پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۴۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
صهیونیست‌ها در سال ۱۹۹۳ میلادی توافقی را با فلسطینیان امضا کردند که بر مبنای آن کل فلسطین به سه بخش تقسیم می‌شود و حال با تصمیم رئیس تشکیلات خودگردان، نقشه صهیونیست‌ها برای اشغال یکی از این مناطق نقش بر آب می‌شود.
شعارسال: پنج‌شنبه گذشته، بعد از نشست حدود چهار ساعته رهبران فلسطینی بود که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان پشت تریبون آمد و از لغو قرارداد و توقف همکاری‌ها با رژیم صهیونیستی و وضع راهکارهایی برای اجرایی کردن آن خبر داد. این اقدام فلسطین در واکنش به تخریب حدود ۷۰ واحد مسکونی فلسطینیان در شهرک صور باهر واقع در جنوب قدس اشغالی انجام شده است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین دستور جدیدی را درباره همکاری با رژیم صهیونیستی صادر کرد و به سرویس‌های امنیتی فلسطینی در رام‌الله دستور داد تا سطح همکاری‌های خود با صهیونیست‌ها را کاهش دهند.

بیانیه حمایتگرانه حماس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از اقدام محمود عباس استقبال و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم رئیس تشکیلات خودگردان در توقف اجرای قراردادهای امضاشده با اسرائیل گامی در مسیر درست و به موازات مرحله دشواری است که در حال حاضر آرمان فلسطین با آن مواجه بوده است. این به‌مثابه اصلاح روند اشتباهی است که اوضاع فلسطین را به مرحله دشوار کنونی رسانده است.

حماس بیان کرد: آنچه مردم ما خواستار آن هستند؛ اقدامات عملی، واقعی و فوری است که این تصمیم‌ها را به عمل تبدیل می‌کند و در چارچوب یک برنامه عملی، با اعلام فوری تشکیل دولت وحدت ملی و توقف هماهنگی با اشغالگران و آزادی همه زندانیان سیاسی آغاز خواهد شد؛ برای بحث درباره راه‌های هماهنگ کردن اقدام مشترک و اتخاذ یک راهبرد مبتنی بر گزینه مقاومت در برابر معامله قرن و مقابله با مصائبی که بر سر ملت فلسطین آمده است و ملت فلسطین را از جنایات رژیم صهیونیستی محافظت می‌کند.

گرچه کارشناسان منطقه درباره امکان اجرایی شدن این تصمیم دولت فلسطین ابراز تردید کرده‌اند، ولی خیز تشکیلات خودگردان نشان داد که ظرفیت چنین تصمیم‌گیری‌های مهم و حساسی در دولت فلسطین وجود دارد.

نخستین توافقی که میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی (به معنای اصطلاحی کنونی) امضا شد، به توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ میلادی بازمی‌گردد که چندین معاهده در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی را شامل می‌شود. فلسطین بارها اعلام کرده است که صهیونیست‌ها هیچ‌گاه به توافقاتی که با دولت فلسطینی امضا کرده‌اند، پایبند نبوده‌اند و دیگر نمی‌توان به این معاهده‌ها آن هم به صورت یکجانبه ادامه داد.

توجیه صهیونیست‌ها برای تخریب منازل فلسطینیان

دوشنبه گذشته بود که بولدوزرهای رژیم صهیونیستی ۷۰ منزل مسکونی را هم‌زمان در وادی الحمص شهرک صور باهر وقع در جنوب قدس اشغالی تخریب کردند؛ موضوعی که با محکومیت از سوی مجامع جهانی ازجمله شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه شد و باز هم تنها کشوری که از این جنایت پشتیبانی کرد، آمریکا بود.

صهیونیست‌ها برای اینکه اقدام خود را در تخریب منازل مسکونی فلسطینیان توجیه کنند، مدعی شدند که این ساختمان‌ها بدون مجوز و در منطقه‌ای ساخته شده‌اند که ساخت و ساز در آنجا ممنوع است؛ موضوعی که فلسطین آن را رد و اعلام کرده خانوارهای ساکن در آنجا مجوزهای لازم برای ساخت و ساز را از دستگاه‌های مربوطه در دولت فلسطین اخذ کرده بودند و منطقه در حیطه مدیریت دولت فلسطین است.

از نظر جغرافیایی، شهرک صور باهر در مرزهای مشترک میان فلسطین و سرزمین‌های اشغالی قرار دارد؛ ولی بخش عمده‌ای از آنجا از جمله منطقه‌ای که از سوی صهیونیست‌ها تخریب شده، جزو مرزهای کرانه باختری و اراضی طبقه‌بندی‌شده A و B است.

توافق اسلو و خواب آشفته‌ای که محقق نشد

طبق توافق اسلو کرانه باختری به سه منطقه B، A و C تقسیم می‌شود که منطقه A در کنترل کامل دولت فلسطین، منطقه B در کنترل مشترک دولت فلسطین و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و منطقه C در کنترل کامل رژیم صهیونیستی است.

در واقع، فلسطین با لغو همه توافقات خود با رژیم صهیونیستی پا روی توافق اسلو گذاشته است که نیمی از سرزمین فلسطین را در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌دهد و با لغو این توافق دست فلسطینیان برای مقابله با صهیونیست‌ها تا آزادی کل سرزمین فلسطین و اخراج صهیونیست‌ها باز می‌شود.

منطقه A همان منطقه‌ای است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را برای تداوم شهرک‌سازی‌ها در آنجا گذاشته بود و این نقشه را در سر می‌پروراند که بتواند منطقه A را نیز به اشغال خود درآورد که با اقدام گرچه دیرموقع محمود عباس، این خواب آشفته محقق نشد.

کارشناسان سیاسی فلسطینی با استقبال از این طرح عباس، گفته‌اند گرچه لغو یکباره همه توافقات میسر نیست، ولی می‌توان به عنوان یک ابزار فشار و تهدید علیه رژیم صهیونیستی، آن را به طور دفعی و تدریجی لغو کرد یا کاهش داد.

از منظر سیاسی، توافقاتی که طی سال‌های گذشته میان فلسطین و رژیم صهیونیستی امضا شده را نمی‌توان به یکباره لغو کرد، زیرا موضوع پیچیده‌ای است و باید قبل از اتخاذ چنین تصمیمی، آن را کاملاً سنجید تا بتوان از تبعات منفی آن برای فلسطینیان کاست. در این میان توافقی که می‌تواند لغو آن برای فلسطینیان مفید تلقی شود و تهدیدی برای صهیونیست‌ها به‌شمار رود، تجدیدنظر در همه توافقات امضاشده با رژیم اشغالگر قدس در سرزمین‌های طبقه A طبق توافق اسلوست.

البته در این میان نباید وحدت میان فلسطینیان را دست‌‌کم گرفت و از آن چشم پوشید؛ موضوعی که شورای ملی فلسطین نیز در بیانیه اخیر خود بر آن تأکید و اعلام کرده است: تصمیم دولت فلسطین در لغو قراردادها و توقف همکاری‌ها با اسرائیل سرآغاز مرحله جدیدی از ایستادگی و تقابل باز با اشغالگران است. ما از همه گروه‌ها و جریان‌ها می‌خواهیم در این برهه حساس به بیانیه سازمان آزادی‌بخش فلسطین التفات داشته باشند.

مقاومت به دور از شعار و انحراف، خواسته فلسطینیان در تقابل با صهیونیست‌ها

در هر صورت ملت فلسطین این روزها به دنبال اقدامات عملی مقامات خود می‌گردد تا در کنار مقاومت، پازل سیاسی تقابل با رژیم صهیونیستی تکمیل شود. آنچه که ملت فلسطین به آن نیاز دارد، اقدام عملی و وحدت برای مقابله با تهدیدات فزاینده رژیم صهیونیستی است و محمود عباس نیز باید پا را از وعده و شعار فراتر نهد و با انجام اقدامات بازدارنده، مشکلی از مشکلات بی‌شمار و درد و رنج ملت فلسطین حل کند.

نباید فراموش کرد که فلسطینیان این روزها واقعاً نیازمند استفاده از گزینه‌هایی همچون توقف هماهنگی امنیتی با اشغالگران، لغو قراردادها و توافق‌نامه‌ها با صهیونیست‌ها و روی آوردن به گزینه مقاومت آن هم به دور از شعار و انحراف هستند، زیرا رژیم صهیونیستی به گزینه سازش اعتنایی ندارد و فقط زبان زور را می‌فهمد.

دست گذاشتن محمود عباس روی پاشنه آشیل صهیونیست‌ها همان چیزی است که حماس را نیز به تحسین واداشته است و حال باید شاهد همسویی بیشتر مقامات فلسطینی در برابر تجاوزگری‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 6 مرداد 1398 ، کدخبر: 407186 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
با شکست معامله قرن و شکست مذاکره با کره شمالی و چین و همینطور وضعیت بالاتکلیف ایران باید گفت ترامپ به طور کامل در سیاست خارجی شکست خورده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین