پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۲۰۸۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
آمارها نشان می‌دهد، در سال ۱۳۹۷ از میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ مرکزی و بانک‌ها کاسته شده و به میزان آن در دست اشخاص افزوده شده است.
شعارسال: بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی طی پنج سال اخیر کوچ اسکناس و مسکوک از بانک ها به سمت مردم رفته است به طوری که اسکناس و مسکوک در دست مردم از ۳۳.۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۵۴.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ رسید، یعنی بیش از ۶۳ درصد رشد داشته است.

طی این سال‌ها بیشترین میزان رشد اسکناس و مسکوک در دست مردم مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶، بیش از ۲۳ درصد رشد داشته، یعنی حجم اسکناس‌ها به جای اینکه در بانک‌ها سپرده‌گذاری یا به اشکال دیگر سرمایه‌گذاری شود در دست مردم باقی مانده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی یک دهه اخیر هر ساله اقتصاد ایران شاهد رشد اسکناس و مسکوک در دست مردم بوده اما در سال گذشته روند رشد آن شدت بیشتری به خود گرفته بود.

بر اساس آمارها اسکناس و مسکوک در دست مردم در پایان سال گذشته به بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۶ معادل ۲۳.۷ درصد رشد داشته است.

طی ۱۲ ماهه سال گذشته از میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها و بانک مرکزی کاسته شده و به میزان آن نزد اشخاص افزوده شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۷، بیشترین رشد میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم در اسفند ماه اتفاق افتاده است.

اسکناس و مسکوک نزد بانک مرکزی در سال گذشته کاهش پیدا کرده و مقدار آن با افت ۲۳ درصدی از ۲.۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ به ۲.۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

همچنین از سوی دیگر اسکناس‌ و مسکوک نزد بانک‌ها نیز با افت تقریبا چهار درصدی همراه بوده است.

در مجموع حجم کل اسکناس و مسکوک موجود در جامعه در سال گذشته با رشد ۱۶.۸ درصدی به ۶۵.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 25 تیر 1398 ، کدخبر: 117939 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
به بانکها هم نمیشه اطمینان کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین