پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
کاوش‌ در سومین شهر زیرزمینی استان همدان آغاز شده است تا باستان‌شناس‌ها بتوانند با استناد به یافته‌های باستان‌شناسی به تاریخ قطعی احداث این شهر زیرزمینی در صالح‌آباد همدان و دلیل احداث این شهر تاریخی در دوره‌های گذشته دست یابند.شهر زیرزمینی صالح‌آباد در استان همدان سومین شهر زیرزمینی این استان است که مدتی پیش کشف شد اما کاوش‌های باستان‌شناسی در آن به‌تازگی آغاز شده است.

شعار سال: کاوش‌های آغازین باستان‌شناسان در شهر زیرزمینی صالح‌آباد که از 3 هفته قبل آغاز شده است به یافتن آثاری از 800سال پیش همزمان با دوره ایلخانی منجر شده و آنطور که احمد ترابی، معاون میراث‌فرهنگی استان همدان به ایسنا گفته تکه سفال‌های مربوط به دوره اسلامی و تاریخی نیز از این شهر به‌دست آمده است.

شهر زیرزمینی صالح‌آباد همدان طی 800سال گذشته به‌دلیل بارندگی‌های زیاد مملو از آبرفت‌هایی است که دالان‌های این شهر را پر کرده است و معاون میراث‌فرهنگی استان همدان نیز می‌گوید که باید تمام آنها خارج شود تا کار مطالعاتی کامل بر این شهر تاریخی که به‌صورت دستکند زیر زمین احداث شده آغاز شود.

براساس یافته‌های سطحی باستان‌شناس‌ها همچنین مشخص شده که در دوران جنگ جهانی دوم که روس‌ها از همدان به سمت شمال ایران عبور کرده‌اند خانواده‌های زیادی در شهر زیرزمینی صالح‌آباد پنهان می‌شدند تا از آزار سربازان روس جان سالم به در ببرند.

با یافتن شهر زیرزمینی صالح‌آباد در همدان که کاوش‌های اولیه باستان‌شناسی در آن به یافتن آثاری از 800سال قبل انجامیده است، همدان به نخستین استان برخوردار از شهرهای تاریخی زیرزمینی تبدیل شده است.

پیش‌تر شهرهای زیرزمینی تاریخی «سامن» و شهر زیرزمینی «ارزانفود» در روستای ارزانفود استان همدان و در دل یک تپه، همدان را یکی از استان‌های دارای شهرهای تاریخی زیرزمینی معرفی می‌کرد اما حالا با یافتن شهر زیرزمینی «صالح‌آباد»، همدان در جایگاه نخست دارای شهرهای تاریخی زیرزمینی و دستکند قرار گرفته است.

یافتن شهر تاریخی و زیرزمینی جدید کشور در همدان به اندازه‌ای برای صالح‌آباد که حالا از یک اثر تاریخی جذاب برخوردار شده و نام این شهر از استان همدان را برای نخستین‌‌بار بر سر زبان‌ها انداخته است اهمیت داشت که شورای شهر و شهرداری صالح آباد خود هزینه فصل نخست کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر زیرزمینی صالح‌آباد را تقبل کردند و در انتظار اختصاص بودجه و اعتبار از پژوهشکده میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور نماندند.

آنطور که ایسنا به نقل از معاون میراث‌فرهنگی استان همدان خبر داده است، گزارش فصل نخست کاوش در شهر زیرزمینی صالح‌آباد همدان به سازمان میراث‌فرهنگی ارسال می‌شود تا اعتبارات مربوط به ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی براساس وسعت زیاد این محوطه تاریخی در فصل‌های بعدی اختصاص بیابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 4خرداد 98، کد خبر: 56841، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین