پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۰۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
رئیس جمهوری آمریکا در یک پیام توئیتری از تغییر سرپرست وزارت دفاع آمریکا خبر داده و گفته «مارک اسپر» از این پس سرپرستی این وزارتخانه بر عهده خواهد داشت. اما سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا کیست و انتخاب او در شرایطی که برخی در دولت ترامپ، به دنبال تشدید تنش میان ایران و آمریکا هستند جه معنایی برای ما دارد؟

شعار سال: سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا کیست و انتخاب او در شرایطی که برخی در دولت ترامپ، به دنبال تشدید تنش میان ایران و آمریکا هستند جه معنایی برای ما دارد؟

۱. آقای اسپر از آکادمی نظامی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۸۶ فارغ التحصیل شده است. یعنی همان سالی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه نیز از این آکادمی فارغ التحصیل شد. بنابراین حالا پمپئو موفق شده که هم‌کلاسی خود را به سمت وزارت دفاع آمریکا برساند و این موضوع می‌تواند باعث تکمیل مثلث جنگ‌طلبان پیرامون ترامپ باشد. یعنی: پمپئو، جان بولتون و حالا هم اسپر.

۲. البته برخی ممکن است بگویند که اسپر، به دلیل اینکه مدتی مشاور سیاسی چاک هیگل، وزیر دفاع اسبق آمریکا در دوران اوباما بوده، مواضع متعادل دارد ولی باید در نظر داشت که خود چاک هیگل، مواضع تندی علیه ایران داشت و برخلاف برخی تبلیغات که او را حامی ایران و ضداسرائیل نشان می‌داد؛ حتی از حمله نظامی علیه ایران هم حمایت می‌کرد.

۳. اسپر ده سال به به عنوان نظامی در ارتش آمریکا فعالیت کرده و جالب است بدانید که چهار سال بعد از فارغ‌التحصیلی در آکادمی نظامی، حتی به منطقه خلیج فارس اعزام شده و در عملیات علیه عراق در کویت، فعال بوده است. او برای فعالیت‌های خود در این جنگ، مدال آزادی کویت را هم دریافت کرده است و از این رو، می‌توان او را دست کم، آشنا به منطقه خلیج فارس دانست.

۴. برخی از رسانه‌ها روی این نکته او که او پیش از رسیدن به پست معاون وزیر دفاع بعنوان «برنامه‌ریز جنگ» در پنتاگون خدمت کرده، تمرکز کردند اما باید در نظر داشت که حوزه تمرکز فعالیت او تا به حال قدرت‌های رقیب مثل چین و روسیه بوده و کمتر اظهارنظری از او در مورد ایران می‌توان پیدا کرد. آخرین سمت او هم در وزارت دفاع آمریکا یک سمت لجستیکی بوده است و وظایف او شامل استخدام، سازماندهی، آموزش، تدارکات و مراقبت از ۱.۴ میلیون نظامی زیر پرچم، گارد ملی، سربازان ذخیره، دپارتمان غیرنظامیان ارتش و خانواده‌هایشان بوده است و نه مسایل نظامی.

۵. با این حال باید در نظر داشت که او در همین سمت‌های لجستیکی برای شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا و به طور مشخص شرکت ریتون، لابی‌گری کرده است و این شرکت در همین یک سال اخیر قراردادهای تسلیحاتی با امارات و عربستان بسته یا دست کم در مورد آن مذاکره کرده است. طبق افشای اطلاعاتی که خود او در ابتدای سال ۲۰۱۷ و در جریان پروسه انتخابش به عنوان معاون وزیر دفاع آمریکا صورت داده بود؛ مارک اسپر، توانسته بود ظرف ۱۲ ماه، یک و نیم میلیون دلار درآمد از طریق لابی‌گری برای برای شرکت ریتون داشته باشد.

انتخاب همکلاسی پمپئو و مشاور سیاسی چاک هیگل، احتمالاً خبر خوبی برای ایران نیست ولی تمرکز او روی روسیه و چین و نیز فعالیتش در حوزه‌های لجستیکی، نشان می‌دهد که وزیر دفاع جدید آمریکا برای جنگ‌آوری انتخاب نشده است و حداکثر خواهد توانست لابی قدرتمندتری برای شرکت‌های اسلحه‌سازی باشد که با استفاده از ترس ساخته و پرداخته آمریکا، سلاح‌های بیشتری به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فروشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 30خرداد 98، کد خبر: 83361309، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین