پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۰۵۵۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
جمعی از فعالان حوزه دانش‌بنیان با تلاش و همفکری اعضای خود راهکارهایی در چهار محور کلی شامل ضرورت تعریف مفهوم "ساخت ایران" در کشور، "ایجاد زیرساخت‌های ضروری در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور"، "یکسان‌سازی نرخ ارز" و "منع بخش دولتی برای ورود به بازار رقابتی بخش خصوصی" در جهت توسعه و رونق تولیدات داخلی پیشنهاد کردند.

شعارسال: جمعی از فعالان دانش‌بنیان در خصوص راهکارهای ایجاد رونق در تولیدات کشور را در چهار محور کلی اعلام کردند.

 جمعی از فعالان حوزه دانش‌بنیان با تلاش و همفکری اعضای خود راهکارهایی در چهار محور کلی شامل ضرورت تعریف مفهوم "ساخت ایران" در کشور، "ایجاد زیرساخت‌های ضروری در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور"، "یکسان‌سازی نرخ ارز" و "منع بخش دولتی برای ورود به بازار رقابتی بخش خصوصی" در جهت توسعه و رونق تولیدات داخلی پیشنهاد کردند.

منع بخش دولتی برای ورود به بازار رقابتی بخش خصوصی

محمدرضا کمپانی، عضو مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران با بیان این‌که حضور دولتی‌ها در بازار، رقابت را برای شرکت‌های بخش خصوصی دشوار کرده است، گفت: صنایع های‌تک نیازمند صرف هزینه‌های بالایی برای تحقیق و توسعه هستند تا با تکیه بر دانش و فناوری روز به تولید بپردازند. وقتی دولت وارد بازار می‌شود، بدون اینکه انتظاری برای بازگشت سرمایه داشته باشد با خیال راحت هزینه‌های بالایی را برای تحقیق وتوسعه متقبل می‌شود. ولی بخش خصوصی هزینه‌های سرسام آور تحقیق و توسعه را در قیمت تمام شده لحاظ می‌کند. در اینجا شکافی ایجاد می‌شود که در نهایت امکان رقابت را برای بخش خصوصی دشوار یا غیرممکن می‌کند.

ایجاد و توسعه آزمایشگاه‌های مرجع

کمپانی با بیان این‌که ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از دیگر نکاتی است که رونق تولید را به دنبال خواهد داشت، افزود: ایجاد و توسعه آزمایشگاه‌های مرجع در کشور برای نظارت‌های فنی حایز اهمیت بالایی است، در حال حاضر تعداد آزمایشگاه‌های مرجع در کشور کم است و حتی تاییدیه ۱۷۰۲۵ جهانی را ندارند و همین مسئله مشکلاتی برای صادرات ایجاد می‌کند.

عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد جهت رونق بخشیدن به تولید، این زیرساخت‌ها را در اختیار بخش‌های خصوصی و تولیدی قرار دهد تا در کوتاه‌ترین زمان محصول تولید شده تاییدات فنی را دریافت کند.

تعریف عبارت "ساخت ایران"

عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه تا زمانی‌که طبق یک تعریف واضح و روشن مشخص نباشد که ساخت ایران به چه کالاهایی اطلاق می‌شود، بسترهای حمایتی موثری ایجاد نخواهد شد، گفت: متاسفانه تاکنون عبارت ساخت ایران تعریف نشده است. این وظیفه‌ای است که به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا این تعریف را برای کل صنایع انجام دهد.

وی با اشاره به الگوهای جهانی که برای تعریف تولیدات داخلی یک کشور وجود دارند، افزود: برای مثال در آمریکا ۳۰ درصد تجهیزات و قطعات و ۲۰ درصد دانش و علم آن کالا باید در خاک آمریکا تولید شده باشد یا در اروپا ۵۰ درصد قطعات باید تولید داخلی باشد تا مورد حمایت به عنوان کالای ساخت اروپا قرار گیرد. در خاور دور مانند ژاپن و کره و حتی چین نیز دستورالعمل‌هایی برای تشخیص کالای تولید کشورشان دارند که می‌توانند الگوهای مناسبی برای ما باشند.

کمپانی با تاکید بر اینکه تعاریف متداول برای "دانش‌بنیان" کمکی به تعریف مفهوم "ساخت ایران" نمی‌کند، افزود: تعاریف موجود، شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی می‌کند، ولی به نوع و روش‌های تولید توجه ندارد یا زاویه نگاهشان به تولید صحیح نیست؛ زیرا یک محصول و کالا باید بخش عمده قطعات و تجهیزاتش یا درصد مشخصی از آن تولید داخل باشد تا علاوه بر بحث اقتصادی بتواند نیروی انسانی کشور را فعال کرده و اشغالزایی کند. در حالی‌که اکنون اگر شرکتی دانش‌بنیان باشد، می تواند به علم و دانش فنی رسیده باشد ولی محصول و قطعات را در خارج از کشور تهیه کند.

یکسان سازی قیمت ارز

دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی یکی از مهمترین راه‌های رونق تولید را یکسان‌سازی قیمت ارز دانست و خاطرنشان کرد: تعیین این نرخ واحد فارغ از رقم و قیمت آن باید از سوی بانک مرکزی که آشنا به بازار است، تعیین شود. مهم‌ترین فایده این اقدام، فراهم کردن امکان برنامه‌ریزی برای صاحبان صنایع است و همین‌طور امکان مقایسه قیمت واردات یک کالا و تولید آن در داخل نیز میسر می‌شود. چند نرخی بودن نرخ ارز بیشترین لطمه را به تولیدکنندگان کشور وارد کرده است، به خصوص زمانی‌که در بازار آن کالا هم با ارز رسمی و هم ارز نیمایی وارد کشور شود که در این صورت می‌تواند به تولید کننده داخلی ضربه وارد کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، کمپانی در نهایت تاکید کرد: ارائه تولیدات داخلی با قیمت منصفانه به مجاب کردن دولت برای خرید کالای داخلی و رونق تولید کمک می‌کند. این قید قیمت منصفانه بسیار اثرگذار است؛ در کشور مسئولین با توجه به محدودیت‌های ارزی میل به خرید کالاهای تولید داخل دارند، ولی متاسفانه برخی از تولیدکنندگان قیمت‌ها را به قدری بالا بردند که انگیزه‌ای برای خرید این محصولات باقی نگذاشتند. بنابراین رونق تولید نیازمند همتی دوجانبه از سوی تولیدکنندگان داخلی و دولت است.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار : 11اردیبهشت 98، کد خبر: 98021106111،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
0
حمایت از دانش بنیان ها میتونه در رفع مشکلات جامعه گام بزرگی باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین