پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۲۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
شرکت "فارس‌تکاب" به عنوان یکی از ریشه‌دارترین شرکت‌های خدماتی و صنعتی برق استان فارس و جنوب کشور این روزها حال خوشی نداشته و با افتادن از تکاپور روزهای بحران را می‌گذراند.

شعار سال: فعالیت شرکت در زمان تأسیس همان‌طور که از اسم آن بر می‌آید «تکاب» به معنای تهیه کالای برق است که تا مدت‌ها این کار را انجام داد و سپس به امور پیمانکاری همچون تأسیس شبکه‌های 20 تا 400 کیلو ولت، کابل‌کشی زیرزمینی و سایر امور صنعت برق نیز روی آورد.

کارخانه تولید پایه‌گرد پیش فشرده هم که متعلق به برق منطقه‌ای بود به "فارس‌تکاب" تحویل داده شد و هنوز این کارخانه در جاده بوشهر شیراز فعال بوده و تنها کارخانه جنوب کشور به شمار می‌رود. شرکت فارس تکاب در سال 1383 شرکت تولید تاورهای برق را که از تا پیش از این از خارج وارد می‌شد تولید کرد.

"فارس تکاب" گرفتار در گرداب مشکلات

"فارس تکاب" اکنون با مشکلات زیادی مواجه است و تنها کارگاه باقی مانده آن هم با تنها 20 درصد ظرفیت کار می‌کند.

محمود سلاحی بیش از نیم قرن است که در صنعت برق تلاش می‌کند و می‌گوید، همیشه بر مبنای حرکت جهادی حرکت کرده و پس از بازنشستگی در وزارت نیرو، باز هم دست از خدمت بر نداشته و برای توسعه شرکت فارس تکاب که برای حمایت از پرسنل برق فارس راه‌اندازی شده بود، در حکمی از جانب مدیرعامل وقت برق منطقه‌ای مأمور توسعه و گسترش این شرکت شد.

وی منفعت مادی از این اقدامات توسعه‌ای و موفق نداشت در حالی که بعدها مشکلات صنعت گریبانگیرش شد. او در حالی که دیگر سمتی در «فارس تکاب» نداشت با وجود کهولت سن، درگیر فشارهای نفس‌گیر مالیاتی و بانک‌ها شده و حال نا امید و دست بسته نابودی زحماتش را که ریشه در اعتقادات و عشق به مردم و میهن داشته نظاره‌گر است.

رئیس سابق هیئت مدیره شرکت "فارس تکاب" که یکی از ریشه‌دارترین شرکت‌های خدماتی و صنعتی برق استان فارس و جنوب کشور است در مورد آخرین وضعیت آن اظهار داشت: با وجود نداشتن سمت در این شرکت، این روزها به خاطر عدم همکاری مسئولان متولی مورد شکایت بانک قرار گرفته و خود و شرکت در شرایط رنج‌آوری به سر می‌برند.

وی افزود: از اواسط دهه 80 مشکلات اقتصادی دولت و عدم پرداخت تعهدات به پیمانکاران، گریبان این شرکت را هم گرفت و فارس‌ تکاب که با 1000 نیروی مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کرد حالا تنها 20 نیرو دارد و مشکلات متعدد بانکی برای او ایجاد شده است.

شیراز مرکز تولید پایه‌های پیش فشرده برق است

سلاحی خاطرنشان کرد: امروز پایه‌های پیش‌فشرده‌ صنعت برق که این شرکت تولید می‌کند از استان های دیگر وارد می‌شود و به دلیل برخوردهای اداره مالیات دیگر پروژه‌ای به فارس تکاب داده نمی‌شود تا بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند. این موضوع، سلاحی را که مردان خوشنام شیراز و صنعت برق استان فارس و کشور است دلگیر کرده و انتظار دارد به پاس سال‌ها همت بلند کارگران این شرکت و خدمات بزرگ و جهادی آن، باز به «فارس تکاب» اعتماد کنند تا بتواند در مسیر حل بحران گام بردارد.

سلاحی که از سال 1345 با تخصص برق در وزارت نیرو استخدام شده و سال 1374 بازنشسته شده است افزود: شرکت فارس تکاب از سال 1371 با حضور مدیران برق منطقه‌ای فارس برای حفظ منافع پرسنل شکل گرفت و در حیطه تدارکات و فنی مشغول به فعالیت شد و منافع هم به کارکنان می‌رسید. اکنون حدود پنج هزار نفر سهامدار شرکت هستند که بیشتر آنان از کارکنان صنعت برق استان فارس هستند. سهام این افراد دو میلیارد و 800 میلیون تومان است. در زمانی که در هیئت مدیره بودم کسی به‌جز سه هزار سهامدار از سود شرکت نفع نمی‌برد.

وی بیان کرد: سپس تغییراتی در شکل آن ایجاد شد و در سال 1393 سهامدار خصوصی حدود 70 درصد سهام را خریداری کرد و سال‌های سال از سال 1371 شرکت 35 تا 50 درصد سود به سهامداران عرضه می‌کرد تا اینکه از سال 1386 موفق به این کار نشده و شرکت متحمل زیان‌هایی شد.

سلاحی با بیان اینکه در حال حاضر تنها درآمد شرکت از همان کارگاه پایه پیش فشرده است گفت: در حالی که شرکت زمانی رتبه‌های عالی در پیمانکاری داشت و تمام پیمانکاری‌های برق را به بهترین شکل محقق می‌کرد اکنون مسائل اقتصادی آن را در بحران قرار داده است. اکنون متأسفانه هیچ پروژه اجرایی نداریم که دلیل آن برخوردهایی است که از طریق اداره مالیات و بانک‌ها انجام شد و همه حساب‌ها بسته شده و رتبه های شرکت از دست رفت.

رئیس سابق هیئت مدیره شرکت "فارس تکاب" افزود: متأسفانه برخی مدیران مشکلات شرکت را به سوء مدیریت شرکت نسبت دادند و انتظار داشتند شرکت با آغاز مشکلات برای حل آن‌ها نیروهای خود را تعدیل و کارگران را از کار بی کار کند. این درحالی است که این موضوع ممکن نبود.

سلاحی بیان کرد: در واقع تعدیل اجباری برخی نیروها یکی از مشکلات اصلی ما را به وجود آورد چرا که هزینه شکایت آن‌ها و سنوات کارگران مبالغ زیادی را بر شرکت تحمیل کرد. با این قضایا شرکت به وضعیت نامطلوب افتاد و اداره مالیات هم به آنها دامن زد. این اداره، بدهی‌های مالیاتی شرکت را که ناخواسته و به دلیل عدم انجام تعهدات کارفرما و دولت به وجود آمده بود طی نامه‌هایی به دستگاه‌ها اعلام کرد که این موضوع سبب شد دیگر پروژه ‌ای به شرکت واگذار نشود و حساب‌ها هم بسته و وضعیت بغرنج‌تر شد.

وی با بیان اینکه شرکت فارس تکاب با کارهای جهادی همیشه یاری‌گر صنعت برق جنوب کشور به ویژه در بحران‌ها بوده است تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 50 سال خدمت صادقانه و مفید در عرصه صنعت استان نباید این باشد که من و شرکت به وضعیتی دچار شویم که بانک‌ها به عنوان شاکی به دنبال ما باشند در حالی که بدهکار اصلی کارفرمایی است که نتوانست مطالبات را به موقع پرداخت کند.

رئیس سابق هیئت مدیره شرکت "فارس تکاب" خاطرنشان کرد: سخن اصلی این است که نباید با شخص یا اشخاصی که عمر خود را بر سر حرکت جهادی گذاشته‌اند این گونه برخورد شود بلکه باید حمایت لازم با واکاوی دقیق مشکلات صورت گیرد.

سلاحی گفت: در حالی که پایه‌های برق در شرکت فارس تکاب به عنوان یک شرکت استان فارسی قابل تولید می‌شود از استان‌های همجوار این پایه‌ها وارد می‌شود و این توقع زیادی نیست که پروژه‌ها به این شرکت که دهه‌ها عمر خود را بر سر آبادانی این سرزمین گذاشته، داده شود تا بتواند بدهی‌های خود را بدهد

رئیس سابق هیئت مدیره شرکت "فارس تکاب افزود: در واقع تنها درخواست ما این است، فضای کار را برای این شرکت استخوان‌دار و بحران زده باز کرده و زمینه مجدد فعالیت آن فراهم شود تا بتواند همه دیون خود را بپردازد نه اینکه کارخانه و شرکتی با این سابقه درخشان تعطیل شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 2 اردیبهشت 96، کد مطلب: 1385865: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین