پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۲۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
عبدالرضا فرجی‌راد با اشاره به برداشتن گام دوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران با توجه به پایان مهلت ۶۰ روزه نخست برای اروپایی‌ها، گفت: در این مدت اقداماتی انجام شده که طرف ایرانی هم تأیید می‌کند که یک معاملات جزئی به صورت آزمایشی از طریق اینستکس انجام شده، از سوی دیگر رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور فرانسه گفت‌وگوهایی داشته که مقرر شد طی روزهای آینده با برگزاری یک اجلاس گفت‌وگوهایی انجام شود.
شعار سال : یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر این‌که اگر ایران بتواند نفت خود را بفروشد، تا حدود زیادی راضی به ماندن در برجام خواهد بود، گفت: چراغ سبزی وجود دارد که نشان می‌دهد اروپایی‌ها جدی هستند برای این‌که اقداماتی را در زمینه برجام انجام دهند.
عبدالرضا فرجی‌راد  با اشاره به برداشتن گام دوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران با توجه به پایان مهلت ۶۰ روزه نخست برای اروپایی‌ها، گفت: در این مدت اقداماتی انجام شده که طرف ایرانی هم تأیید می‌کند که یک معاملات جزئی به صورت آزمایشی از طریق اینستکس انجام شده، از سوی دیگر رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور فرانسه گفت‌وگوهایی داشته که مقرر شد طی روزهای آینده با برگزاری یک اجلاس گفت‌وگوهایی انجام شود.
وی تاکید کرد: در واقع تلاش‌هایی به ویژه با مرکزیت فرانسوی‌ها در حال انجام است، نه می‌شود گفت که باید کاملاً ناامید بود و نه کاملاً امیدوار اما علائم و چراغ سبزی وجود دارد که نشان می‌دهد اروپایی‌ها جدی هستند تا اقداماتی را انجام دهند ولی باز معلوم نیست این اقدامات می‌تواند ایران را راضی کند یا خیر؟.
این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: آن‌چه ایران را راضی می‌کند این است که نفت ایران خریداری شود یا اعتباری به ایران داده شود که بعد از آن با پشتوانه فروش نفت آن اعتبار جبران شود. بنابراین اگر بتوانند با این اقدام فروش نفت یا اعتبار، ایران را راضی کنند طبیعتاً قدم مثبتی برداشته شده و این قدم مثبت می‌تواند هم تنش‌ها را کاهش دهد، هم برجام را حفظ کند.
فرجی‌راد درباره این‌که با توجه به اقدام ایران تا چه اندازه می‌توان امیدوار بود که اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند، اظهار کرد: نباید خیلی امیدوار بود و همه تخم مرغ‌ها را در سبدشان چید اما باید همکاری کرد، کار دیپلماتیک کرد، از یک طرف فشار آورد و از طرف دیگر با آن‌ها گفت‌وگو کرد تا آن چیزی که ایران خواسته برآورده شود.
وی افزود: بنابراین این که کاملاً مساله را رها کنیم و یا کاملاً نامید شده و مذاکره نکنیم کار غلطی است، باید حتماً مذاکره کنیم، کار دیپلماتیک را ادامه دهیم و این روندی که به صورت پله پله آغاز کرده‌ایم را دنبال کنیم تا ببینیم چه می‌شود. البته بنده یک امیدواری کوچکی دارم که تا حدودی خواسته ایران برآورده شود.
سفیر سابق ایران در نروژ همچنین درباره برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران با درخواست آمریکا، گفت: تصور می‌کنم آمریکایی‌ها با توجه به اهدافی که در رابطه با ایران داشتند و به همین دلیل از برجام خارج شدند، فکر می‌کردند فشارهای‌شان جواب می‌دهد. آنها فکر می‌کردند در ایران اغتشاش می‌شود و اقتصاد ایران از بین می‌رود اما به نتیجه نرسیدند و با این اقدامی هم که ایران در مورد غنی سازی انجام داد، آمریکایی‌ها هم شوکه شدند.
این استاد دانشگاه ابراز کرد: از طرفی همان‌طور که می‌دانید لابی اسرائیل در آمریکا کار می‌کند و اقدام ایران برای اسرائیلی‌ها ناگوار بود، ضمن این که می‌خواستند برجام به هم بخورد و قرارداد دیگری تنظیم شود که هیچ وقت ایران نتواند غنی سازی کند اما آن‌ها هم تصور نمی‌کردند که ایران غنی سازی را بیش از ۳۰۰ کیلوگرم افزایش دهد.
فرجی‌راد در پایان گفت: در واقع به آمریکایی‌ها نوعی گیجی دست داده و اکنون می‌خواهند از طریق آژانس از متحدین خود استفاده کرده و آژانس را مجبور به ارائه گزارشی کنند اما تصور نمی‌کنم اروپایی‌ها این آمادگی را داشته باشند که در این مقطع با آمریکایی‌ها همراهی کنند زیرا آمریکا مسئول اصلی این اتفاقات است.

شعار سال،بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته ازخبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار: 18 تیرماه 1398،کدخبر:98041708941،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
اروپا دقیقه نودی یادش افتاده باید کاری بکنه تا مشکل حل شه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین