پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۹۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
یک پژوهشگر و باستان‌شناس درباره به‌کار گرفتن رنگ‌های مهم در آثار تاریخی تخت جمشید به شش رنگ کاربردی پرداخت و گفت: مثلاً پشت دندان‌ سرستون‌های شیر و گاو؛ رنگدانه قرمز به‌کار می‌رفت.

شعار سال: براساس مشاهده گردشگران، رنگ برخی از آثار تخت جمشید از جمله در پشت دندان‌های سرستون شیر و گاو؛ که رنگدانه‌های قرمز داشته است، به مرور زمان محو و در حال ناپدید شدن هستند، که در این رابطه "محمدتقی عطائی" - عضو بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد به تسنیم توضیح می‌دهد:این رنگدانه‌های قرمز در دوره آبادانی تخت جمشید تمام کام و زبان این سرستون‌ شیرها را در بر می‌گرفت که با رنگ قرمز نیز رنگ کرده بودند که هم اکنون نیز تا حدودی مشاهده می‌شود.


این پژوهشگر و باستان‌شناس درباره رنگدانه‌های قرمز دهان و پشت دندان های سرستون شیر تصریح می‌کند: هم در این تکه و هم تکه‌های دیگری که دهان شیر را نشان می‌دهد پشت دندان‌های شیر رنگدانه قرمز وجود دارد و این ماده معدنی است که از رنگ‌های قرمز استفاده می‌کردند و فقط همین یک رنگ نیست، بلکه رنگ لاجوردی، سیاه، زرد و آبی هم وجود داشته است.


عطائی در توضیح بیشتر در زمینه وجود سرستون شیر و گاو ادامه می‌دهد: کاخ آپادانا یک تالار مرکزی داشته که سه ایوان هم در سه طرف دارد، شرق، شمال و جنوب؛ که تالار مرکزی ایوان شمالی و ایوان جنوبی سرستون گاو داشته و ایوان شرقی سرستون شیر دارد.


وی درباره کاربردی ترین رنگی که در تخت جمشید استفاده می‌شده و عنوان می‌کنند که رنگ طلائی است؟ توضیح می‌دهد: "ژان شاردن - جهانگرد فرانسوی" می‌گوید: «وقتی تخت جمشید را دیدم، در داخل میخ‌ها هنوز بقایای طلا بود درحالیکه هم اکنون ما چیزی پیدا نکردیم، اما در آرامگاه داریوش در نقش رستم، داخل میخ‌ها با رنگ لاجورد پُر شده بود.

این پژوهشگر و باستان‌شناس تصریح می‌کند: حال اینکه کدام رنگ؛ رنگ غالب بوده است را نمی‌دانیم؛ اما می‌دانیم که پنج تا شش رنگ در تخت جمشید استفاده می‌شد.

عطائی درباره فعالیت جدید خود در حوزه باستان‌شناس نیز می‌گوید: هم اکنون روی سایت باستانشناسی خاصی کار نمی‌کنم، اما پروژه پایان نامه دکترای بنده در مورد مهاجرت پارسیان نخستین به پارس بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ 9 دی 96، کد مطلب: 741778: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
1
0
تخت جمشید هررنگی که بوده است زیبا بوده ، نماد عظمت ایرانیان در گذشته بوده که امروزه به نظرم مورد بی مهری های زیادی قرار گرفته است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
1
0
تخت جمشید هر رنگی که بوده است و به شکلی که بوده است نماد فرهنگ غنی یران زمین و نماد شکوفایی حکومت و تمدن ایرانی است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین