پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در صورت تخلیه سریع‌تر سد دز و کارون شاهد کاهش خسارات و آسیب‌ها شده و حتی میتوانستیم مانع سیلاب شویم.

شعارسال: محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان ضمن اشاره به پدیده گردوغبار شب گذشته، اظهار کرد: ما دو نوع گردوخاک داریم که یک نوع آن گسترده است و مسیر حرکتی مشخصی دارد و از زمان حرکت تا رسیدن به یک نقطه از مناطق مختلفی عبور کرده و در بازه زمانی 12 الی 24ساعت قابلیت پیش‌بینی دارد اما نوع دیگری از گردوغبارهای محلی به نام"حبوب" وجود دارد که دیشب شاهد آن بودیم و عملکرد آن به مثابه یک بمب است و در بازه زمانی کوتاهی از یک نقطه کوچک تبدیل به حجم وسیعی از گردوخاک می‌شود.

وی افزود: گردوخاک‌هایی که در این فصل اتفاق می‌افتند بیشتر حالت همرفتی داشته و به صورت ناگهانی آغاز می‌شوند و اگر در زمان وقوع این پدیده همزمان با شدت یافتن باد، منطقه از هرگونه پوشش گیاهی عاری باشد شاهد تشدید این پدیده خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان، در رابطه با مشکلات پیش‌بینی این نوع گردوخاک‌ها، عنوان کرد: نه تنها پیش‌بینی‌های ما بلکه پیش‌بینی‌های هواشناسی در کل دنیا حالتی احتمالی دارد و حتی در صورت صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر وقوع گردوخاک، احتمال عدم وقوع این پدیده نیز وجود دارد، مشکل اصلی پیش‌بینی هوا در کل دنیا در رابطه با گردوخاک‌های همرفتی نیز همین مسئله است که مکان و زمان وقوع این پدیده را نمیتوان به صورت دقیق پیش‌بینی کرد لذا پیش‌بینی‌ها در هیچ جای دنیا به صورت 100درصدی نیست.

وی افزود: وقتی شرایط اقلیمی استان و حتی کشور به این صورت است لذا راه چاره‌ای وجود ندارد چرا که حتی در کشورهایی مانند چین نیز شاهد وقوع این پدیده اما با شدت‌های مختلف هستیم، در استان خوزستان نیز ما با اقلیت امکانات در حال پیش‌بینی این پدیده هستیم و تا به امروز توانستیم پیش‌بینی‌های قابل قبولی را ارائه دهیم و این در حالتی است که پدیده گردوخاک شب گذشته را حتی سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی نکرده بود.

محدودیت ایستگاه‌های هواشناسی عراق برای ما مشکل‌ساز شد

سبزه‌زاری بیان کرد: باید این دیدگاه در تفکرات و ذهنیت مردم القا و ایجاد شود که پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی صرفا یک پیش‌بینی است که احتمال وقوع و یا حتی عدم وقوع آنها وجود دارد؛ دومین مشکل ما این است که در عراق ایستگاه زمینی هواشناسی کاملا محدود و تنها 3ایستگاه آن هم در نجف و بصره و یکی دیگر از شهرهای بزرگ است و این در حالی است که این 3ایستگاه برای کشور وسیعی چون عراق کفایت نمی‌کند.

وی افزود: هر پدیده‌ جوی نیز که بین ایران و عراق رخ میدهد به علت همین محدودیت ایستگاه‌های زمینی هواشناسی تنها زمانی به اطلاع ما رسیده و میتوانیم آن را گزارش دهیم که به مرزها و ایستگاه‌های هواشناسی ما نزدیک شده باشد و این در حالی است که حجم توده‌های گردوخاک افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در رابطه با میزان بارندگی‌های استان در سال جاری، اظهار کرد: میزان کل بارندگی‌ها تا به این لحظه در استان خوزستان 521/7میلی‌متر است که نسبت به بازه زمانی بلندمدت رشد 63درصدی را تجربه کرده است و این در حالی بود که میزان بارندگی‌ها در سال گذشته تنها 203 میلی‌متر بوده است.

وی افزود: تا به این لحظه خوزستان هشتمین استان از لحاظ بیشترین میزان بارش‌ها است و بارش‌ها در حوزه سدهای دز، کرخه و مارون فوق‌العاده زیاد بود؛ همچنین در سال جاری رکورد ما حتی از گیلان که پربارش‌ترین استان کشور است نیز بیشتر شده است.

سرعت عمل پیش‌بینی وقوع سیل ما با آمریکا برابر بود

سبزه‌زاری در اشاره به بازه‌های زمانی پیش‌بینی وقوع پدیده‌های مخرب(طوفان،سیل،تندبادو...) در دیگر کشورها، گفت: این پیش‌بینی‌ها درآمریکا 10روزه، انگلیس 7روزه و ژاپن 5روزه است؛ در ژاپن طوفان دریایی تانمون را که بالاترین درجه و شدت تخریب را دارد تنها در 5روز پیش از وقوع این پدیده و آن هم به صورت احتمالاتی که درصد آن‌ها در روزهای سوم الی چهارم افزایش پیدا میکند پیش‌بینی میکنند اما ما اولین اطلاعیه خود را در یک فروردین ماه سال جاری و به تبع آن اخطاریه را در فاصله کمی از آن یعنی در دوم فروردین ماه برای حوزه‌های آبریز کرخه، دز و کارون صادر کردیم .

وی افزود: با توجه به زمان صدور اطلاعیه ما توانستیم 10روز قبل از وقوع سیل آن را پیش‌بین کرده و حتی با صدور اطلاعیه و اخطاریه‌ها خواستار مدیریت سد شدیم و این دلیلی است بر اینکه پیش‌بینی‌های ما هم وزن با بازه زمانی 10روزه پیش‌بینی‌های هواشناسی آمریکا است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان کرد: مشکل اصلی که در بحث پیش‌بینی‌های امسال با آن مواجه شدیم تاسیس یک سازمان پیش‌بینی توسط سازمان آب و برق استان بود که جز هدر رفتن بیت‌المال و پیش‌بینی‌های اشتباه ثمری نداشت و باید پرسید چرا موازی سازی؟ چرا هدر رفت منابع؟

وی افزود: بیشتر آسیب‌های سیلاب اخیر ناشی از سد دز بود و این در حالی رغم خورد که ما از 20روز قبل اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌ها را صادر کرده بودیم؛ در بحث مدیریت سد، 2عامل بارندگی و برف ذخیره شده در حوزه‌های آبریز نیز باید مدنظر قرار گرفته میشد که در صورت تخلیه سریع‌تر سد دز و کارون شاهد کاهش خسارات و آسیب‌ها شده و حتی میتوانستیم مانع سیلاب شویم.

کل بودجه عمرانی ما معادل هزینه خرید یک سِرور هواشناسی است

سبزه‌زاری در پاسخ به علت عدم به‌روز کردن دستگاه‌های هواشناسی و محدودیت آنها، بیان کرد: کل بودجه عمرانی ما یک میلیارد و دویست میلیون تومان است و این در حالی است که خرید تنها یک سرور مبلغی حدود یک میلیارد تومان برای ما هزینه در بر خواهد داشت؛ همچنین تصاویر پدیده‌های جوی برای ما یک ساعته است و این در حالی است که ما به تصاویر ماهواره‌ای آنلاین نیازمندیم.

وی با نشان دادن اتاق‌های هواشناسی خوزستان که عمده تجهیزات آنها از تعداد انگشتان دست نیز فراتر نمی‌رود، ادامه داد: برای دریافت تصاویر ماهواره‌ای آنلاین باید با شرکت‌های چینی قرارداد امضا کنیم که رقم‌ها بسیار بالا است و این موارد تنها بخشی از معضلات ما است که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم و اگر تجربه نیروهای انسانی و تلاش مستمر و شبانه‌روزی آنها نبود قطعا نمیتوانستیم بهترین پیش‌بینی‌ها را داشته باشیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 31اردیبهشت1398 ، کدخبر: 19892: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین