی ها که از تنگه هرمز وارد خلیج فارس می شوند برای حضور در این آبراهه باید با سپاه مکاتبه کنند. الان چگونه ناوگان آمریکا با سازمانی که تروریست اعلام کرده، مکاتبه می‌کند و از او اجازه می گیرد که وارد آب های خلیج فارس شود و کدام قانون آمریکا به اینها اجازه می دهد که از گروهی که خودشان تروریست تعریف کرده اند، اجازه بگیرند؟

وی ادامه داد: این موضوعی است که در ۴۸ ساعت اخیر روزنامه های آمریکایی به آن اشاره کرده اند و حتی اروپایی‌ها هم نمی دانند چگونه با این تصمیم دولت آمریکا مواجه شوند.

صدقیان درباره تاثیر این تصمیم کاخ سفید در فضای سیاسی عراق، اظهارداشت: عراق روابط خوبی با آمریکا دارد به طوری که سفارت آمریکا در بغداد حدود ۲۰ و یا بعضا ۳۰ هزار نفر نیرو دارد. روز گذشته عبدالمهدی نخست وزیر عراق به روشنی گفت که نمی توانیم اقداماتی که ترامپ انجام می دهد را هضم کنیم و مواجهه با این تصمیمات برای ما آسان نیست.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرفا یک گروه نیست بلکه نهادی برآمده از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. از طرف دیگر از شمال تا جنوب خلیج فارس برای حفظ امنیت با کشورهای منطقه همکاری دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش جان بولتون و مایک پمپئو در تصمیم ترامپ و این که گفته می شود این دو تلاش می کنند راه را برای هر گونه مصالحه احتمالی در آینده بین ایران و آمریکا مسدود کنند، گفت: جان بولتون و مایک پمپئو شخصیت های تندرو ضد ایرانی هستند که همواره مخالف گفت و گو و تعامل با ایران بوده اند حتی از زمان بوش که جان بولتون در سازمان ملل حضور داشت وی نه تنها نمی خواست با ایران گفت و گو کند بلکه صراحتا به دنبال نابودی جمهوری اسلامی بوده است.

صدقیان اظهار داشت: همانطور که رهبری فرمودند اینها نمی خواهند رفتار ایران تغییر کند بلکه به دنبال به راه انداختن جنگ داخلی و نابودی ایران هستند و خود بولتون هم یک سال و نیم قبل در کنفرانسی گفت که به دنبال نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مدیر مرکز عربی مطالعات ایرانی اضافه کرد: این افراد همسو با لابی صهیونیست‌ها و آیپک، به راه انداختن جنگ داخلی و تقسیم ایران را در ذهن دارند و اینها همان مسائلی است که در ذهن نتانیاهو هم هست.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دیدگاه نظامیان آمریکایی حاضر در منطقه درباره این تصمیم هم گفت: درباره این اقدام از ابتدا در دولت آمریکا اختلافاتی میان پنتاگون وزارت دفاع و حتی سازمان سیا با بولتون و پمپئو وجود داشت و حتی استعفای وزیر امنیت آمریکا را هم باید در این چهارچوب مد نظر قرار داد.

صدقیان اضافه کرد: تصمیم ترامپ اکنون کل موسسات آمریکا در منطقه خاورمیانه را در بحران قرار داده است چرا که هیچ کس نمی تواند با دولت بزرگی مانند جمهوری اسلامی ایران مراوده نداشته باشد و بخشی از نیروهای نظامی یک کشور را تروریست اعلام کند.

این کارشناس جهان عرب خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ۲۰ سال است با تروریست ها مقابله می کند و معرفی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی مساله ای ناپخته و نامفهوم است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23فروردین1398 ، کدخبر: 83274838: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین