پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
دبیر انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه گفت: زائران ایرانی حج امسال اعمال خود را سراسر در آرامش و امنیت انجام می‌دهند.

شعار سال: حجت‌الاسلام عبدالرسول هاجری که در مکه مکرمه حضور دارد، درباره وضعیت حجاج ایرانی در حج ۹۸ گفت:الحمدلله برنامه حجاج ایرانی با یک نظم و آرامش مطلوب انجام شده‌ است، هم حاجیانی که در مدینه هستند و هم حاجیانی که در مکه هستند؛ تا الان ناهماهنگی و بی‌نظمی که باعث تشویش یا اضطراب زائران شود اصلاً نداشتیم. بسیار خوب، منظم و روان، برنامه‌ها در مدینه و مکه طبق برنامه‌های اعلام شده انجام می‌شود.

وی درباره شرایط برگزاری حج ۹۸ بیان کرد: برخورد مأموران و کارگزاران عربستان تا آنجایی که بنده اطلاع دارم نسبت به کاروان ما و کاروان‌های دیگر، بسیار خوب و محترمانه بوده است. این نسبت به فشارها و حضور مأموران تبلیغی وهابی در مقایسه با سال‌های قبل به‌شدت کاسته شده است. هیچ تنگنا و فشاری بر کاروان‌های ایرانی از این حیث وارد نیست؛ کاروان ما حتی در بین‌الحرمین یا در کنار مدینه دور هم جمع شدند، زیارت کردند، صحبت کردند. اصلاً مانعی نبود.

دبیر انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه درباره برنامه‌های حجاجایرانی در حج ۹۸ بیان کرد: در مسجدالحرام حاجیان ایرانی آزادانه برنامه‌ها و عبادات خودشان را انجام می‌دهند.بعضاً به‌شکل کاروانی در حرم جلسه می‌گذارند، معرفی اماکن یا بعضی از دعاها در این جلسات انجام می‌شود و الحمدلله کارها خوب پیش می‌رود و هیچ مشکل و مانع یا ایجاد مزاحمتی از سوی مأموران عربستانی وجود ندارد.

هاجرییادآور شد: در یک نگاه کلی، حج امسال را تا الان حجی آرام، منظم و هماهنگ در چارچوب برنامه‌های مصوب و هماهنگی‌هایی که قبلاً با کشور میزبان به‌عمل آمده در همان چارچوب انجام می‌شود.امیدوار هستیم که با همین آرامش و نظم و انضباط، کاروان‌ها در مکه اعمال‌شان را ان‌شاءالله به اتمام برسانند و حاجیان در سلامت کامل به عرفات و منا بروند و ان‌شاءالله با دست‌هایی پر از اجابت دعا برای خود، خانواده، عزیزان و به‌ویژه برای مردم و مسئولان ارجمند ایرانی بازگردند.

وی گفت: برخورد زائران دیگر کشورها با زائران ایرانی بسیار خوب و محترمانه است. امسالبرنامه‌های مختلفاخلاقی و معرفتی برای روحانیان و مسئولان کاروان‌های ایرانی در نظر گرفته شده است. اخلاق حسنه و خلق و خوی مهربانانه از سوی زائران ایرانی تا به امروز توانسته توجه بسیاری از حجاج دیگر کشور‌ها را به خود جلب کند.

هاجری در خصوص ارتباط زائران ایرانی بازائران کشور‌ها دیگر نیز گفت: عکس‌ها و تصاویر متعددی از زائران ایرانی در کنار دیگر زائرانبه یادگار ثبت شده و در شبکه‌های مختلف اجتماعیبه اشتراک گذاشته شده است.

وی با یادآوری این‌که زائران ایرانی برنامه‌های گوناگونی دارند، تصریح کرد: برنامه‌های عمده کاروان‌های ایرانی در زمانی که در مکه حضور دارند، مواردی نظیرطواف دسته‌جمعی است البته در صورتی که ایجاد مزاحمت برای زائران دیگر به همراه نداشته باشد. زمان‌های پایانی شب در مسجدالحرام خلوت‌تر بوده، ختم قرآن انجام می‌شود. سهمیه‌ای برای ختم قرآنبین زائران تقسیم می‌شود و آنها تلاش می‌کنند که ختم جزءشان را هر روز در مسجدالحرام انجام دهند. در واقع هم کاروانبه شکل عمومی یک ختم قرآن دارد و هم خود زائران تلاش می‌کنند که در مکه یا مدینه یک ختم جداگانه داشته باشند.

هاجری در پایان با آرزوی قبولی حج تمام مسلمین و زائران ایرانی گفت:امیدوارم حج امسال در آرامش کامل همانطور که تاکنون بوده است به پایان برسد و همگان با سلامتی کامل به سرزمین خود بازگردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 10 مرداد 98، کد مطلب: 408133: www.ana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین