پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
بعد از گذشت سه سال از کشف شهر زیرزمینی صالح‌آباد در منطقه‌ی صالح‌آباد همدان، باستان‌شناسان به این منطقه‌ی تاریخی رفتند تا مطالعه و کاوش در این منطقه‌ی گسترده‌ی تاریخی که یافته‌های آن احتمالا به دوره‌ی ایلخانی یعنی حدود ۸۰۰ سال قبل می‌رسد را آغاز کنند.احمد ترابی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان -می‌گوید: حدود سه سال قبل، با اطلاع شورای شهر صالح‌آباد همدان، از وجود یک محوطه‌ی تاریخی در زیرِ زمین، از این منطقه تاریخی دیدن کرده و برخی بررسی‌های اولیه روی آن انجام شد، تا امسال که با تخصیص اعتبار مناسب برای مطالعه و کاوش در این محوطه‌ی تاریخی، از حدود ۲۰ روز قبل، باستان‌شناسان به شهر صالح‌آباد همدان رفتند.

شعار سال: احمد ترابی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: حدود سه سال قبل، با اطلاع شورای شهر صالح‌آباد همدان، از وجود یک محوطه‌ی تاریخی در زیرِ زمین، از این منطقه تاریخی دیدن کرده و برخی بررسی‌های اولیه روی آن انجام شد، تا امسال که با تخصیص اعتبار مناسب برای مطالعه و کاوش در این محوطه‌ی تاریخی، از حدود ۲۰ روز قبل، باستان‌شناسان به شهر صالح‌آباد همدان رفتند.

به گفته‌ی وی در طول مدت سه سال گذشته از زمانِ کشف و وجود این شهر زیرزمینی، هیچ خبری منتشر نشده است تا از هر نوع احتمالی برای حضور قاچاقچیان آثار تاریخی قبل از اختصاص اعتبار مناسب و آغاز مطالعات جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که آثار اولیه به دست آمده از این محوطه، تکه سفال‌های مربوط به دوره‌ی اسلامی و تاریخی است، تاکید کرد: برای انجام پژوهش و کاوش‌های بیشتر در این محوطه به زمانِ بیشتری نیاز داریم، تا بتوانیم این منطقه را به طور کامل بررسی کنیم.

به گفته‌ی او،براساسمطالعات اولیه مشخص شده است؛ «زمانی‌که سربازانِ روسی از این منطقه برای عبور به سمتِ شمال ایران استفاده می‌کردند، مردهای منطقه خانواده‌های خود را در شهرِ زیرزمینی پنهان می‌کردند تا کسی متوجه حضورِ آن‌ها نشود.»

ترابی با اشاره به وجودآبرفت‌هاییکه در طول حداقل ۸۰۰ سال گذشته وارد این شهر زیر زمینی شده‌اند، ادامه می‌دهد: متأسفانه در این مدت بارندگی‌های زیادی باعث تجمیع این آبرفت‌ها شده است که باید نخست تمامِ آن را خارج کرد تا کارهای مطالعاتی به طور کامل روی این محوطه‌ی تاریخی انجام شود.

وی این شهر زیرزمینی را محوطه‌ای تاریخی مشابهِ شهرهای «سامن» و «ارزانفود» می‌داند و بیان می‌کند: در طولِ دو سه سالِ گذشته از زمان کشفِ این محوطه مطالعاتی روی این منطقه انجام شد تا با ارسال نتایج اولیه‌ی آن به پژوهشگاه میراث فرهنگی، بتوانیم سازمان را برای تخصیص اعتبار مناسب با هدف انجامِ مطالعه و کاوش‌های اولیه قانع کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان، با بیان این‌که اعتبار اولیه برای فصل نخست مطالعه و کاوش در این محوطه را شهرداری و شورای شهر منطقه تقبل کرده‌اند، ادامه می‌دهد: به دنبال درخواست مدیریت شهری منطقه این مطالعات انجام می‌شود، تا در صورت رسیدن به جواب قطعی در این زمینه، برنامه‌ریزی‌های آینده برایانسریع‌تر انجام شود.

او تاکید می‌کند: از روز نخست هم می‌دانستیم که در این منطقه یک شهر زیرزمینی وسیع وجود دارد، اما برای انجام مطالعاتِ بیشتر، نیاز به زمان و اعتبار قابل ملاحظه داریم.

ترابی با بیان این‌که نیاز به زمان بیشتر برای مطالعهواعتبارقابل توجهی برای این محوطه داریم، می‌گوید: قرار است گزارشِ فصل نخست کاوش در این منطقه به میراث فرهنگی ارسال شود تا به واسطه‌ی وسعت نسبتاً زیاد این محوطه به آن اعتبار تخصیص یابد.

پیش از این و در طول سال‌های گذشته، دو شهر زیر زمینی «سامن» و «ارزانفود» در شهر تاریخی همدان که برخی باستان‌شناسان آن به دوره‌ی مادها نسبت می‌دهند، کشف شده بود، بر این اساس شاید بتوان همدان را خاستگاه شهرهایدستکندایران نامید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار 3خرداد 98، کد خبر: 98030300934، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین