پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۷۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
موزه تخصصی هخامنشی در اوایل دهه ۵۰ آغاز شده اما پس از گذشت ۳۶ سال هنوز پای کمبود اعتبارات می‌لنگد.

شعار سال: در اوایل دهه 50 شمسی پروژه‌ای برای ساخت موزه در محوطه پاسارگاد طراحی و شروع شد که با توقف‌های طولانی همراه بود و هنوز هم پس از گذشت 36 سال تکمیل نشده است.

در حدود سال‌1349 پروژه طراحی و ساخت موزه‌ای وسیع که کاربری­‌های نمایشگاهی ـ فرهنگی را در خود جای دهد، در نزدیکی محوطه باستانی پاسارگاد از سوی وزارت فرهنگ و هنر وقت تعریف شد.پروژه‌ای که پس از وقفه چندین ساله در سال 87 عملیات ساخت آن آغاز شد. این موزه دوباره در سال 94 کلید خورد.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در خرداد 94 گفته استاز سرگیری عملیات اجرایی موزه همراه با افزایش وسعت آن بوده به گونه‌ای که از 1700 مترمربع به 4250 مترمربع افزایش پیدا کرده است. براساس صحبت‌هایامیری این افزایش وسعت سبب شده که پنج گالری، مرکز انتشارات و پژوهشکده و فضاهای خدمات موزه‌ای در ساختمان موزه جای گیرد.

موزه پاسارگاد در صف وعده‌ها

این موضوع هر چند بارقه امیدی بود که پس از سال‌ها رخ داد ولیباز هم پیشرفت چندانی در پروژه موزه پاسارگاد رخ نداد تا اینکه آبان امسال استاندار فارس در بازدیدی از این پروژهدستور تامین بخشی از منابع مالی، از طریق اعتبارات استانی برای اجرایی شدن این پروژه راصادر کرد اما این بار هم وعده‌ها عملی نشده است.

محمد نصیری، رئیس اداره میراث فرهنگی پاسارگاد از وعده تامین یک میلیارد تومانی استانداری فارس سخن می‌گوید که هنوز محقق نشده است. « در همان بازدید بنا شدکهمبلغی را نیز میراث فرهنگی تامین کند که در حال پیگیری دریافت این مبلغ هستیم» این را نصیری در ادامه صحبت‌هایش بیان می‌کند.

وی مبلغ مورد نیاز برای تکمیل موزه را 100 میلیارد ریال اعلام می‌کند که البته معتقد است این مبلغ تنها برای ساخت ساختمان صرف می‌شود اما تاآمادگی کامل برای بهره‌برداری مبلغی حدود 150 میلیارد ریال نیاز است.

50 درصد پیشرفت پس از 36 سال

محمدرضا امین، کارشناس فنی موزه‌های استان فارس می‌گوید: هر ساله این موزه با اعتبارات ملی پیش می‌رفته است و در حال حاضر اسکلت ساختمان انجام شده و مجموعه حدود 40 تا 50 درصد پیشرفت داشته است.به گفته وی تاسیسات و بخش‌های طراحی ساختمان باقی مانده است که درصورت تامین اعتبارات تکمیل می‌شود.

امین این موزه را موزه تخصصی هخامنشی اعلام می‌کند که نه تنها آثار کشف شده از این محوطه بلکه هر آنچه را معرف فرهنگ این دوران باشد، در خود جای می‌دهد و نقش مهمی در معرفی این دوره تاریخی و تمدنی آن دارد.کارشناس فنی موزه‌های استان فارس معتقد است که با ساخت این موزه محوطه پاسارگاد نقش مهمی در تکمیل محوطه جهانی پاسارگاد دارد.

موزه پاسارگاددر اولویت است اما اعتبار ...!

سخن از کمبود اعتبارات در حالی است که محمدحسن طالبیانمعاون میراث فرهنگی کشور در تیرماه امسال گفته است «تکمیل و راه‌اندازی موزه پاسارگاد در اولویت معاونت میراث فرهنگی، پایگاه میراث جهانی پارسه ـ پاسارگاد و میراث فرهنگی استان فارس است و تلاش داریم تا دو سه سال آینده، آن را راه‌اندازی کنیم

با وجودنیمه تمام بودن این موزه در طول سالیان زیاد بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی، قرارگیری بتن و میل‌گردها در معرض هوا و فرسایش هزینه اضافی برای آزمایش‌های مختلف را به همراه دارد و با این محدودیت اعتباری قوزی بالای قوز موزه پاسارگاد می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 26 دی 96، کد مطلب: 1629017: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
درسا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
اگه این موزه ساخته شه مسلما بازتاب های مثبت زیادی توی گردشگری منطقه داره
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
این همه اعتبار در جاهای بیخود داره خرج میشه ، جلوی اونا رو بگیرین اگه میخواین به وضع این محوطه رسیدگی کنید
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
0
0
دبی میاد از تاریخ ایران ماکت میسازه و از گردشگری همین ماکت ها و بنا های دست ساخته درامد کسب میکنه اونوقت نا اصل جنس رو داریم ولی هیچ گردشگری یا ... ازش نمیکنیم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین