پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
نیویورکر در مطلبی به بررسی وضع پایگاه اینجرلیک و بمب‌های هیدروژنی ذخیره شده آمریکا در آن پرداخت.

شعار سال:نیویورکر در مطلبی نوشت: در خصوص کودتای نافرجام جمعه شب ترکیه هنوز پرسش های بسیاری بی پاسخ باقی مانده است. یکی از پرسش های مطرح شده، میزان امنیت بمب های هیدروژنی آمریکاست که در «پایگاه هوایی اینجرلیک» در ترکیه ذخیره شده است.

پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب شرق ترکیه، بزرگترین مرکز ذخایر سلاح های هسته ای ناتو است. صبح شنبه سفارت آمریکا در آنکارا با انتشار یک بیانیه فوری هشدار داد برق پایگاه اینجرلیک قطع شده است و مقامات محلی از دسترسی به این پایگاه جلوگیری کرده اند.

روز یکشنبه ژنرال بیکر ارجان وان، فرمانده پایگاه هوایی اینجرلیک، به همراه 9 افسر ترک، به اتهام حمایت از کودتا دستگیر شدند. در حال حاضر، پروازها از این پایگاه هوایی از سر گرفته شده است؛ اما برق پایگاه همچنان قطع است.

به گفته هانس ام. کریستنسن (Hans M. Kristensen)، مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکا، حدود 50 بمب هیدروژنی B-61 در خزانه زیرزمینی پایگاه اینرجرلیک نگهداری می شود. این تعداد بیش از 25 درصد ذخایر سلاح های هسته ای ناتو است.

بمبی که هیروشیما را نابود کرد، قدرت انفجاری معادل 15 کیلو تن «تی ان تی» داشت. بمب هیدروژنی B-61 در مقایسه با آن بمب، قدرت انفجاری 170 کیلو تُن تی ان تی را دارد.

پایگاه هوایی اینجرلیک پس از جنگ جهانی دوم به دست ارتش آمریکا ساخته شد. زمانی که ترکیه در سال 1952 به ناتو پیوست، اینجرلیک به یکی از پایگاه های مهم آمریکا در طول دوران جنگ سرد تبدیل شد. در این پایگاه نیز مانند دیگر پایگاه های ناتو، سلاح های هسته ای آمریکا انبار شده است. در آن زمان استراتژی ناتو، استفاده از تهدید سلاح های هسته ای برای خنثی کردن فعالیت های نظامی روسیه و جلوگیری از ورود این کشور به قلمرو ناتو بود.

اواسط دهه 60 میلادی، بیش از 7000 سلاح هسته ای آمریکا در غرب اروپا، یونان و ترکیه استقرار یافت. در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، این تعداد به شدت کاهش یافت. در حال حاضر، تنها 118 سلاح هسته ای آمریکایی در پایگاه های ناتو مستقر است که تمامی آنها بمب های هیدروژنی B-61 هستند. این سلاح ها علاوه بر پایگاه اینجرلیک، در پایگاه های دیگری از جمله آلمان، هلند، بلژیک و ایتالیا ذخیره شدند. بمب های هیدروژنی ناتو از سوی قوای نظامی کشورهای میزبان محافظت می شوند.

نیویورکر در ادامه نوشت: اخیرا نگرانی های امنیتی درخصوص پایگاه هوایی اینجرلیک و محل حفاظت از بمب های هیدروژنی بالا رفته است. اینجرلیک حدود 70 مایل (112 کیلومتر) با مرز سوریه فاصله دارد و از اکتبر سال گذشته (31 روز منتهی به 10 آبان 94)، پهپادها و جنگنده های آمریکایی از این پایگاه به مواضع گروه تروریستی داعش حمله می کنند. نزدیکی این پایگاه به مناطق تحت اشغال داعش در سوریه و تشدید حملات تروریستی در ترکیه، پنتاگون را بر آن داشت تا از خانواده های نظامیان آمریکایی مستقر در اینجرلیک بخواهد این پایگاه را فورا ترک کنند. در حال حاضر، حدود 2000 نفر از کارکنان نظامی آمریکا در این پایگاه باقی ماندند. هرچند ذخایر بمب هیدروژنی در پایگاه اینجرلیک بیش از پایگاه های دیگر ناتو است، در حال حاضر هیچ هواپیمای مجهزی برای جابجایی این بمب ها در این پایگاه وجود ندارد. بمب های هیدروژنی همچنان در این پایگاه مستقر هستند و احتمال سوءاستفاده از آنها نیز وجود دارد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 28 تير 1395، کد مطلب: ۵۶۹۶۷۱۲:www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین