پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
راه و جاده از ارکان اصلی توسعه و سبب ماندگاری ساکنان روستایی در مناطق بالادست و کوهستانی است. این شریان حیاتی توسعه حمل و نقل زمینی در استانی مانند مازندران که قطب گردشگری، کشاورزی و طبیعت گردی بوده بسیار ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

شعار سال:اگر چه متولیان بخش اعظمی از راههای روستایی مازندران آسفالته هستند اما پس از وقوع سیلاب نوروز ۹۸ در استان مازندران هنوز راه دسترسی بسیاری از مناطق سیل‌زده ناهموار است.

راه و جاده از ارکان اصلی توسعه و سبب ماندگاری ساکنان روستایی در مناطق بالادست و کوهستانی است. این شریان حیاتی توسعه حمل و نقل زمینی در استانی مانند مازندران که قطب گردشگری، کشاورزی و طبیعت گردی بوده بسیار ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

با نگاهی به آمارهای نهادهای مسئول استان بر این مهم یادآور می‌شویم که بیش از 55 درصد جمعیت سه میلیون و 400 هزار نفری مازندران در روستاها زندگی می‌کنند. اگرچه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نگاه ویژه ای به توسعه روستاهای کشور و استان شده و اکنون قریب به اتفاق روستاهای مازندران دارای آب، برق، تلفن، تلفن همراه و گاز طبیعی هستند ولی هنوز روستاهایی در مازندران وجود دارد که هنوز فاقد راه دسترسی ایمن برای عبور خودرو و انسان از آن هستند.
بخش پی رجه شهرستان نکا که نوعی جاده جنگلی بوده که در امتداد این مسیر سد گلورد نکا وجود دارد در مسیر خود دارای روستاهای بکر با جاذبه‌های گردشگری و چشمه ساران زیبایی بوده که در طول مسیر بوده که در همه ایام سال میزبان گردشگران داخل استان و خارج استانی و حتی خارج کشور است.

این منطقه به واسطه کوهستانی بودن همواره با رانش‌های متعددی مواجه بوده و در سیل اخیر راه دسترسی مسیر ورودی روستای اوکرکا و جاده دسترسی روستای دوآب بخش پی رجه نکا تخریب شده ولی هنوز مسئولان امر تا زمانی که اتفاق بدی در منطقه حادث نشود برنامه ای برای رفع آن ندارند.

تعدادی از روستاییان و اعضای شورای روستاهای این مناطق  از بی توجهی مسئولان راه و شهرسازی خصوصا وزیر راه و شهرسازی نسبت به راههای روستایی شرق استان انتقاد کردند.

این عده با بیان اینکه راههای روستایی منطقه پی رجه و هزار جریب نکا پرتردد و مسافرخیز است، تصریح کرد: به دلیل بی اطلاعی از گردشگران از مسیرها، عدم رفع نقاط حادثه خیز مسیرها بسیار خطرساز است.

برای بررسی وضعیت آسفالت راههای روستایی مازندران به سراغ مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران رفته اند.

برخورداری 95 درصد جمعیت روستایی مازندران از راه آسفالته

سرپرست معاونت فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران در آماری قابل توجه اظهار داشت: هم اکنون حدود 95 درصد جمعیت روستایی مازندران از راههای آسفالته برخوردار هستند.

حسن جهانیان افزود: راه‌ها و مسیرهای ارتباطی روستاها به‌عنوان شریان‌های حیاتی که موجب ارتباط روستاها با شهرها و مراکز عمده اقتصادی، اجتماعی بوده ، نقش و جایگاه ویژه ای در امر توسعه اقتصادی دارند.

وی افزود: مازندران به دلیل شرایط خاص منطقه ای، تعدد روستاها در آن زیاد بوده از این رو راه‌های ارتباطی این روستاها با مراکز شهرها دارای اهمیت خاصی است.

جهانیان گفت: این اداره کل در طول سال اقدامات گسترده ای را در زمینه ایمن‌سازی و بهسازی راه‌های روستایی در استان در دست اجرا داشته که قرار گیری این استان در معرض نزولات جوی، عمر رویه آسفالتی را کاهش  می‌دهد ، از این رو با توجه به تردد بالای جاده‌های روستایی هزینه‌های نگهداری این محورها بالا است.

وی بیان کرد: حدود 1500 کیلومتر راه آسفالته روستایی با عمر بالای 15 سال در استان وجود داشته که برای بهسازی و روکش آنها نیاز به اعتباری بالغ بر 5250 میلیارد ریال است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:1مرداد1398،کدخبر:2060462،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین