پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
در این بازدید که روز پنجشنبه انجام شد، موزه پاسارگاد به عنوان یکی از طرح های اولویت دار این استان معرفی شد و اسماعیل تبادار اظهار امیدواری کرد که بخش دیگری از هزینه های مورد نیاز آن از محل اعتبارات ملی تامین شود.

شعار سال: استاندار فارس در این بازدید از نزدیک با روند اجرای ساخت این موزه آشنا شد.
در جریان این بازدید اعلام شد: این طرح هم اینک دارای 44 درصد پیشرفت فیزیکی است و از سال 87 تا پایان سال مالی 95مبلغ 520 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آن هزینه شده و 100 میلیارد ریال اعتبار برای اتمام ساختمان این موزه، مورد نیاز است.
این موزه که یکی از مهمترین موزه های ایران به شمار می آید با هدف معرفی هنر و معماری دوره هخامنشیان در جوار مجموعه جهانی پاسارگاد در استان فارس، در دست ساخت است و مشابه آن موزه تخصصی دیگری در کشور وجود ندارد.
این موزه می تواند با معرفی آثار جهانی و باستانی تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم به عنوان یک جاذبه جدید، نقش مهمی در رونق گردشگری و اقتصادی این استان ایفا کند.
محوطه میراث‌ جهانی پاسارگاد در محلی به ‌نام دشت مرغاب در 130کیلومتری شمال شیراز، نزدیک به سرحدات شمالی استان فارس، واقع شده است.
پیشینه منطقه پاسارگاد بر اساس پژوهش های باستان شناسی به دوره میانی پارینه سنگی می رسد اما شاخص ترین دوره فرهنگی دشت پاسارگاد، دوره هخامنشیان است. بر اساس مدارک و شواهد موجود نام پاسارگاد برای نخستین بار در این دوره تاریخی مطرح شد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد قرار دارد.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان هایی چون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه 'پَسَرگَد' بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله 'پاسارگاد' گرفته شده که به معنای 'آنان که گُرز گران می کشند'، است.
سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس به رهبری کوروش دوم از سال 529 تا 559 پیش از میلاد بر ایران حکومت می کردند.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، در شانزدهم تیرماه سال 83 خورشیدی به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در 110 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ 25 آبان 96، کد مطلب: 791901: www.jamaran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین