پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۹۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
براساس اطلاعات شرکت‌های خودروساز در سایت کدال سازمان بورس، دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی بهار ۹۸ در مجموع ۱۸۴ هزار و ۹۰۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

شعار سالشرکت سایپا نیز در بهار امسال تعداد ۹۱ هزار و ۷۹۸ دستگاه خودرو تولید کرده است. این در شرایطی است که این خودروساز در بهار سال گذشته، ۱۰۸ هزار و ۹۰۱ دستگاه خودرو از خطوط تولیدی خود خارج کرده بود. چنانچه وضعیت تولید دومین خودروساز بزرگ کشور را در سه ماه ابتدایی سال‌جاری با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که این خودروساز افت ۷/ ۱۵ درصدی در تولید داشته است.شرکت پارس‌خودرو، به‌عنوان زیرمجموعه شرکت سایپا نیز در بازه زمانی امسال، ۲۴ هزار و ۵۳۵ دستگاه خودرو تولید کرده است این در شرایطی است که این خودروساز در بهار سال گذشته تعداد ۴۹ هزار و ۳۲۴ دستگاه خودروتولید و به بازار عرضه کرده است؛ بنابراین مقایسه وضعیت آمار تولید شرکت پارس‌خودرو در بهار ۹۸ با سه ماه ابتدایی سال ۹۷ گویای افت تولید ۲/ ۵۰ درصدی این خودروساز است.از سوی دیگر چنانچه آمار تولید خرداد ۹۸ را با ماه پیش از آن یعنی اردیبهشت مقایسه کنیم، شاهد خواهیم بود که تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور، افت ۳/ ۸ درصدی داشته است.

در شرایطی مجموع تولید خودروسازان در خردادماه به نسبت ماه اردیبهشت افت داشته است که شرکت ایران خودرو در مدت زمان مورد اشاره، رشد اندکی را در تیراژ داشته است. بزرگ‌ترین خودروساز کشور توانسته در خردادماه به نسبت اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، رشد ۵/ ۰ درصدی را به نام خود ثبت کند. ایران خودرو در اردیبهشت‌ماه امسال، ۲۶ هزار و ۵۴۶ دستگاه تولید داشته این در شرایطی است که این خودروساز با توجه به رشد ۵/ ۰ درصدی در خردادماه سال‌جاری در مجموع ۲۶ هزار و ۶۸۴ دستگاه از انواع محصولات را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. همچنین شرکت سایپا در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری ۳۹ هزار و۳۵۲ دستگاه خودرو تولید کرده است. این خودروساز با افت ۵/ ۱۳ درصدی، در خردادماه امسال، ۳۴ هزار و یک خودرو تولید داشته است. پارس‌خودرو نیز در خردادماه سال‌جاری به نسبت اردیبهشت‌ماه افت تولید ۲/ ۱۱ درصدی را ثبت کرده است.

رشد تولید پژو ۲۰۰۸ و رانا

حال سری به جزئیات آمارهای ارائه شده شرکت ایران خودرو در سایت کدال می‌زنیم. بررسی آمار تولید این خودروساز نشان می‌دهد، تنها دو خودرو پژو ۲۰۰۸ و رانا در سه ماه ابتدایی سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد تولید را تجربه کرده‌اند و بقیه محصولات این خودروساز با افت تولید همراه بوده است.بزرگ‌ترین خودروساز کشور در سه ماه امسال، توانسته ۴۵ هزار و ۵۷۶ دستگاه از انواع محصولات گروه پژو را تولید کند. این در شرایطی است که در مدت مشابه سال گذشته، ۸۳ هزار و ۲۵۹ دستگاه از انواع خانواده پژو در خطوط تولید این خودروساز تکمیل شده است؛ بنابراین شاهد افت تولید ۲/ ۴۵ درصدی این خانواده در بهار ۹۸ به نسبت بهار ۹۷ هستیم.سمند نیز در مدت زمان ذکر شده، افت تولید را تجربه کرده است. ایران خودرو در بازه زمانی امسال، ۵ هزار و ۵۸۱ دستگاه انواع سمند تولید کرده این در حالی است که این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۱۱ دستگاه از محصولات این خانواده را تولید و به بازار عرضه کرده بود؛ بنابراین خانواده سمند در سه ماه ابتدایی سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته افت تولید ۸/ ۶۱ درصدی داشته است. همچنین محصولات مونتاژی ایران خودرو به جز پژو ۲۰۰۸، در سه ماه امسال با افت تولید قابل‌ملاحظه‌ای همراه بوده‌اند؛ به‌طوری‌که طی بهار ۹۷ در مجموع ۴ هزار و ۱۴۹ دستگاه هایما در ایران خودرو تولید شد این در حالی است که این خودرو در مدت مشابه سال‌جاری تنها هزار و ۷۷۹ دستگاه تولید داشته است. بنابراین هایما افت ۵۷ درصدی را تجربه کرده است.

وضعیت تولید دانگ‌فنگ به مراتب از هایما بدتر است و این خودروی چینی نیز افت ۷۳ درصدی داشته است؛ به‌طوری‌که ۶ هزار و ۵۶۵ دستگاه دانگ‌فنگ در پایان خردادماه ۹۷، در خطوط تولید ایران خودرو تکمیل شده است. این در حالی است که تولید این محصول چینی با افت ۷۳ درصدی در پایان خردادماه سال‌جاری، به هزار و ۷۷۱ دستگاه رسیده است. سوزوکی نیز در مسیر هایما و دانگ‌فنگ حرکت کرده است. این محصول ژاپنی ایران خودرو در حالی در بهار ۹۷، تولیدش روی عدد ۹۸۰ دستگاه متوقف بوده است که در بهار ۹۸ با افت تولید ۷/ ۸۷ درصدی تیراژ این خودرو به عدد ۱۲۰ دستگاه رسیده است. به‌نظر می‌رسد سوزوکی آخرین روزهای حیات خویش را در خطوط تولید ایران خودرو تجربه می‌کند. در میان محصولات مونتاژی ایران خودرو تنها پژو ۲۰۰۸ رشد تولید را تجربه کرده است. این محصول پسا برجامی ایران خودرو در سه ماهه امسال به نسبت مدت مشابه، رشد تولید ۷/ ۳۱ درصدی را به نام خود ثبت کرده است. ایران خودرو در بهار ۹۷، توانسته بود ۲ هزار و ۱۴۰ دستگاه از این محصول را مونتاژ کند این در حالی است که این خودروساز در بهار سال‌جاری با رشد ۷/ ۳۱ درصدی توانسته ۲ هزار و ۸۲۰ دستگاه از این محصول را مونتاژ کند. تولید رنو نیز در ایران خودرو در مدت زمان ذکر شده در سراشیبی قرار گرفته است. بزرگ‌ترین خودروساز کشور که تولید L۹۰ اتومات را در دستور کار خود داشت در بازه زمانی سال گذشته توانسته بود در مجموع ۴ هزار و ۶۹۷ دستگاه از این محصول را در خطوط تولید خود تکمیل کند. این در حالی است که بعد از خروج رنو از ایران، روند تولید محصولات این برند بین‌المللی در خطوط تولید خودروسازان کاهشی شد؛ به‌طوری‌که سه ماه ابتدایی سال ۹۸، تنها ۹۲۲ دستگاه L۹۰ اتومات در این شرکت تولید شده است که با افت ۳/ ۸۰ درصدی همراه است.دنا هم روند کاهشی تولید را در پیش گرفته است. این خودروساز سال گذشته، ۱۳ هزار و ۶۳۰ دستگاه دنا تولید کرده، این در حالی است که در بهار ۹۸، تنها ۸ هزار و ۸ دستگاه دنا در این شرکت تولید شده است. بنابراین دنا نیز در آمار تولید ایران خودرو افت تولید ۲/ ۴۱ درصدی داشته است.

تولید مونتاژی‌های سایپا درسراشیبی

حال به سراغ ریز آمار تولید دیگر خودروساز کشور می‌رویم گروه خودروسازی سایپا در تمام محصولاتش در سه ماه ابتدایی سال‌جاری به نسبت سه ماه ابتدایی سال گذشته افت تولید را تجربه کرده است.این افت تولید چه در محصولات پرتیراژ و چه در محصولات مونتاژی این خودروساز قابل‌مشاهده است. سایپا در بهار سال گذشته توانسته بود در مجموع ۴۹ هزار و ۷۱۵ دستگاه انواع پراید را در خطوط تولید خود تکمیل کند. این محصول پرتیراژ سایپا، با افت ۸/ ۴ درصدی در بهار ۹۸ مواجه شده است. در مدت زمان ذکر شده در مجموع ۴۷ هزار و ۳۲۴ دستگاه از این خودرو تولید شده است.

دیگر محصول پرتیراژ سایپا نیز با افت تولید دربازه زمانی ذکر شده همراه بوده است. این خودروساز، در سه ماه ابتدایی سال گذشته در مجموع ۴۷ هزار و ۸۲۷ دستگاه تیبا تولید کرده، این در حالی است که در سه ماه ابتدایی امسال این میزان به تعداد ۴۱ هزارو ۶۱ دستگاه رسیده است. این میزان تولید گویای افت ۱۴ درصدی است. سه محصول مونتاژی سایپا نیز با افت تولید همراه بوده‌اند. در میان مونتاژی‌های سایپا آریو تولیدش به صفر رسیده است. این خودروی چینی در حالی در سه ماه ابتدایی سال گذشته ۲ هزار و ۳۶۲ دستگاه تولید شده است که در مدت مشابه سال‌جاری با افت تولید ۱۰۰ درصدی، تولیدش به صفر رسیده است. دو محصول مونتاژی دیگر سایپا نیز در شرایطی که همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند، اما تیراژ تولیدشان کاهشی بوده است.سراتو محصول کره‌ای شرکت کیا در سه ماه ابتدایی سال ۹۸، تنها هزار و ۴۰۳ دستگاه تولید شده است این در شرایطی است که در بازه زمانی مشابه سال گذشته به تعداد ۵ هزار و ۸۰ دستگاه از این خودرو تولید شده بود.بنابراین تیراژ سراتو در بهار امسال به نسبت سال گذشته افت تولید ۳/ ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد. چانگان محصول چینی که در خطوط تولید سایپا در کاشان مونتاژ می‌شود نیز افت تولید داشته است.این خودرو در بهار سال گذشته به تعداد ۳ هزار و ۹۱۷ دستگاه تولید داشته است. این در شرایطی است که سایپا در بهار ۹۸، توانسته ۲ هزار و۱۰ دستگاه از این محصول را در خطوط تولید خود تکمیل کند. بنابراین نمودار تولید این محصول مونتاژی افت تولید ۵/ ۴۸ درصدی را در بازه زمانی ذکر شده نشان می‌دهد.

افت قابل‌توجه تولید برلیانس

شرکت پارس‌خودرو که تمرکز خود را روی تولید محصولات دو گروه رنو و برلیانس متمرکز کرده بود این روزها خود را برای خداحافظی با محصولات رنو و برلیانس آماده می‌کند.به‌طوری‌که در سه ماه ابتدایی سال‌جاری تنها ۷۹ دستگاه برلیانس در خطوط تولید این خودروساز تکمیل شده است. ابن در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۳۲ دستگاه انواع برلیانس تولید شده بود. تولید برلیانس در بازه زمانی ذکر شده افت ۳/ ۹۹ درصدی را نشان می‌دهد. تولید رنو نیز در مسیر برلیانس قرار دارد. پارس‌خودرو در بهار ۹۸، توانسته ۲ هزار و ۸۵ دستگاه انواع محصولات رنو را در خطوط تولید خود تکمیل کند. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته در مجموع ۱۷ هزار و ۴۱۴ دستگاه انواع محصولات رنو در این شرکت مونتاژ شده است. مقایسه این آمارها گویای افت تولید ۸۸ درصدی محصولات رنو در خطوط تولید این خودروساز است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 16تیر 98، کد خبر: 3544580، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
خودروهای داخلی با این قیمت بالا واقعا بیخودی هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین