پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
استاندار فارس با اشاره به تدبیر جدید برای حفظ پتروشیمی‌ها در فارس گفت: به‌هیچ‌وجه اجازه نخواهیم داد پتروشیمی‌ها از مرز استان خارج شود.

شعارسال : به درخواست مردم، موضوعی در سامانه «فارس من» با عنوان صنایع پتروشیمی شهرستان‌های استان فارس نباید به عسلویه منتقل شوند، ثبت‌ شده بود که خبرنگار فارس برای پاسخگویی به این خواسته مردمی، این موضوع را با عالی‌ترین مقام دولت در استان فارس مطرح کرد.

در این درخواست آمده بود: «ازجمله مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان فارس در سال 87، احداث صنایع پتروشیمی در 11 شهر استان فارس ازجمله مُهر، جهرم، داراب، فیروزآباد و ... بوده است. حال در شرایطی که بیش از یک دهه از این موضوع می‌گذرد و مردم بسیاری در استان فارس، سهامدار این پتروشیمی‌های نیمه‌تمام هستند و در شرایطی که ارز لازم برای احداث این پتروشیمی‌ها از صندوق توسعه ملی اختصاص داده‌ شده، گزارشات حاکی از انتقال این مجموعه صنایع به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه و یا دیگر مناطق نفتی در جنوب است. احداث این پتروشیمی‌ها حق فارس و جوانان این استان است و از روز نخست نیز تنها عاملی که سبب می‌شد این پتروشیمی‌ها در استان فارس تعریف و احداث شوند، همین بود که موجب اشتغال‌زایی و تولید ثروت و ایجاد صنایع مختلف پایین‌دستی وابسته به مشتقات نفتی خواهند شد. حال در شرایطی که صدای چندانی از نمایندگان استان در مجلس شنیده نمی‌شود و مسئولان ارشد اجرایی استان نیز گویی این مجموعه طرح عظیم را فراموش کرده‌اند، خبرها حاکی از انتقال بی‌سروصدای پتروشیمی‌های یازده‌گانه استان فارس به مناطق نفتی جنوب است. پول هنگفتی که از صندوق توسعه ملی برای احداث این پتروشیمی‌ها تخصیص‌ یافته و پولی که مردم به‌عنوان سهام این پتروشیمی‌ها خریداری کرده‌اند، تماماً باید در استان فارس و برای احداث این پتروشیمی‌ها هزینه شود. حداقل انتظاری که از مردم شریف استان فارس وجود دارد، این است که با پیوستن به این کمپین، صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان کشوری برسانند شاید از این طریق، جلوی پایمال شدن حق مردم یک استان گرفته شود. اگر امروز خاموش باشیم، قصه عقب‌ماندگی صنعتی استانمان در طی دهه‌های گذشته بازهم تکرار خواهد شد

*پاسخ استاندار فارس

خبرنگار فارس موضوع فوق را با مقام عالی دولت در استان در میان گذاشت.عنایت‌الله رحیمی در پاسخ با بیان اینکه تاکنون جلسات متعددی در خصوص پتروشیمی‌ها برگزار شده و حتی موضوع با آیت‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه نیز مطرح‌ شده است، افزود: ابتدا باید به این نکته اشاره‌ کنم که احداث پتروشیمی‌ها از محل اعتبارات دولتی نیست، بلکه تسهیلات یا وام است و از سوی صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذار وام می‌دهند.

استاندار فارس افزود: سرمایه‌گذار نیز طبیعتاً برای سرمایه‌گذاری ابتدا سود و هزینه را برآورد می‌کند.

وی ادامه داد: روزی که احداث این پتروشیمی‌ها در استان مطرح شد، شاید کار کارشناسی دقیقی روی آن انجام نشد و تنها گفته شد این تعداد پتروشیمی در این نقاط زده شود. اینکه هزینه انتقال مواد اولیه چقدر است و یا تولید به چه شکل خواهد بود و چه پیش‌نیازهایی مانند آب و انرژی لازم دارد، کمتر موردتوجه قرار گرفت.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: امروز سرمایه‌گذار پتروشیمی‌ها که قرارگاه خاتم‌الانبیا است، پای‌ کار است، اما سود و هزینه خود را نیز در نظر می‌گیرد؛ مسؤولان قرارگاه می‌گویند برای ما ازلحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست که 4 پتروشیمی را با حدود 300 کیلومتر خط انتقال مواد اولیه بسازیم و در 4 شهرستان پراکنده کنیم.

رحیمی اضافه کرد: با توجه به بحث فوق، سرمایه‌گذار از اینکه 4 پتروشیمی در 4 شهرستان جداگانه به شکلی که قبلاً قرار بود احداث شود، استقبالنمی‌کند؛ چراکه سرمایه‌گذار نیز مانند من و شما بخش خصوصی است و ما نیز اگر ببینیم در کاری اقتصادی ضرر وجود دارد، وارد آن نمی‌شویم.

مقام عالی دولت در استان فارس درعین‌حال گفت: با توجه به مسائلی که مطرح شد، برای این موضوع تدابیر مختلفی با قرارگاه خاتم و دیگر سرمایه‌گذاران اندیشیده شد تا با ایجاد یک تعادل، این 4 پتروشیمی در استان و در یکجا متمرکز شود؛ یعنی به‌جای احداث پتروشیمی در شهرستان‌های مذکور، شهرک‌های پتروشیمی که اشتغال بیشتر اما نیازمندی‌های کمتری دارد، احداث شود.

استاندار فارس در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که بالاخره پتروشیمی‌های مذکور در استان فارس می‌مانند یا می‌روند نیز گفت: قطعاً اجازه نخواهیم داد که پتروشیمی‌ها از مرز استان خارج شود و حتی تلاشمان بر این است که تمرکزشان بیشتر به سمت مرکز استان باشد.

*درخواست امام جمعه شیراز از قرارگاه خاتم الانبیاء

درعین‌حال آیت‌الله لطف‌الله دژکام امام‌جمعه شیراز نیز برای چندمین بار در خطبه دیروز خود (18 مرداد 98) بر لزوم حفظ پتروشیمی‌ها در استان فارس تأکید کرد و خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی مسئولان استان شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در بخشی از خطبه مذکور از مسؤولین قرارگاه خاتم‌الانبیاء در باب پتروشیمی‌های استان فارس درخواست کرد اقدام ارزشمند پالایشگاه بنزین در بندرعباس را در سومین حرم اهل‌بیت (ع) نیز انجام دهند تا باعث رونق در استان شود.

دژکام در این خطبه تصریح کرد: مجموعه قرارگاه خاتم سربازهای امام زمان (عج) و امام حسین (ع) هستند که درخواست تکمیل پتروشیمی‌ها را از ایشان داریم و ما هم در سومین حرم اهل‌بیت (ع)، دعاگوی آن‌ها خواهیم بود.

امام‌جمعه شیراز تأکید کرد: پتروشیمی‌ها را محکم برای فارس نگاه خواهیم داشت و از مسئولان استان نیز می‌خواهیم از آن، حمایت جدی کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس، تاریخ انتشار19 مرداد 98، کدخبر: 13980514000376 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین