پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۲۰۲۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
در حالی که نهادهای مسوول در تدوین قوانین مربوط به استفاده از ارزهای دیجیتال، تعلل چندین ساله داشته و به برخورد سلبی و خنثی روی آورده اند، روند استفاده از این نوع ارزهای مجازی در کشور به سرعت درحال افزایش است و برخی بازرگانان خرد و مسافران ایرانی در خارج از کشور به جای دلار از این ارزها برای پرداخت و خرید استفاده می کنند.

شعار سال : در شرایطی که به علت تحریم‌های آمریکا، روند مبادلات مالی و پرداخت‌های بین المللی با چالش مواجه شده و بازرگانان در انتقال دلار و سایر ارزهای مورد نیاز خود از طریق نظام بانکی، محدودیت دارند، برخی با استفاده از فناوری‌های جدید و به ویژه ارزهای دیجیتال توانسته‌اند این موانع را برطرف کنند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که برخی مسافرانی که با مزیت‌های ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند به جای حمل دلار و یا ارز کشور مقصد، اقدام به واریز بیت کوین در کیف پول الکترونیکی خود (والت) می‌کنند.

این مسافران به جای اسکناس و ارز فیزیکی که احتمال سرقتش وجود دارد از این ابزارهای جدید برای پرداخت در مراکز تجاری، خرید بلیت هواپیما و پرداخت هزینه رستوران استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد که در سایه تعلل چندین ساله نهادهای ذیربط در به تصویب رساندن قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال، مردم راه خود در استفاده از این ارزهای مجازی را یافته و در حال رفع مشکلاتشان با بهره‌گیری از این فناوری‌های جدید هستند.

**استفاده بازرگانان خرد از بیت کوین به جای دلار:

یک بازرگان ایرانی که در زمینه صادرات و واردات به برخی کشورهای همسایه و اروپایی فعالیت می‌کند به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: استفاده از ارزهای دیجیتال مزایای زیادی دارد، از زمان استفاده از بیت کوین برای پرداخت‌های خود در خارج از کشور، دیگر نیازی به حمل دلار ندارم.

این فرد که تمایلی نداشت نامش اعلام شود، افزود: در سال‌های اخیر به علت تحریم‌ها برای حواله کردن دلار و یورو برای خرید محصولات، مشکلات زیادی داشتم، اما اکنون کارم راحت شده است.

وی اضافه کرد: اکنون به جای تهیه دلار که دردسرهای زیادی دارد و همچنین حمل آنکه احتمال سرقت در آن زیاد است به راحتی، بیت کوین پرداخت می‌کنم.

این بازرگان خاطر نشان کرد: البته استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مانند هر موضوع جدیدی نیاز به آموزش دارد، به همین دلیل به افراد تازه کار و کسانی که با سازوکار فعالیت با آنها آشنا نیستند توصیه نمی‌شود.

وی پیشنهاد داد: دستگاه‌های مسئول به جای موضع گرفتن و تهدید کردن، بهتر است از این ابزار برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده و روند معاملات خارجی کشور را تسهیل کنند تا فعالان اقتصادی به صورت قانونی، فعالیت‌های خود را انجام دهند.

**افزایش ۲۰ درصدی تقاضا برای رمز ارزها برای مبادلات خارجی:

«محمد حق وردی» کارشناس بازار مالی در کشور پیش از این در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفته بود: بر اساس تخمین‌ها می‌توان گفت حدود ۲۰ درصد از افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر ناشی از تشدید تحریم‌ها بوده که جذابیت این ارزها را برای برخی فعالان اقتصادی افزایش داده است، اما علت اصلی بالا رفتن جذابیت ارزهای دیجتیال رشد قیمت این نوع ارزها در بازارهای جهانی و نیز رشد قیمت دلار است.

این فعال صنعت ارزهای دیجیتال درباره استفاده صادرکنندگان و واردکنندگان و فعالان اقتصادی از ارزهای دیجیتال برای نقل و انتقال پول گفت: به تازگی برخی از شرکت‌های فعال به سراغ ما و سایر فعالان صنعت ارز دیجیتال رفته و برای نقل و انتقال پول‌های خود از طریق این نوع ارزها درخواست داشته‌اند.

وی با توصیه به بازرگانان برای استفاده از ارزهای دیجیتال، تاکید کرد: بازرگانان باید توجه داشته باشند که دو نوع ارز دیجیتال وجود دارد که دسته نخست، دارای نوسان بسیار زیادی هستند، اما دسته دوم دارای ثبات نرخ هستند که به آنها «استیبل کوین» می‌گویند.

حق وردی گفت: برای حل مشکل نوسان نرخ این ارزهای دیجیتال توصیه می‌شود که از ارزهای دیجیتال باثبات که بر پایه نرخ دلار ارزش گذاری می‌شوند استفاده شود تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

**استفاده گردشگران و مسافران از رمز ارزها:

«حمید راد» از فعالان صنعت ارزهای دیجیتال نیز به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: مردم به دلیل آشنایی با مزایای ارزهای دیجیتال در استفاده از این ارزهای مجازی، جلوتر از مدیران و مسؤولان هستند.

وی با بیان اینکه اصلی ترین کاربرد ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های بین المللی است، افزود: برخی کشورها اقدام به قانونی کردن استفاده از این ارزها کرده و به شکل گسترده از آنها استفاده می‌کنند که از جمله می‌توان به ژاپن، شرق آسیا و اروپا اشاره کرد.

این عضو انجمن بلاکچین ایران اضافه کرد: در کشورهای محدودی مانند هند و یا چند کشور آفریقایی به شدت با این نوع ارزها برخورد می‌شود.

راد به روند رو به گسترش این نوع ارزها در پرداخت‌های خرد اشاره کرد و گفت: در شماری از کشورهای اروپایی برای خریدهای خرد مانند خرید بلیت هواپیما از این نوع ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، اما هنوز آنگونه که باید همه گیر نشده است.

وی ادامه داد: در شرایطی مانند تحریم که نتوان از طریق نظام بانکی اقدام به جابجایی پول کرد، از این نوع ارزهای مجازی، استفاده زیادی می‌شود که مسافران از آن استفاده می‌کنند.

این فعال صنعت ارزهای دیجیتال اظهار داشت: یکی از بهترین استفاده‌ها از ارزهای دیجیتال مربوط به توریست‌ها و گردشگران خارجی در کشورمان است که نمی‌توانند کارت‌های اعتباری خود مانند مسترکارت و یا ویزا کارت را مورد استفاده قرار دهند.

راد افزود: در چندین مورد، گردشگرانی که به ایران سفر کرده بودند به علت اینکه نتوانستند کارت بانکی کشور خود را در ایران استفاده کنند با مشکلاتی مواجه شدند، این در حالی بود که در صورت داشتن ارزهای دیجیتال به راحتی می‌شد که آن را به پول نقد تبدیل کنند.

وی به سرمایه گذاری‌های انجام شده در صنعت ارزهای دیجیتال ایران اشاره کرد و گفت: به علت تأخیر در تصویب قوانین و طرح نظرات ضد و نقیض توسط نهادها و مسؤولان، فعالان این صنعت تکلیف خود را نمی‌دانند که این موضوع امنیت سرمایه گذاری را به خطر انداخته است.

این فعال صنعت ارزهای دیجیتال به فعالیت استارتاپ ها در این بخش اشاره کرد و ادامه داد: پلت فرم‌های بومی برای فعالیت در این صنعت توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، تهیه شده که حتی قابلیت گسترش به کشورهای همسایه را نیز دارند اما به علت نبود قانون مشخص و مدون، فعالیت آنها و امنیت سرمایه گذاری آنها زیرسوال رفته است.

راد خاطر نشان کرد: اگرچه استفاده از این رمزها ارزها نقاط ضعف و مشکلاتی دارد، اما مزایای آن بیشتر از نقاط ضعف است.

وی تصریح کرد: می‌توان برای پرداخت‌های خرد و زیر یک میلیون دلار و دور زدن تحریم‌ها به راحتی از این ارزهای دیجیتال استفاده کرد، اما بسترهای قانونی آن باید آماده شود.


سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23تیر1398 ، کدخبر:  83393869: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
0
پول مجازی به هر پولی گفته می شود که بتوان آن را از طریق اینترنت انتقال داد. پی پال، وبمانی، بیت کوین و … نمونه هایی از پول مجازی هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین