پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
زن و شوهر اهل استهبان فارس نخستین اقامتگاه بومی گردی خصوصی را با هزینه و امکانات شخصی در روستای درب قلعه در 55 کیلومتری شرق شهر استهبان ساختند تا مکانی برای اشتغال زایی و معرفی فرهنگ باشد.

شعار سالدر این اقامتگاه بومی گردی، رشته های مختلف صنایع دستی و هنری به صورت رایگان به اهالی منطقه آموزش داده می شود و می تواند زمینه اشتغال مردم را فراهم کند.

روستای درب قلعه در 55 کیلومتری شرق استهبان در جوار رودخانه ی رودبال و امامزاده شاه ابوالقاسم بن موسی الکاظم ( ع ) با دارا بودن طبیعتی چشم نوازو چشمه های طبیعی فراوان یکی از زیباترین مناطقی است که علاوه بر جذب گردشگر می تواند ظرفیت مناسبی از حیث اشتغال آفرینی در سطح شهرستان استهبان ایفا کند.
ناصر رستگار در این باره به ایرنا گفت: اقامتگاه را «خانه دایی» نامگذاری کردیم زیرا همسرم با توجه به احترامی که برای پدر و مادر من که دایی و زن دایی اش هستند قائل است، برای این اقامتگاه برگزید.
وی به گفته خودش افتخار داشته 30 سال در کسوت معلمی خدمتگزار مردم باشد و در شهرهایی چون استهبان، فسا و تهران خدمت کرده است.
رستگار گفت:‌با توجه به علاقه ای که به زادگاهم داشتم تصمیم گرفتم منطقه باستانی رودبال را به نحوی شایسته به همگان معرفی کنم و خوشحالم با احداث این اقامتگاه توانسته ام تا حد زیادی به این خواسته جامه عمل بپوشانم.
وی ادامه داد: وجود اماکن تاریخی متعدد در رودبال گواهی بر تاریخ کهن این منطقه است و در حفاری های صورت گرفته اشیایی و ستون هایی کشف شده که این خود نیز مهر تاییدی بر این گفته است.
«آموزش رایگان رشته های مختلف هنری و صنایع دستی در این مجتمع به اهالی منطقه رسالتی بوده که براساس آن برنامه ریزی کرده ایم و به پیش می رویم به علاوه طبق رایزنی های صورت گرفته من و همسرم، شعبه ای تازه از موسسه قرآنی بیت الاحزان در این روستا راه اندازی شده و آموزش قرآن کریم نیز در کنار اقامتگاه بومی گردی لحاظ می شود.»
این فرهنگی بازنشسته احیای بسیاری از مشاغل و سنن فراموش شده بومی را دنبال می کند و معرفی فرهنگ کهن منطقه به همگان و نسل جوان را هدف گذاری کرده و از جوانان صاحب ایده نیز دعوت کرده م تا با نظرات خود یاری گر او و همسرش در معرفی هر چه بهتر منطقه رودبال باشند.
او معتقد است: موقعیت خاص و منحصر بفرد طبیعت رودبال همچنین وجود رودخانه می تواند زمینه اشتغال صدها نفر را فراهم کند مساله ای که آغاز آن با احداث این اقامتگاه بومی گردی زده شده است.
عرضه مستقیم و بدون واسطه عمده محصولات منطقه مانند برنج، زیره، آویشن، آنغوزه و میوه هایی چون انار، زیتون، انجیر و بادام می تواند در اقامتگاه بومی گری خانه دایی لحاظ شود.
موسس نخستین اقامتگاه بومی گردی در استهبان اعتقاد دارد: رمز موفقیت هر فردی عملی کردن ایده های در کنج ذهن مانده ای است که با اراده، پشتکار و رویکرد مثبت آنها را می توان عملی ساخت.
اقامتگاه بومی گردی خانه دایی رودبال استهبان در زمینی به مساحت 10000 متر مربع احداث شده و تا دو یا سه برابر این مساحت نیز قابلیت توسعه دارد و با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد ریال راه اندازی شده است.ژ
علاوه بر آموزش رایگان رشته های مختلف صنایع دستی مانند گلیم بافی، جاجیم، معرق، قاب سازی، منبت، گلدوزی و با توجه به طبیعت منطقه پرورش گیاهان دارویی....به اهالی منطقه می تواند زمینه اشتغال را به طور مستقیم فراهم کند.

** هنر مرا از افسردگی رهاند
سیده میترا کوچک زاده همسر رستگار و از موسسان این اقامتگاه بومی گردی نیز با اشاره به نقش هنر در زندگی خود به ایرنا گفت:‌مدت ها بود بدلیل پاره ای مشکلات دچار دلزدگی و افسردگی شده بودم اما امروز خرسندم اعلام کنم هنر اصیل، زندگیم را متحول ساخت و امیدی تازه درونم بوجود آورد.
کوچک زاده افزود: بدلیل شغل همسرم مدت ها بود از زادگاه خود دور بودیم اما امروز خداوند منان را شکر می کنم که توانستیم به بهترین وجه علاوه بر بازگشت به زادگاه، آموزش دهنده رشته های مختلف هنری و صنایع دستی به هم ولایتی های خود باشم.
استهبان در 160 کیلومتری شرق شیراز واقع است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 19 اردیبهشت 96، کدمطلب:82522583 (5970247)، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین