پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
دونالد ترامپ» رقیب پر شور و جنجالی کلینتون در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت: «منابعی به من گفتند که هیچ مجازات و تعقیب قضایی علیه هیلاری کلینتون حقه‌باز صورت نخواهد گرفت. همانطور که قبلا گفتم، سیستم کاملا فاسد است».

شعار سال: با انتشار خبر بازجویی«اف. بی.آی» از هیلاری کلینتون، احتمالاً باید منتظر اتفاقات جدیدی درروند مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. دو روز پیش بود که خبرگزاری«رویترز» به نقل از یکی از اعضای ارشد ستاد تبلیغات کلینتون از مراجعه داوطلبانه او به این نهاد برای ادای توضیحات در خصوص «ارسال مطالب محرمانه با ایمیل غیردولتی در زمان تصدی وزارت امور خارجه» خبر داد.

آن گونه که این خبرگزاری نوشته، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 گفته است که تنها برای راحتی کار، گاهی از ایمیل شخصی خود استفاده می‌کرده و با این سرور غیردولتی، هیچ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای را به جایی منتقل نکرده است. امّا کمیته مستقل تحقیقات وزارت خارجه اما نظر دیگری دارد و تاکنون صدها سند مهم و نامه محرمانه از ایمیل وی منتشر کرده است. این در حالی است که در ماه مارس هم «ویکی لیکس» اعلام کرد که آرشیوی حاوی بیش از 30 هزار ایمیل ارسال شده و دریافت شده توسط هیلاری کلینتون را در اختیار دارد و به مرور آنها را منتشر خواهد کرد.

*پیامدهای یک بازجویی برای خانم نامزد

آن گونه که «شرق» در گزارش خود نوشته است، هرچند به ادعای برخی منابع قضائی ایالات متحده، انتظار می‌رود پرونده ایمیل‌های شخصی او بدون صدور هرگونه مجازاتی تا پیش از برگزاری کنگره ملی هر دو حزب عمده آن کشور مختومه اعلام شود، اما همین دستاورد جدید هیلاری که او را به اولین نامزد اصلی احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه بدل کرده که در فصل انتخابات مورد بازجویی کیفری قرار گرفته است، فرصتی نیست که رقبای جمهوری‌خواهش به این راحتی از آن بگذرند. شاهد این مدعا نیز بیانیه بلندبالای «رینس پریبوس»، دبیر کمیته ملی جمهوری‌خواهان، است که تأکید کرده مردم آمریکا باید اطمینان یابند پرونده خانم کلینتون با انصاف و بی‌طرفی کامل مورد بررسی وزارت دادگستری دولت «بارک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار خواهد گرفت؛ اطمینانی که البته به گفته آقای پریبوس، در سایه دیدار محرمانه بیل کلینتون با دادستان و همچنین برگزاری بی‌سروصدای جلسه بازجویی هیلاری در تعطیلات آخر هفته، به‌شدت خدشه‌دار شده است.

«دونالد ترامپ» رقیب پر شور و جنجالی کینتون هم در واکنش به این خبر ساکت ننشست و همان گونه که انتظار می رفت اظهارنظر تندی درباره عدم تعقیب قضایی او کرد. او در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت: «منابعی به من گفتند که هیچ مجازات و تعقیب قضایی علیه هیلاری کلینتون حقه‌باز صورت نخواهد گرفت. همانطور که قبلا گفتم، سیستم کاملا فاسد است».

در همین راستا و در ادامه گزارش شرق می خوانیم:« برای ترامپ فرقی ندارد که کمپین کلینتون اعلام کرده باشد جلسه بازجویی هیلاری در دفتر اف‌بی‌آی کاملا داوطلبانه بوده است؛ آنچه دراین‌میان میلیاردر نیویورکی را سر شوق می‌آورد، فرصت دوباره یورش به طبقه نخبگان سیاسی و امتیازات ویژه آنان و البته یادآوری دوباره همه لغزش‌ها، سوءرفتارها و رسوایی‌هایی است که از دهه ٩٠میلادی تاکنون دامنگیر خانواده کلینتون شده است. شاید هنوز زود باشد که بخواهیم تأثیر پرونده ایمیل‌های هیلاری را تا پیش از صدور نظر نهایی اف‌بی‌آی ارزیابی کنیم، اما آنچه مسلم است، حتی اگر هیلاری بنا بر باور بسیاری از کارشناسان، از مخمصه کیفرخواست رهایی یابد، تحرکات او و همسرش از منظر محافظه‌کاران و البته برخی ترقی‌خواهان دموکرات، شاهدی دیگر بر نفوذ گسترده سیاست‌مداران جریان اصلی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی-قضائی باقی خواهد ماند».

*امنیت خدشه پذیر مقامات سیاسی در فضای مجازی و ارتباطی

اما علاوه بر پیامدهای احتمالی که این اتفاق بر آینده سیاسی هیلاری کلینتون و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد گذاشت، ذکر یک نکته هم خالی از لطف نیست. حساسیت ویژه نهادهای امنیتی ایالات متحده آمریکا نسبت به فعالیت های ارتباطی مقامات سیاسی این کشور و چگونگی حضور آنان در فضای مجازی، در این ماجرا نیز نمود ویژه ای داشت.

پیش از این هم اشاره شد که باراک اوباما به عنوان رییس جمهور کشوری که از پیشتازان عرضه و استفاده از فناوری های نوین است نیز به دلیل مسائل امنیتی از گوشی آیفون استفاده نمی کند.رییس جمهور ایالات متحده به جای استفاده از گوشی فوق پیشرفته آیفون که از امکانات بالایی برخوردار است از گوشی نسبتا متوسط «بلک بری» استفاده می کند. در واقع اوباما با چنگ و دندان این گوشی خود را نگه داشته است که با آن گوشی بسیاری از کارهای روزمره خودش مانند چک کردن ایمیل ها و نامه های خصوصی اش را انجام می دهد.

اوباما از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری و ورود به کاخ سفید در سال 2009 تاکنون از تلفن همراه بلک بری خود استفاده می کند. او خود در گفتگویی گفته بود تنها ده نفر نشانی صندوق الکترونیک شخصی وی را دارند. جرج دبلیو بوش و بیل کلینتون، رؤسای جمهور پیشین آمریکا، هیچ یک در دوره ریاست جمهوری خود از صندوق الکترونیک استفاده نمی کردند.

دو سال پیش و بعد از جنجال شنود مکالمات تلفنی «آنگلا مرکل» که با نقش آفرینی سفارت آمریکا در برلین رخ داد نیز شاهد تصمیمات ویژه آلمانی ها در این حوزه بودیم. دفتر امنیت فدرال آلمان طی ابلاغیه‌ای به تمام مقامات فدرال این کشور آنها را از استفاده از گوشی همراه آیفون ساخت شرکت اپل منع کرد. اقدامات مشابهی نیز در فرانسه و روسیه بار یپیشگیری از نشت احتمالی اطلاعات صورت گرفت.

اما در کشور ما با وجود تدابیر ویژه ای که از مدت ها پیش در این خصوص اندیشه شده، به نظر می رسد همچنان خلاء قابل توجهی در این خصوص وجود دارد. تمایل مدیران و مسئولان به استفاده از فناوری های نوین و ابزارهای هوشمند با توجه به وجود حفره های امنیتی موثر آنها، اگر با تدبیر همراه نباشد می تواند بسترساز اتفاقات ناگواری گردد. نگارنده خود واقف است که نباید در این موضوع راه افراط را پیمود اما همان گونه که تدوین پیوست فرهنگی برای استفاده از نسل سوم تلفن همراه در دستور کار قرار گرفته است مدیران ارشد دولت به ویژه در حوزه های حساس نیز می بایست نگرش و رویکردی منطقی نسبت به استفاده از این پدیده ها داشته باشند.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 19 تیر 1395، کد مطلب: 13950415001465:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین