پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۷۲۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
این تجارت نه قانونی است و نه غیر قانونی ؛ این فحوای کلام کسانی است که در حوزه خرید و فروش ماینر فعالیت می‌کنند.
شعارسال: حالا پای یک دستگاه جدید به ایران باز شده است، اگر با زبان قدیمی تر بخواهیم سخن بگوییم می توان از این دستگاه‌ها به عنوان دستگاه چاپ پول نام برد.در غیر این صورت باید نام آن را ماینر گذاشت، دستگاه استخراج ارز دیجیتال.

کافی است جستجوی کوتاهی داشته باشید تا با انبوه شرکت های ارائه دهنده خدمات در این حوزه آشنا شوید. مسئول فروش دستگاه ماینر در یکی از شرکت های غرب تهران، در پاسخ به سئوالاتی درباره نحوه کارکرد دستگاه گفت: از وقتی داستان مصرف برق به گوش مردم رسیده مراجعه برای خرید این دستگاه‌ها افزایش یافته است.

وی در جواب این پرسش که آیا دستگاه‌ها به صورت غیرقانونی وارد ایران می‌شود یا خیر؟ گفت: غالبا این دستگاه‌ها از گمرک ترخیص می‌شوند البته تحت نام "سرور" نه "ماینر". کشور مبدا این دستگاه‌ها نیز چین است البته شرکت‌هایی چون سامسونگ نیز برخی قطعات را تولید می‌کنند یا تحت لیسانس دارند.

به گفته وی به دلیل خلا قانونی موجود، این دستگاه‌ها فاقد گارانتی هستند اما خدمات پس از فروش دائمی به آنها ارائه می‌شود .

چاپ پول در خانه

مشاور فروش یکی از شرکت‌ها وقتی می خواهد از مزایای خرید این دستگاه بگوید، تاکید دارد، یک دستگاه را در خانه روشن می‌گذاری و روزانه ۹ تا ۱۰ دلار درآمد خواهی داشت.

وی توضیح نمی دهد ساکنان خانه با صدای بلند دستگاه‌ها چه باید بکنند. صدای دستگاه‌های ماینر چیزی شبیه جاروبرقی است، نکته مهم اینجاست که این دستگاه‌ها باید بیست و چهار ساعته روشن باشند و کاربر گاهی موارد اعلامی را چک کند.

البته هنوز پای دستگاه‌ها به لحاظ صدای بلند آن به خانه‌ها چندان باز نشده است اما مکان‌هایی که از برق رایگان بهره می‌برند، هدف استخراج کنندگان ارز دیجیتال محسوب می شوند، مساجد، مدارس و البته کارخانه های تعطیل شده.

سسسسسسسسسسس

برخورد با استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال

یک پای داستان استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال به برخوردهای قضایی و پلیسی گره خورده است. برخورد با مزرعه استخراج ارز مجازی در کردستان، کشف دستگاه های قاچاق در لنجی در بوشهر ، کشف دستگاه های ارز دیجیتال در اتوبوسی در زنجان، کشف انبار دستگاه های استخراج ارز دیجیتال در کرج ، ۷۸ دستگاه استخراج بیت‌کوین که برق آن نیز به طور غیرمجاز از طریق ترانس فشار قوی تأمین می‌شد در خراسان شمالی کشف و ضبط شد.این‌ها مشتی از خروار اخبار متعددی است که این روزها در خصوص استخراج ارزهای مجازی و نحوه برخورد با آنها بر خروجی خبرگزاری ها قرار گرفته است.

قاچاق سوخت با ارز دیجیتال

حالا در شرایطی که قاچاق سوخت شامل بنزین و گازوییل از ایران به بحرانی جدی تبدیل شده است، وزیر نیرو از شکل تازه قاچاق سوخت خبر می‌دهد. بحران غم انگیز خروج فیزیکی سوخت از ایران هنوز راه حلی نیافته است که پای قاچاقچیانی بی‌رد پا به داستان باز شده است.

وزیر نیرو در این خصوص می‌گوید استخراج بیت کوین با برق یارانه‌ای با قاچاق سوخت برابر است چرا که برای هر واحد بیت کوین ۷۲ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌شود و این معادل قاچاق گازهای مصرف شده برای تولید انرژی است. همایون حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو نیز در این خصوص گفته است: استخراج رمز ارزها از جمله استخراج بیت‌کوین با سوخت فسیلی یارانه‌ای و با هزینه صنعت برق نوعی قاچاق انرژی الکتریکی است.

همایون حائری ادامه داد: هم‌اکنون در کشور عده‌ای با بهره‌گیری از سوخت فسیلی یارانه‌ای و هزینه‌های یارانه‌ای صنعت برق اقدام به استخراج رمز ارزها همچون بیت‌کوین می‌کنند که این کار اگر به صورت پنهانی و بدون پایش برق مصرفی هم باشد، می‌تواند مفهوم قاچاق انرژی را در اذهان القا کند.

قیمت دستگاه‌های ماینر در ایران

اگر قصد سفارش دستگاه ماینر را داشته باشید باید بین ۲۱ روز تا ۵۰ روز صبر کنید. هشتاد درصد مبلغ دستگاه باید به شرکت فروشنده پرداخت شود و پس از طی این دوره که دوره سفارش دستگاه از کشور مبدا و غالبا چین است صبر کنید تا دستگاه از راه برسد. هر چه مدت استخراج دستگاه یا "تراهش" بالاتر باشد، درآمد ایجادی بالاتر خواهد بود.

پرطرفدارترین دستگاه‌ها در ایران

قیمت دستگاه‌های ماینر در ایران بین ۹ تا حدود ۲۶ میلیون تومان است.به عنوان مثال یک دستگاه ماینز با قیمت حدود ۹ میلیون تومان، ماهانه ۶۸ هزار تومان برق مصرف می‌کند و درآمدی در حدود ۲ میلیون و ۲۴۹ هزار تومان ایجاد می‌نماید.

در عین حال دستگاهی با نرخ ۲۵ میلیون تومان با مصرف ماهانه ۹۰ هزار تومان برق، می تواند درآمدی در حدود ۲ میلیون و ۸۱۲ هزار تومان ایجاد نماید. مصرف برق دستگاهی با قیمت ۱۵ میلیون تومان، ۶۸ هزار تومان و درآمد ایجادی از آن ۳ میلیون تومان است. سایر دستگاه‌ها نیز وضعیتی در این رنج دارند اما نکته اینجاست که تحویل دستگاه مستلزم پرداخت هزینه‌ای بین ۲ تا ۵ میلیون تومان خواهد بود.

یک عمر دیر رسیدیم

حالا وزارت نیرو از تدوین برنامه‌ای برای تعیین تعرفه برق مصرفی برای استخراج کنندگان ارز مجازی می‌گوید . بررسی‌های بانک مرکزی در حال انجام است. طبق قانون کنونی این اقدام از منظر بانک مرکزی ممنوع اعلام شده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مسئولیت پیاده سازی ارز دیجیتال ایران را عهده دار است. با این حال کشف دستگاه‌های استخراج ارز مجازی یا ماینر در جای جای ایران نشان می دهد حرکت بین قانون و بی قانونی از مدت‌ها قبل اغاز شده و آنها که باید سودهای هنگفتی را در این دوره در جیب جای داده اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 9 تیر 1398 ، کدخبر: 1274992 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین