پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۶۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به اینکه بخش‌های مرمتی این پایگاه در ایام نوروز آماده بازدید است، گفت: بنای « تل تخت» شاخص‌ترین بنای مرمتی است که برای نخستین بار در معرض بازدید قرار می‌گیرد.

شعارسال: مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به اینکه بخش‌های مرمتی این پایگاه در ایام نوروز آماده بازدید است، گفت: بنای « تل تخت» شاخص‌ترین بنای مرمتی است که برای نخستین بار در معرض بازدید قرار می‌گیرد.

حمید فدایی ، با اشاره به اینکه بخش‌های مرمتی این پایگاه در ایام نوروز آماده بازدید است اظهار داشت: شاخص این بناها «تل تخت» است که عملیات مرمت آن در 2 فصل انجام شده، در نخستین فصل آواربرداری ساختارهایی که تخریب شده بود و در فصل دوم حفاظت مجدد و استحکام‌بخشی آن انجام شد.

وی با بیان اینکه نخستین بار است که بازدیدکنندگان می‌توانند معماری منحصر به فرد و ساختارهای خشتی این بنا را بازدید کنند، گفت: قبل از انجام مرمت بنا تخریب شده بود و از معماری اولیه آن تصویر واضحی دیده نمی‌شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: این بنا نخستین نمونه صفه‌سازی در دوره هخامنشی است که براساس آن تخت‌گاه تخت جمشید ساخته شده است.

فدایی درباره کاربری این بنا بیان کرد: روی این تخت‌گاه استحکامات و بناهایی وجود دارد از جمله دیوار خشتی بلندی که محاط بر تخت‌گاه است همچنین این تخت‌گاه چندین دروازه داشته و شواهدی از تالار ستون‌دار در این بنا دیده می‌شود.

وی با اشاره به نتایج کاوش‌ها گفت: کاوش‌های انجام شده حاکی از این است که تل تخت مورد از دوره‌های قبل از هخامنشی تا دوره‌های فراهخامنشی مورد استفاده بوده حتی در دوره سلوکی الحاقاتی داشته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد عنوان کرد: هنوز از جهت کاربری دقیق این بنا باید مطالعات عمیق‌تری صورت بگیرد که در آینده انجام می‌شود.

فدایی با اشاره به مسقف شدن درگاه‌های کاخ اختصاصی و چیدمان منظم سنگ‌های پراکنده‌ای که در محوطه قرار داشتند، تصریح کرد: امسال سایت پاسارگاد با چهره‌ای متفاوت و منظم‌تر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 21 اسفند 1396، کدخبر: 1678500، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
چرا تا به الان نامی از این بنا شنیده نشده بود ؛ بهر حال امیدواریم در نگه داری اینگونه بنا ها بیشتر از گذشته بدان توجه شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین