پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
فصل سوم بررسی و مستندسازی راه شاهی در مسیر تخت جمشید - شوش با کشف بقایایی از جاده هخامنشی در تنگ ابوالحیات واقع در جاده شیراز به کازرون در بخش کوهمره نودان شهرستان کازرون کشف شد

شعار سال: عملیات کاوش راه شاهی هخامنشی در شوش - تخت جمشید از ۱۴ اسفندماه سال گذشته آغاز شده است. راهی که طولش به دوهزار و ۶۹۹ کیلومتر می رسد و حدودا هر ۲۴ کیلومتر، یک توقفگاه دارد که در واقع ۱۱۱ ایستگاه می شود.

راه شاهی نخستین شاه راه شناخته شده ایران و نخستین شاه راه بین المللی جهان محسوب می شود که در خوزستان این راه از شوش، شوشتر و رامهرمز عبور می کند.

بنابر اظهار نظرهای کارشناسان و باستان شناسان، در ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، داریوش اول در ایران آغاز به ساخت جاده های پهن و عریض کرد که یکی از آنها «راه سلطنتی» نام داشت که در زمان خود جزو بهترین شاهراه های اصلی کشور محسوب می شد. راهی که بعدها توسط امپراتوری رم نیز همچنان مورد استفاده قرار گرفت. کیفیت این راه چنان بالا بود که پیک های نامه رسان میت وانستند مسافتی معادل ۲۶۹۹ کیلومتر را فقط در مدت هفت روز بپیمایند.

بنابر این گزارش، هم اینک عملیات بررسی های باستان شناسی این راه باستانی در فارس در حال انجام است که به زودی این فصل به پایان خواهد رسید و در اين رابطه محمدتقي عطايي يكي از باستان شناسان اين فصل كاوش و بررسي به خبرنگاران مي گويد: چندين جاده سنگفرش در مسير شيراز - كازرون كشف شده كه يكي از اين جاده ها در نزديكي تنگ ابوالحيات قرار دارد.

وي با بيان اينكه جاده سنگفرش است و به دوره هخامنشيان برمي گردد، مي افزايد: به زودي جزئيات كشفيات جديد اين فصل كاوش منتشر خواهد شد.

اما آنطور که نوروزی یکی از باستان شناسان فارس مي گويد: با كاوش ها و بررسي هايي كه در سال هاي گذشته در اين راه تاريخي صورت گرفت، مقصد، مبدأ و ايستگاه هاي هخامنشي آن مشخص شد. در واقع مسير اين راه از فارس به طرف خوزستان، همدان و حتي تركيه امروزي معطوف شده است.

وي اضافه مي كند: جاده اي كه هم اينك بقاياي آن پيدا شده، با توجه به شواهد موجود و نوع ساختش، جاده اي حكومتي (سلطنتي) بوده است. 

نوروزي مي افزايد: بررسي هايي كه هم اينك در حال انجام است درخصوص راه ارتباطي فارس به خوزستان مي باشد كه كشفيات متعددي هم داشته است.

گفتنی است چندی قبل هم مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از آغاز فصل سوم کشف و مستندسازی برای تعیین عرصه و تهیه پرونده ثبت ملی راه شاهی هخامنشی در مسیر شوش- تخت جمشید خبر داده بود. همچنین وی در خصوص اعتبار اختصاص یافته به این پروژه بیان کرد: اعتبار این پروژه از ابتدا تا پایان عملیات کاوش، از سوی طرح های پژوهشی پژوهشگاه تامین می شود و پس از پایان عملیات تمامی اشیا موزه ای و مطالعاتی به دست آمده به امین اموال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تحویل می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری کازرون ما، تاریخ انتشار: 21فروردین 1396، کد مطلب: ۱۶۷۱۹: www. kazeroonnema.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین