پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۳۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
رئیس دانشگاه هنر شیراز از تهیه طرح مطالعات باستان شناسی و گردشگری دهکده پیش از تاریخ شیراز خبر داد و گفت: با تهیه این طرح، تپه هفت هزارساله پوستچی به یک سایت موزه تخصصی همچنین کارگاه باستان شناسی تبدیل خواهد شد.

شعار سال: تپه پوستچی یکی از محوطه های باستانی فارس است که طی دو فصل کاوش که در این محوطه در دوسال اخیر انجام شد، آثار فرهنگی و تاریخی متعددی کشف گردید که قدمت شهر شیراز را به هفت هزار سال قبل نسبت می داد. این تپه باستانی در بولوار رحمت شیراز قرار گرفته و آن طور که دکتر علیرضا عسکری به خبرنگار ما گفت؛ قرار است این محوطه به سایت موزه و محلی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی تبدیل گردد.

رئیس دانشگاه هنر شیراز اضافه کرد: با تهیه این طرح بی شک اتفاقات خوبی در محوطه باستانی پوستچی خواهد افتاد و امیدواریم با حمایت مسئولین شهری، این محوطه هرچه سریع تر سروسامان گیرد.
وی همچنین تاکید کرد : تپه پوستچی تنها دهکده باقی مانده از 7 هزار سال قبل در دشت های مرودشت و شیراز است و یافتههای باستان شناسی پیش از تاریخ به دست آمده از این محوطه نشان می دهد که فارس می تواند منشاء فرهنگی برای خلیج فارس و کشورهای عربی باشد.
به گفته عسکری این محوطه از نظر معماری، تجارت و بافندگی از اهمیت خاص و ویژه ای بهره مند است و در واقع نشان
می دهد که شیراز در 7 هزار سال قبل چگونه شکل گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه تپه پوستچی تنها محوطه باستانی و پیشرفته تاریخی شهر شیراز است، افزود: این محوطه یک سرمایه علمی و هویتی است و باید حفاظت و مراقبت شود. این دکترای باستان شناس اضافه کرد: تپه پوستچی در واقع پیشینه مناسبی برای شهر شیراز است به طوری که بشر 7 هزار سال قبل نخستین بار یکجانشینی را در این منطقه (دشت شیراز) تجربه می کند.
عسکری درپایان با اشاره به اینکه محوطه تپه پوستچی 4 هکتار است، گفت: یکی از عمده ترین مسایل درخصوص این منطقه، تملک تپه است که امیدواریم هرچه سریع تر این مشکل حل شود.
در ادامه این گفت وگو، حسین علی عرب سرپرست تیم کاوش تپه پوستچی و عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز نیز به خبرنگار ما گفت: راه اندازی کارگاه های باستان شناسی و مطالعاتی، ایجاد بازارچههای صنایع دستی و موزه تخصصی، همچنین کارگاه مرمت و حفاظت آثار در طرح جامع مطالعات باستان شناسی و گردشگری دهکده پیش از تاریخ شیراز (تپه پوستچی) آماده است و امیدواریم هرچه سریع تر این طرح اجرا گردد.
وی به جلسات متعددی که در شورای شهر شیراز درخصوص نحوه اجرای این طرح برگزار شد، اشاره کرد و افزود: خوشبختانه اعضای شورای شهر به ویژه کمیسیون گردشگری شورا نسبت به تهیه و اجرای این طرح رضایت کامل دارند و امیدواریم با حمایت شورای شهر و شهرداری شیراز، شاهد تبدیل تپه پوستچی به یک دهکده گردشگری و مطالعاتی باشیم.
عرب با بیان اینکه در حال حاضر 2 فصل کاوش در محوطه انجام شده است، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده، سومین فصل کاوش محوطه آغاز خواهد شد که در این فصل، ترانش های جدید با عمق بیشتر ایجاد خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز اضافه کرد: طبق بررسی های صورت گرفته، به عمق 8 متر این محوطه لایه های فرهنگی متعددی وجود دارد که امیدواریم با کاوشهای باستان شناسی بتوانیم اطلاعات بیشتری از این محوطه پیش از تاریخ و مردم ساکن منطقه کسب نماییم.
وی گفت: عمق ترانشه های دومین فصل کاوش، یک تا 6 متر بود که با توجه به شواهد و کشفیات موجود به نظر می رسد تا عمق 7 یا 8 متر نیز آثار فرهنگی وجود داشته باشد.گفتنی است در حال حاضر قسمت های کاوش شده تپه پوستچی برای حفاظت بیشتر زیر خاک مدفون شده است.
بنا بر این گزارش در دو فصل کاوش این محوطه باستانی ابزارهای سنگی، قطعات زیادی از سفال های شکسته، سردوک های نخریسی و نقوش چلیپایی (صلیبی) در سنگ و استخوان فک صورت اسب همچنین مهرههای صدفی، تکه ها و اسکلت استخوان، مهره هایی از عقیق، فیروزه و لاجورد و تکههای شکسته شده سفال با نقوش هندی کشف شد و این کشفیات نشان داد که در تپه پوستچی افرادی زندگی می کردند که نخبه ، فرهیخته و هنرمند بوده و با دیگر تمدن ها ارتباط داشتند. این محوطه تاریخی در واقع تنها دهکده باقی مانده با قدمت 7 هزار سال در ایران است که نشان می دهد ساکنین از حالت غارنشینی و پناهگاهی به یکجانشینی روی آورده اند.
از ویژگی های این تپه، وجود دیوارهای چینه ای (خشت خام) به عرض 5 متر و همچنین سکوهای خشتی می باشد که حکایت از بافت روستایی و زندگی در این محوطه پیش از تاریخ یعنی زمانی که هنوز فلز اختراع نشده بود ،دارد.
تپه باستانی پوستچی در بولوار رحمت شیراز واقع شده است .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازباشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ، تاریخ انتشار 18دی 96، کدمطلب:894475، www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
0
خیلی خوبه ، سرمایه گذاری روی گردشگری مانند سرمایه گذاری روی انرژی های تجدید ناپذیر پر بازده س
ا.ح75
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
قدمت این روستا نشان میدهد که تمدن ایرانی از هفت هزار سال گذشته وجود داشته است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین