پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۰۹۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
بسته جدید ارزی بانک مرکزی در حالی رونمایی شد که همانند بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌های قبلی بانک مرکزی ، سراسر ابهام بوده و انتقادات زیادی بر آن وارد است. متاسفانه سرعت در صدور بخشنامه‌ها و اطلاعیه های بانک مرکزی در حوزه ارز به حدی است که فرصت کارشناسی را از بدنه بانک مرکزی گرفته و بدون توجه به تبعات اینگونه تصمیمات ، موجبات چالشهای جدی در فضای تجارت خارجی کشور را فراهم می کند .

شعارسال: از ابتدای سال 1397 تا کنون بخشنامه ها و مصوبات زیادی از سوی بانک مرکزی تصویب و رونمایی شده که بعضا با یکدیگر در تضاد بوده و نه تنها موجبات ابطال و یا جرح و تعدیل مصوبات و بخشنامه های قبلی را فراهم نموده است بلکه سردرگمی جامعه تجاری و تولیدی کشور را موجب شده است . نکته مهم در مفاد و بندهای بسته صادره ، عدم توجه به شرایط اقتصادی و تجاری کشور بوده و به نظر می رسد تصمیمات در شرایط خلا و بدون کسب نظر از متخصصان و کارشناسان سایر مراجع اتخاذ می گردد. به عنوان مثال در بخشنامه جدید ، بدون توجه به میزان صادرات ( که در بخشنامه قلی دیده شده بود ) کلیه صادرکنندگان به جز صادرکنندگان محصولات پتروشیمی موظف شده اند که 50 درصد از ارز خود را به سامانه نیما واگذار کنند ، 20 درصد تیدیل به اسکناس شده و مابقی جهت واردات در برابر صادرات خود و یا دیگر وارد کنندگان مورد استفاده قرار گیرد. شاید این مصوبه جهت واحدهای بازرگانی که به صادرات اشتغال دارند مفبد فایده بوده و در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات ایشان ، نقش مفیدی ایفا کند ولی در مورد واحدهای تولیدی – صادراتی که تولیدشان به واردات وابسته است ، این بسته اما و اگرهای فراوانی دارد .

واحدهای تولیدی – صادراتی بزرگ به شدت نیازمند ارز بوده و بعضا واردات آنها چندین برابر صادراتشان می باشد .اگر قرار باشد ارز خود را در سامانه نیما اظهار کرده و دوباره برای تهیه ارز به این سامانه مراجعه نمایند ،ضمن افزایش هزینه های متعلقه ، توانمندی آنها در تهیه ارز جهت واردات خود را تحت الشعاع قرار خواهد داد. بسیاری از واحدهای تولیدی – صادراتی ، با ارزهای صادراتی خود ، واردات انجام داده و قطعات و ماشین آلات مورد نیاز خود را به راحتی و در اسرع وقت وارد کشور می کنند.

به نظر می رسد استفاده از نظرات متخصصان و کارشناسان حوزه تجارت خارجی و حتی بهره گیری از تجربه های صادرکنندگان ، می تواند نقش بسزایی در توفیق بانک مرکزی در اجرای مصوبات و بخشنامه های خود داشته باشد در غیر اینصورت ، اعتماد به بانک مرکزی به عنوان متولی اجرای سیاستهای ارزی کاهش یافته و نمی توان انتظار داشت که واحدهای تولیدی – صادراتی ، استقبال چندانی از اقدامات بانک مرکزی به عمل آورند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نوداقتصادی، تاریخ انتشار: 4خرداد1398 ، کدخبر: 2119852: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین