پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۳۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
امسال پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در نظر دارد برای تابستان و پاییز دو پروژه کاوش باستان شناسی را در این مجموعه اجرا کند.

شعار سال: پاسارگاد در قسمت شمالی استان فارس و میان رشته کوه‌های زاگرس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. این مجموعه تیرماه سال ۸۳ به‌عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.بر اساس مدارک پاسارگاد اولین پایتخت هخامنشیان به شمار می رود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به بازدید تعداد زیادی از مسافران نوروزی از این مجموعه جهانی گفت: در سه روز اول بیش از ۲۰ هزار نفر از مجموعه جهانی پاسارگاد بازدید کردند که نسبت به سال گذشته آمار افزایش چشمگیری داشته است.

حمید فدایی ادامه داد: آمار بازدید از مجموعه جهانی پاسارگاد در نوروز امسال افزایش زیادی داشته که امیدواریم این روند همیشه وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به گوشه ای از برنامه ها برای حفاظت و مرمت از این مجموعه جهانی اشاره کرد و افزود: مجموعه جهانی پاسارگاد در سال گذشته بارها مورد کاوش های باستان‌شناسی قرار گرفته که می توان به فصل دوم کاوش برج سنگی و فصل سوم فعالیت های باستان شناسی و ژئو فیزیک هیات فرانسوی و ایتالیایی ها اشاره کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به پروژه مرمت آبراهه های این مجموعه بیان کرد: کارگاه های مربوط به مرمت آبراهه ها از دو روز قبل آغاز شده است.

وی ادامه داد: این پروژه یکی از مهمترین برنامه ها برای مرمت آبراهه هاست که از سال قبل دنبال شده و امسال نیز پیگیری می شود و در حال حاضر گروهی نیز در حال مرمت آبراهه های باغ شاهی هستند.

فدایی با اشاره به اینکه حفاظت از تپه‌های تاریخی و پیش از تاریخی اطراف این محوطه در دستور کار است، بر لزوم حفاظت از آثار سنگی این مجموعه جهانی تاکید کرد و گفت‌: از برنامه های اصلی و اولویت دار امسال در این مجموعه حفاظت و سرکشی از تپه های تاریخی مجموعه است که در منظر فرهنگی منطقه قرار دارند.

وی اظهار کرد: طی دهه های اخیر حفاری‌های غیر مجازی در این مناطق صورت گرفته که در حال حاضر جای این حفاری ها عریض شده و تخریب تپه ها را درپی دارد که امسال پرکردن این تپه ها و حفاظت از آن در دستور کار است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: البته این تپه ها فاصله بسیاری با سایت تاریخی دارد و در فاصله زیادی از آرامگاه هستند اما جزئی از محوطه باستانی محسوب می شوند و دارای ارزش فرهنگی بسیاری نیز هستند که باید حفاظت شوند.

فدایی به کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی اشاره کرد و افزود: امسال دو پروژه کاوش باستان شناسی در تابستان و پاییز در پاسارگاد اجرا می شود.

وی گفت: فصل سوم کاوش و گمانه زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه جهانی پاسارگاد تابستان امسال انجام می شود که در جریان این عملیات کاوش یک گروه باستان‌شناس با استقرار در این منطقه تاریخی، کار خود را به سرپرستی دکتر علی موسوی، آغاز خواهند کرد .

فدایی گفت‌: در این فصل ادامه کاوش های باستان شناسی در محوطه برج سنگی و تپه های اطراف پاسارگاد که قدمتشان به دوره پیش از تاریخ و تاریخی بر می گردد ، از سر گرفته می شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد همچنین از اجرای عملیات فصل چهارم کاوش‌های باستان شناسی هیات فرانسوی در این محوطه تاریخی خبر داد و گفت: برنامه این گروه باستان شناسی پاییز امسال اجرا می شود و بیشتر به مباحت ژئو فیزیک برمی گردد.

وی به پروژه خوانا کردن و آوار برداری و حفاظت از ساختارهای تل تخت اشاره کرد و افزود: این پروژه نیز از چند روز قبل آغاز شده و به جد در دستور کار قرار دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 22 فروردین 97، کدمطلب:4266212، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
واقعا در زمینه های ابی اگر بتونیم هر کمکی به کشور بکنیم در شرایط حاضر واقعا غنیمته
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین