پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: باید سازوکارهای اداره کشور را مخصوصاً در بخش مالی و منابع مالی شفاف کنیم تا این اتفاق‌ها نیفتد. باید پیشگیری کنیم نه اینکه بگذاریم جرمی اتفاق بیفتد و بعد از آن جرم را کشف و افراد را محاکمه کنیم.
شعارسال: محمد کاظمی، نماینده ملایر و نایب‌رئیس کمیسوین حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روند بررسی پرونده‌های مفسدان اقتصادی در دادگاه‌ها، گفت: گاهی در رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی دچارافراط و تفریط می‌شویم. گاهی رسیدگی به پرونده‌های قضایی آن‌قدر کند انجام می‌شود که مردم در جریان اتفاقات قرار نمی‌گیرند و متوجه نمی‌شوند چه کسی دستگیر و چه کسی محاکمه شده است.

او ادامه داد: ممکن است انتشار پیاپی اخبار تشکیل پرونده‌های گوناگون مفاسد اقتصادی و دادرسی‌های مختلف، در ذهن مردم این شائبه را ایجاد کند که فساد سیستماتیک حاکم است، اما در واقع چنین نیست. معتقدم بر اثر ضعف نهادهای نظارتی و سازمان‌های نظارتی و حفاظتی متاسفانه به شدت به اعتماد مردم و مجموعه نظام و کشور لطمه وارد شده است.

باید محاکم مفسدان اقتصادی را کنترل‌شده تشکیل دهیم

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با تاکید بر لزوم تشکیل دادگاه‌های علنی در صورت مشهود بودن جرم، گفت: باید محاکم مفسدان اقتصادی را کنترل‌شده تشکیل دهیم. در مواردی که قضات تشخیص می‌دهند فسادی رخ داده، مستندات‌شان قوی است و کشفیاتی دارند و جرم کاملاً خاص و مشهود است، دادگاه را علنی تشکیل دهند. ممکن است در مواردی دادگاه علنی تشکیل شود، اما در نهایت چیزی به دست نیاید.

باید با دقت بیشتر محاکم مفسدان اقتصادی، علنی برگزار شود

کاظمی عنوان کرد: به عقیده من باید با دقت و تعامل بیشتری محاکم مفسدان اقتصادی به صورت علنی برگزار شود. البته این دادگاه‌ها به لحاظ پیشگیری از استمرار و تکرار جرائم فساد بسیار تاثیرگذاراست.

سازوکارهای اداره کشور در بخش مالی باید شفاف شود

او گفت: باید سازوکارهای اداره کشور را مخصوصاً در بخش مالی و منابع مالی شفاف کنیم تا این اتفاق‌ها نیفتد. باید پیشگیری کنیم نه اینکه بگذاریم جرمی اتفاق بیفتد و بعد از آن جرم را کشف و افراد را محاکمه کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: سیستم‌ اداره کشور در کشورهای دیگر چگونه عمل می‌کند که این اتفاقات بسیار کم رخ می‌دهد؟ مگر آن مردم متدین‌تر از مردان دولت ما هستند؟ خیر، به این شکل نیست، اما سیستم آنها به گونه‌ای تعریف شده است که امکان ارتکاب جرم برای آنها وجود ندارد.

کاظمی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که امکان ارتکاب جرم برای کسانی که منابع مالی دولت و بیت‌المال را در اختیار دارند، ایجاد نشود. در این راستا باید به سمت پیشگیری برویم. باید همه چیز را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهیم به خصوص در مباحث مطبوعاتی و رسانه‌ها باید خبرنگار را جسور بار بیاوریم، نه ترسو؛تا خبرنگار بتواند به راحتی موضوعات را به دست آورد و به جامعه منعکس کند. اگر ما گردش اطلاعاتی خوبی در کشور داشته باشیم و مقامات موظف شوند که به نهادهای مطبوعاتی و رسانه‌ها پاسخگو باشند، این اتفاقات نمی‌افتد.

او در پایان گفت: مفاسد اقتصادی زمانی رخ می‌دهد که ما همه چیز را در قالب چارچوب محرمانه می‌بریم و مردم و رسانه‌ها را نامحرم می‌دانیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 19 شهریور 1398 ، کدخبر: 334578 ، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین