پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
استاندار فارس گفت: در ایام‌الله دهه‌ی مبارک فجر تعداد 1578 طرح و پروژه در استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

شعارسال: استاندار فارس گفت: در ایام‌الله دهه‌ی مبارک فجر تعداد 1578 طرح و پروژه در استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

اسماعیل تبادار چهارشنبه 11 بهمن در اولین کنفرانس خبری خود، خاطرنشان کرد: اعتبارات این طرح‌ها بالغ بر 2 هزار و 524 میلیارد تومان است.

استاندار فارس گفت: این پروژه‌ها در زمینه‌های عمرانی و زیربنایی، تولیدی بخش صنعتی و کشاورزی، خدماتی و مسکن شهری و روستایی، آماده بهره‌برداری یا آغاز عملیات اجرایی است.

تبادار خاطرنشان کرد: بالغ بر 799 میلیارد تومان از این پروژه‌ها با اعتبار دولتی و هزار و 725 میلیارد تومان با استفاده از تسهیلات و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده بهره‌برداری شده است.

استاندار فارس تاکید کرد که در ایام‌الله دهه‌ی فجر امسال عملیات اجرایی تعداد 50 طرح و پروژه‌ی اقتصادی با اعتباری بالغ بر 562 میلیارد تومان آغاز می‌شود.

او با تصریح اینکه تمام این پروژه‌ها محرک توسعه است، تاکید کرد: رویکرد اصلی و اولویت اصلی پرداختن به زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

استاندار فارس با بیان اینکه اولویتش در پرداختن به زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مشخص است، گفت: از بدو ورود اعتقاد و باورم این بوده که به لحاظ ظرفیت‌های فراوان فارس باید زیرساخت‌های اصلی را برای بهره‌وری از آنها فراهم کرد.

او یکی از مهمترین اولویت‌ها را حمل و نقل جاده‌ای برشمرد و با بیان اینکه فارس هنوز پرتلفات‌ترین استان کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کردک خوشبختانه در سه سال اخیر پیشرفت فیزیکی آزاد راه شیراز اصفهان از 17 به 70 درصد رسیده است و در صورت تامین اعتبارات لازم امیدواریم این آزادراه سال 97 آماده بهره‌برداری باشد.

استاندار فارس با بیان اینکه دومین آزادراهی که در دستور کار قرار گرفت و بخش خصوصی مقدمات آن را فراهم کرده است، آزادراه لامرد به پارسیان خواهد بود، گفت: به‌زودی عملیات اجرایی این آزاد راه آغاز می‌شود.

او با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن آزاد راه لار به بندرعباس به طول 217 کیلومتر، ابراز امیدواری کرد که این پروژه نیز تا پایان امسال یا نهایتا ابتدای سال آینده آغاز شود و گفت: ادامه‌ی آزاد راه شیراز اصفهان به سمت بوشهر هم مد نظر قرار داد.

استاندار فارس اعتقاد دارد که فارس در بعد حمل و نقل هوایی وضعیت بدی ندارد، گفت: امیدواریم بعد از تکمیل سالن بین‌المللی فرودگاه شیراز با 20 هزار مترمربع و 6 ایوریج، با همراهی سایر بخش‌ها، شیراز به عنوان یکی از هاب‌های بین‌المللی جنوب مطرح شود.

او اضافه کرد: حمل و نقل ریلی نیز از زیرساخت‌های ضروری استان فارس محسوب می‌شود؛ هم‌اینک یک خط ریلی از شیراز به اصفهان و از آنجا به تهران و مشهد متصل شده است که باید از همه کسانیکه تلاش کردند تا این خط قوت بگیرد قدردانی کرد؛ اما زمانی راه‌آهن اقتصادی محسوب می‌شود که به کانون بار وصل باشد، در این خط حتی زمینه‌ی حمل بار هم فراهم نیست.

* وضعیت حمل و نقل ریلی فارس مطلوب نیست

استاندار فارس با اشاره به وجود بالغ بر 15 میلیون تن بار در این استان، نبود امکان جابه‌جایی با خط آهن را یک ضعف برشمرد و با یادآوری اینکه چندی قبل با یک خط ریل فرعی و نصب چند سیلو، زمینه‌ی حمل حدود 20 هزار تن گندم فراهم شده است، گفت: زمانی راه‌آهن نقشی برجسته خواهد داشت که با کانون بار وصل شود و امیدواریم در آینده این موضوع حاصل شود.

او با اشاره به اهمیت راه اندازی ایستگاه راه‌آهن مرودشت، گفت: هم‌اکنون یک ایستگاه موقت در مرودشت وجود دارد حال آنکه باید زمینه‌ای فراهم شود که علاوه بر خط‌آهن شیراز اصفهان، در مسیر شیراز مرودشت به شکل شبانه روزی مسافر تردد داشته و در آن محل هم امکانات اقامتی و فضای مناسب ایجاد شود.

استاندار فارس با اشاره به وجود 1300 کیلومتر بزرگراه منقطع در فارس، یکی از مشکلات این استان را منقطع بودن بزرگراه‌ها اعلام و اضافه کرد: در فارس علاوه بر این میزان بزرگراه، 458 کیلومتر بزرگراه در دستور کار داریم و 610 کیلومتر هم باید تلاش کنیم تا زمینه‌ی احداث آن فراهم شود تا وضعیت مطلوبی را داشته باشیم.

او با اشاره به ارتقاء رتبه‌ی فارس طی یکی دو سال گذشته از 4 کشور به یک کشور، گفت: میزان بیکاری نیز اکنون 11.4 درصد و یک درصد کمتر از میانگین کشور است؛ اما این آمارها نباید ما را از لزوم پرداختن به اشتغال و رفع مشکل بیکاری غافل کند.

استاندار فارس همچنین به ظرفیت‌های این استان در بخش کشاورزی اشاره و با یادآوری این نکته که فارس با بحران آب مواجه است، اضافه کرد: فارس با تولید سالانه 10 میلیون و 680 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، در این زمینه رتبه‌ی دوم کشور را داشته و در بحث امنیت غذایی جایگاهی مهم دارد.

او یکی از دستور کارهای خود برای مقابله با بحران آب و حل مشکلات بخش کشاورزی را تکمیل سدهای هایقر، نرگسی و کوار اعلام و اضافه کرد: در کنار این اجرای طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری مصوب را مد نظر داریم، اگرچه اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار که 55 هزار و 107 هکتار آن انجام شده، مد نظر است.

* وضع موجود با قابلیت‌های فارس توازن ندارد

استاندار فارس در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا، گفت: نمی‌گویم مدیران کار نکرده‌اند اما چون اطلاعات را از مدیران می‌گیرم، براساس این اطلاعات و با توجه به ظرفیت‌های فراوان فارس در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری، اقدامات را موزون با ظرفیت‌های فارس نمی‌بینم.

او اضافه کرد: از مدیران دستگاه‌های اجرایی ذیربط انتظار دارم در این ابعاد، با قوت برنامه‌ای را مطابق با ظرفیت استان تبیین و تعریف کنند.

تبادار با تصریح اینکه نگاهش به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فارس و اقداماتی که براساس مشاهدات خود و گزارش‌های مدیران انجام شده است، کافی نیست، گفت: انتظارات من نسبت به وضع موجود خیلی توفیر دارد؛ باید پیشتازتر در وضع موجود باشیم.

او تصریح کرد: خیلی از مسائل گیر منابع مالی نیست، همت مدیریتی بیشتری را طلب می‌کند، لذا علاوه بر اینکه از همه‌ی همکاران خود در مجموعه‌ی مدیریتی استان قدردانی می‌کنم، به وضع موجود چه در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری چه در سایر بخش‌های اعلام شده، راضی نیستم.

استاندار فارس در پاسخ به پرسش خبرنگاری که در خصوص راهکار عملیاتی برون رفت از بحران آب پرسید، گفت: گفت: تکیه کلام ما بحران آب است؛ چرا که نگرانی ها در است حوزه در حال تشدید است.با حضور مدیران ادارات آب اعم از روستایی و شهری کارگروه های ویژه ای تشکیل شده که با مدیریت این مهم، شاهد رفع بعضی از موانع باشیم .

* لزوم نقد و نقد پذیری

تبادار با تاکید بر لزوم برخورداری رسانه‌ها و خبرنگاران از روحیه‌ی نقد و اهتمام همه‌ی مسئولان بر انتقادپذیری، گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران هر زمانی که مجالی باشد رسالت انتقادی خود را با رعایت انصاف انجام دهید.

وی ضمن تشکراز همه اصحاب رسانه در انعکاس خبر دولت، تصریح کرد: نمی توان ادعا کرد که تنگنا وجود ندارد اما اگر اقدامات انجام شده و دستاورها به خوبی منتشر شود موجب امید و انگیزه در جامعه خواهد شد.

استاندار فارس به اشتغال جوانان که محوریت سئوال یکی از خبرنگاران بود هم اشاره کرد و با تاکید بر این موضوع که مجموعه مدیریت ارشد استان برای اشتغال جوانان تلاش کرده و می‌کند، افزود: اقدامات خوبی برای اشتغال جوانان پیش‌بینی کرده‌ایم که از جمله ارائه ٥ بسته ویژه اقتصاد مقاومتی است .

تبادار همچنین در خصوص رفع بعضی از مشکلات فرهنگیان به ویژه در بخش رفاهی نیز گفت: اگر قرار باشد بودجه فرهنگیان از مبحث ملی در بودجه استانی منتقل شود، نگرانی‌هایی وجود خواهد داشت، اما تابع سیاست‌های دولت بوده و تلاش می‌کنیم تا وضعیت فرهنگیان بهتر از گذشته شود .

وی به وضعیت فعلی تالاب های فارس هم اشاره وخاطرنشان کرد: هشت سال است که در فارس خشکسالی حاکم شده اما آیا در این سال‌ها مصرف آب هم ابعاد مختلف با توجه به میزان بارندگی سالانه کم شده است؟ ما هم اینک از ذخیره آب سدها استفاده می کنیم. کرور کرور آب از چاه‌های اطراف تالابی مانند بختگان برداشت شد؛ چاه‌هایی که با مجوز و بدون مجوز حفر شده است .

او تصریح کرد: امروز راهی جز همراهی همه سیاسیون، کشاورزان، نمایندگان و مردم برای کنترل و صرفه جویی منابع آبی نداریم .

* به هیچ مدیری تحکم غیرفنی نخواهیم کرد

استاندار فارس در خصوص وضعیت سد تنگ سرخ و عدم اختصاص ارزیابی زیست محیطی برای ساخت این سد که موضوع سئوال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: ما به هیچ مدیری تحکم غیرفنی نخواهیم کرد؛ چرا که تمام مسائل و ضوابط زیست محیطی باید در استان رعایت شود البته مسائل و اشتغال مردم را هم باید در نظر گرفت .

تبادار، گردشگری را پاشنه آشیل استان فارس عنوان و اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های آسانی که به راحتی قابل دسترسی و کار کردن باشد، بخش گردشگری است که می‌تواند همانند بسیاری از کشورهای دنیا موجب رونق اقتصادی در استان شود .

وی تاکید کرد: از مدیران ذیربط می‌خواهم که با قوت برنامه ای متناسب با ظرفیت استان تدوین و اجرا کنند. براساس گزارش مدیران باید بیش از وضعیت موجود استان فارس، پیشتاز باشیم.

تبادار با بیان اینکه جلب و جذب سرمایه‌گذار مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند، گفت: توجه داشته باشیم که اگر کمترین مخاطره‌ای در جامعه حادث شود، یک سکته در امر سرمایه گذاری هم اتفاق می‌افتد و این مسائل هزینه‌های عدیده ای دارد.

استاندار فارس همچنین گفت: 2 پهنه‌ از معادن بهرام گور را درخواست داده‌ایم که یکی از این پهنه‌ها به فولاد پاسارگاد نی‌ریز واگذار شده و یک پهنه‌ی دیگر هم مورد درخواست است؛ البته تاکید داریم که بهره‌برداری در اختیار ایمیدرو باشد و بخش خصوصی از این منابع بهره‌مند شود.

او بحث فشارهای سیاسی در تغییر فرماندار لامرد را رد و با تاکید براینکه این تغییر به واسطه درخواست‌های مکرر اسداللهی و به دنبال حادثه‌ای که برای خانواده‌ی او اتفاق افتاد، انجام شده است.

استاندار فارس شایعه‌ی انتخاب مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از پهنه‌های خلیج فارس و دریای عمان و دیگر نقاط کشور را رد و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم فردی در این جایگاه قرار گیرد که توانمند باشد و توان پاسخگویی به امر مهم و اثر گذار فرهنگی آنهم در پهنه‌ی فارس را داشته باشد.

* فقط استاندار فارس هستم

تبادار، موضوع دو شغله بودن خود را نیز کاملا رد و اضافه کرد: قبل از انتصاب به‌عنوان استاندار فارس، در تعدادی از پتروشیمی‌ها عضو موظف و غیرموظف بوده‌ام اما به محض شروع به‌کار در این سمت،‌ از همه‌ی مشاغل استعفا داده‌ام؛ تنها براساس اعلام پتروشیمی آبادان، تا تعیین جایگزین، در هر ماه در صورت ضرورت یکساعت وقت برای پیگیری مباحث مورد نظر شاید اختصاص داده شود.

او با تصریح اینکه رسانه‌ها و خبرنگاران را بازوهای توانمند مدیران و مجموعه‌ی مدیریتی و اجرایی استان فارس می‌داند، خواستار همراهی رسانه‌ها خصوصا در موضوع اطلاع‌رسانی پیرامون داشته‌ها و مشکلات استان شد و بر لزوم نقد و نقدپذیری تاکید کرد.

تبادار با تصریح اینکه نگرانی‌های مدیران استان در خصوص بحران آب در حال تشدید است، گفت: کارگروهی در این زمینه تشکیل شده و جلسات منظمی برگزار می‌کند، امیدواریم این بحران مدیریت شود اما کمک مردم، رسانه‌ها و کشاورزان و مدیران در بخش‌های مختلف یک ضرورت است.

تبادار با بیان اینکه توسعه‌ی شاهچراغ متولی دارد و استانداری تسهیل کننده است، گفت: بحث توسعه‌ی حرم مطهر به جد در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار دارد و در عرصه‌ی 57 هکتاری ساختمان‌های با ارزش حفظ و ساختمان های فاقد ارزش را می‌توان پاکسازی و فضایی دلپذیرتر در این محدوده فراهم کرد.

استاندار فارس، انباشت پول در استان را یک واقعیت دانست و با بیان اینکه منابع با مصارف در فارس همخوانی ندارد، گفت: بانک‌ها در رابطه با تامین سرمایه‌ مشکلی ندارند اما چون نرخ بالا است، استقبال نمی‌شود.

او توریسم سلامت را یکی از مهمترین اولویت‌های خود برشمرد و با اشاره به هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای شهرک سلامت در شیراز، ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این شهرک مسیر درستی در این راستا تبیین شود.

* توجه به دو بعد اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی ایران

تبادار، در بخشی از این نشست خبری با بیان اینکه نظام اسلامی ایران، بیست و دومین نظام سیاسی ایران محسوب می‌شود، تصریح کرد: در این سال‌ها فراوان نظام‌هایی داشتیم که بیش از 500 سال عمر داشتند و با توجه به توشیح قانون اساسی توسط حضرت امام(ره) این نظام اسلامی به حکومت امام زمان وصل شود .

او گفت: خون‌بهای زیادی برای اعتلای جمهوری اسلامی ایران پرداخت شده و پایداری نظام مدیون تلاش‌ها و جان‌افشانی‌ها و ایثارگری‌ها افرادی است که با اهداف فکری خود برای استحکام نظام همت گذاشتند و امروز میراث دار این انقلاب بزرگ هستیم .

تبادار خاطرنشان کرد: این نظام برآمده از اسلامیت و جمهوریت است، یا به تعبیری نظام مردم‌سالار دینی؛ باید روی کلمات توجه داشت، اینکه مقام معظم رهبری روی نظام مردم سالار دینی توجه دارند، هم نگاه را به اسلامیت و هم به جمهوریت نظام معطوف می‌کنند .

او ادامه داد: امروز به عنوان کسانیکه داعیه داریم از بطن پیروزی همراه نظام بوده‌ایم، به عنوان مسئولان یا آحاد جامعه باید بدانیم چه وظیفه‌ای بر دوشمان در راستای ادامه‌ی راه این نظام است؛ نظامی که انتظار داریم سال‌های طولانی استمرار داشته باشد.

تبادار با تصریح اینکه انقلاب و نظام اسلامی متعلق به هیچ جناح و گروه سیاسی نبوده است، این انقلاب و نظام را وامدار خدا، رهبری و مردم دانست و تاکید کرد که اولین اولویت برای استمرار این نظام، حفظ و تقویت وحدت در همه‌ی ابعاد و سطوح ارزیابی کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 11 بهمن 1396، کدخبر: 96111106492، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین