پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۹
کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین که اخیرا در غزه برگزار شد، تاکید ویژه‌ای بر پیامدهای راهبردی ائتلاف ایران و جنبش حماس داشت.

شعارسال: کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین که روز 30 می در نوار غزه برگزار شد، مواضع قابل توجهی از سوی رهبران مقاومت اسلامی فلسطین داشت که بررسی پیامدهای و اهمیت آن لازم به نظر می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های مطرح شده در این نشست اظهارات احمد السنوار فرمانده مقاومت اسلامی فلسطین در غزه بود که به بررسی درگیری‌های گذشته و آینده این جنبش و سایرگروه‌های مقاومت با اسرائیل پرداخت و گفت که حماس در جنگ سال 2014 بالغ بر 170 موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده و در صورت بروز جنگ جدید ده‌ها برابر این تعداد موشک به سمت اسرائیل شلیک خواهد کرد.

وی در این اظهارات تاکید کرد که برخی موشک‌های شلیک شده در جنگ‌های گذشته ساخت ایران بود، اما سایر موشک‌ها با حمایت مالی و فنی ایران در داخل غزه تولید می‌شد.

وی اظهار داشت که اگر حمایت ایران از مقاومت فلسطین نبود، بعد از اینکه کشورهای جهان عربی، مقاومت فلسطین را رها کردند، محور مقاومت نمی‌توانست این میزان قدرت داشته باشد. وی ابراز داشت که کسانی که از مقاومت حمایت می‌کنند، در صف دوستان هستند و کسانی که روی فروش شهر قدس اشغالی حساب کرده‌اند، در میان دشمنان قرار دارند.

یکی از مهم‌ترین نتایج برداشت شده از این اظهارات را می توان در ارتباط مستحکم نقش راهبردی محور مقاومت در درگیری های موجود در داخل فلسطین اشغالی و حملات اخیر تبلیغاتی آمریکا ضد ایران دانست که یکی از طرف‌های اصلی محور مقاومت منطقه‌ای است. موضوع مهم دیگر در خصوص پیامدهای گسترده قرار دادن محور سعودی - اماراتی - بحرینی در صف خائنان و دشمنان فلسطین است که توسط حماس به عنوان بزرگترین جریان محور مقاومت در فلسطین انجام شده است.

ائتلاف استراتژیک بین ایران و حماس

آغاز بحران سوریه و تبدیل شدن ناگهانی آن به یک جنگ منطقه‌ای و بین‌المللی چند وجهی و اختلافاتی که در نتیجه آن میان ایران و حماس ایجاد شد، این رویکرد را در برخی زنده کرد که روابط دو طرف یقینا قطع خواهد شد. واقعیت این است که بسیاری از طرف‌های منطقه‌ای به دنبال قطع این روابط بر اساس منافع ویژه خود بودند. اردوگاه متخاصم با سوریه این اتفاق را عاملی برای خروج برگه فلسطین از دست ایران می‌دانست. علاوه بر اینکه آنها تصور می‌کردند که با قطع این روابط می‌توانند در آینده حماس را مجبور به سازش با رژیم صهیونیستی کنند.

برخی دیگر نیز اعتقاد داشتند که حماس به علت ارتباط با جماعت اخوان المسلمین وارد معامله با آمریکا می‌شود و به سمت گزینه جنبش جهانی اخوان در منطقه تمایل پیدا می کند و به این ترتیب از محور مقاومت خارج می‌شود.

اظهارات اخیر السنوار نشان داد که بحران سوریه با وجود اهمیتی که دارد، نتوانست باعث قطع روابط ایران و حماس شود و حمایت نظامی ایران از این جنبش دیگر منحصر به انتقال موشک نیست، بلکه مهم‌تر از آن انتقال تجربه‌های ایران در مورد نحوه تولید و توسعه موشک‌ها است که هرگز متوقف نخواهد شد. این بدان معناست که تهران حماس را شریک استراتژیک خود در روند مقابله با اسرائیل می‌داند و اختلافات موجود با هر اهمیتی نمی‌تواند این شراکت استراتژیک را تغییر دهد.

از سوی دیگر این موضوع ثابت کرد که حماس نیز تمایل زیادی به ادامه این مشارکت دارد و این موضوع از ابعاد استراتژیک برای حماس برخوردار است. روند تحولات منطقه نیز نشان دهنده افزایش مستمر توانمندی‌های مقاومت فلسطین بود، علاوه بر اینکه بر گزینه این جنبش در مقاومت مسلحانه در برابر دشمن صهیونیستی تاکید داشت.

اظهارت السنوار مبنی بر اینکه ایران تنها حمایت کننده از حماس بعد از شانه خالی کردن کشورهای عربی بوده، نشان دهنده صداقت مواضع تهران و سیاست‌های شفاف آن در میان امت عربی است که افزایش سطح درگیری‌ها بین تهران و آمریکا را نیز نشان می‌دهد.

هجمه ضد ایران به مواضع این کشور در حمایت از فلسطین

نقش رژیم صهیونیستی و متحدان ایدئولوژیک این کشور در داخل دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای پیگیری سیاست تحریک ضد ایران بر کسی پوشیده نیست. بیشتر تحلیل‌ها این نقش را مرتبط با توسعه توانمندی‌های نظامی و موشکی طرف‌های حاضر در محور مقاومت در لبنان و فلسطینی می‌دانند. کیست که نداند ارتش رژیم صهیونیستی در درگیری‌های اخیر خود با غزه تا چه اندازه تحقیر شده و این درگیری‌ها چه تاثیرات فاجعه باری بر وجهه ارتش در داخل اسرائیل و سطح منطقه و جهان داشت. کسی که این موضوع را نداند، نمی‌تواند از میزان کینه و نفرت صهیونیست‌ها از ایران اطلاع دقیقی داشته باشد.

السنوار همچنین اردوگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس را به کنار گذاشتن آرمان فلسطین و فروش قدس متهم کرده که این موضوع نیز پیامدهای خاص خود را دارد. حماس طی دو دهه گذشته تلاش کرده روابط بهتری با تمامی کشورهای عربی و اسلامی ایجاد کند. قبل از جنگ سوریه، حماس با ایران متحد بود و در عین حال با ترکیه و قطر نیز ائتلاف داشت و همواره سعی می‌کرد روابط خود را با عربستان و مصر نیز بهبود بخشد. اما رویکردهای رژیم‌های حاکم بر عربستان و امارات و بحرین هیچ راهی باقی نگذاشته که این سیاست ادامه پیدا کند. در حال حاضر این رژیم‌ها به صورت رسمی وارد اردوگاه دشمنان آرمان فلسطین شده و در برابر محور مقاومت قرار گرفته‌اند که از غزه تا تهران امتداد دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 11خرداد1398 ، کدخبر: 2023602: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین