پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای چینی خود خاطرنشان کرد که مسکو و پکن به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند هستند.

شعار سال: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شیء جین پینگ رئیس جمهوری چین در کاخ کرملین، بیانیه مشترک سران دو کشور را قرائت می کرد، گفت: روسیه و چین با توجه به اهمیت بالا و بدون جایگزین برجام برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران، پایبندی خود را به اجرای پایدار و همه جانبه به توافق های در چارچوب این توافق بین المللی مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حفظ می کنند.

وی ادامه داد: دو طرف اجرای مفاد برجام از طرف ایران که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید می شود را عالی ارزیابی می کنند و انتظار دارند که بقیه شرکت کنندگان در برجام هم به دقت و مسئولانه به تعهدات خود عمل کنند تا اینکه اهداف عالی که برای آن برجام امضا شده به موقع و بطور کامل بدست آید.

در بیانیه سران روسیه و چین همچنین بر حمایت دو کشور از همکاری‌های بازرگانی سودمند با ایران و مخالفت با تحریم های یکجانبه و فراملی که از سوی امریکا اعمال می شود، تاکید شده است.
پوتین در ادامه سخنان خودگفت که روسیه و چین مصمم به استفاده از ارزهای ملی در معاملات دوجانبه هستند.

وی ادامه داد: موافقت نامه‌ای که امروز بین دو کشور امضا شد استفاده از ارزهای ملی در معاملات بازرگانی دو کشور را تسهیل می‌کند.

وی همچنین به همکاری گسترده روسیه و چین در عرصه انرژی اشاره و خاطرنشان کرد که پاییز امسال خط لوله گازی ازخط لوله «سیلا سیبری» به سوی چین راه اندازی می شود.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه دو کشور در عرصه انرژی هسته ای همکاری می کنند به امضای قراردادی بین دو کشوربرای احداث دو بلوک نیروگاه هسته ای در چین با مشارکت روسیه اشاره کرد.
وی در ادامه سخنانش به امضای قرارداد برای آغاز اجرای فاز دوم کارخانه تولید خودروهای چینی توسط شرکت گریت وال در استان تولا در روسیه اشاره کرد که سالانه ۸۰ هزار خودرو در آن تولید خواهد شد.

پوتین سپس با بیان اینکه روسیه و چین در بسیاری از مسائل مهم بین المللی مواضع مطابق هم دارند، اظهار کرد: در بیانیه مشترک دو کشور تاکید شده است که روسیه و چین مخالف نابودی سیستم کنونی نظم جهانی و ثبات راهبردی هستند.

وی سپس به مواضع دو کشور در مساله کره شمالی اشاره و اضافه کرد: دو کشور خواهان حل و فصل مساله کره شمالی از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک هستند.
وی یادآوری کرد: روسیه و چین نقشه راهی را برای حل مساله شبه جزیره کره پیشنهاد کرده اند و برای اجرای ان تلاش می کنند.

پوتین خاطرنشان کرد که این دیدار به مناسبت هفتادمین سالگرد برقراری مناسبات دیپلماتیک بین مسکو و پکن برگزار می‌شود واتحاد شوروی یک روز پس از تأسیس کشور چین، آن را به رسمیت شناخت.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهوری چین گفت: من و شما افزایش سطح مبادلات بازرگانی دو کشور به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار را هدف قرار داده بودیم و سال گذشته به ۱۰۸ میلیارد دلار رسیدیم، امسال هم تاکنون نسبت به سال گذشته در این زمینه شاهد رشد هستیم.

شیء جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز گفت که سطح روابط دو کشور در ۷۰ سال اخیر از زمان برقراری روابط دیپلماتیک به عالی‌ترین سطح رسیده است.

وی با بیان اینکه روابط دوجانبه در تمام عرصه‌ها توسعه می‌یابد، به سطح بی سابقه روابط روسیه و چین اشاره کرده و از روند کنونی گسترش روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرده و پوتین را نزدیک ترین دوست خود خواند.

جین پینگ همچنین به حمایت‌های گسترده و بی رویه از اقتصادها در عرصه جهانی انتقاد کرد و بدون ذکر نام کشوری تحریم های یکجانبه علیه برخی کشورها را مورد انتقاد قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: روسیه و چین به عنوان دو عضو دائمی شورای امنیت با جامعه جهانی برای تأمین صلح و نظم در عرصه بین المللی همکاری می‌کند و برای دفاع از امنیت جهانی تلاش می‌کند.

ادامه این دیدار بدون حضور خبرنگاران در کاخ کرملین جریان دارد.

یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه روز گذشته اعلام کرده بود که در دستور کار دیدار ولادیمیر پوتین و شیء جین پینگ رؤسای جمهوری روسیه موضوعات مهم دستور کار بین المللی از جمله موضوع ایران، مساله کره شمالی و بحران ونزوئلا قرار دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ 15 خرداد 98، کد مطلب: 1267117: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین