پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۶۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
در نشست ستاد زراعت چوب گیلان با اشاره به لزوم افزایش تولید چوب در استان لزوم حمایت از فعالین صنوبرکار در مساحت خرد تأکید شد.

شعار سال: استاندار گیلان پیش از ظهر امروز در اولین جلسه ستاد زراعت چوب گیلان در سالن اجتماعات استانداری گیلان با تأکید بر جبران پوشش گیاهی هیرکانی ازدست‌رفته در گیلان اظهار کرد: قاچاق و برداشت غیرمجاز جنگل‌ها از تهدیدهای مهم جنگل‌های گیلان است که با ایجاد راهکارهای مناسب می‌توان با آن مقابله کرد.

لزوم حمایت از فعالین صنوبرکار در مساحت خرد

ارسلان زارع با تأکید بر ظرفیت بالای تأمین اقتصادی، رونق، اشتغال از طریق جنگل برای کمک به تولید ناخالص ملی افزود: اصلاح ضوابط، مقررات و قوانین از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند در جهت بهبود وضعیت جنگل و استفاده درست از آن در رونق اقتصادی و اشتغال نقش مؤثری داشته باشد.

وی با انتقاد از عدم توفیق استان در دوساله اول برنامه ششم در حوزه تولید و زراعت چوب گفت: فرمانداران از طریق ادارات منابع طبیعی، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها اراضی مغفول مانده را شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار دهند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تأکید بر لزوم توجیه اقتصادی از زراعت چوب تصریح کرد: کمک‌رسانی به تولید نهال، تسهیلات بانکی برای کشاورزان می‌تواند در افزایش تولید و زراعت چوب نقش به سزایی داشته باشد لذا شایسته است تسهیلاتی برای اشتغال پایدار از این طریق برای کشاورزان صنوبر کار در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه هدف گزاری تولید تنها از طریق شرکت‌های بزرگ و هکتارهای بزرگ صورت نمی‌گیرد، افزود: زمینه تأمین نیازهای صنعت چوب استان باید از طریق کاشت و تولید در استان انجام تا نیازی به واردات چوب وجود نداشته باشد.

استاندار گیلان با اشاره به افزایش نرخ قیمت فروش چوب تصریح کرد: علاوه بر توجه به کشاورزان صنوبر کار فعال در بخش عمده باید به فعالین صنوبر کار در مساحت خرد توجه کرد چراکه این موضوع منجر به ایجاد رغبت برای کشاورزان می‌شود از این‌رو، زمینه حمایت بیشتر از زارعان خرد و کلان از طریق ارائه نهال رایگان می‌تواند نقش مؤثری در افزایش تولید چوب در استان باشد.

زارع با تأکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی و یا کشت تلفیقی در افزایش رغبت کشاورزان گفت: اداره کل منابع طبیعی با همکاری مرکز تحقیقات، دانشگاه گیلان و اداره منابع طبیعی نسبت به کشت‌های متناسب با گیلان راهکارهای مناسب را اتخاذ و گزارش دهند.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه اعتقادی به دولتی کردن تولید چوب نداریم، افزود: معتقدیم با نظارت و تسهیل گری در این تولید گام برداشته و یا با برگزاری مزایده در رونق تولید چوب نقش‌آفرین باشیم.

لزوم افزایش تولید چوب در گیلان

مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان نیز با اشاره به اهمیت زراعت چوب در استان اظهار کرد: با توجه به صنایع وابسته به چوب موجود در گیلان، توجه بیشتر به تولید چوب در استان لازم و ضروری است.

محسن یوسف پور با اشاره به تعهد گیلان در زراعت چوب تا پایان برنامه ششم گفت: گیلان در برنامه ششم متعهد شده تا تولید بالغ‌بر ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار زراعت چوب را در استان به سرانجام برساند.

وی از طرح تنفس جنگل استان‌های شمالی از سال ۹۵ خبر داد و افزود: در طرح تنفس جنگل اجازه قطع درخت داده نشده تا پوشش گیاهی جنگل‌ها حفظ و محیط‌زیست ترمیم شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان با تأکید بر اینکه با توجه به وجود کارخانجات سرمایه چوب و سلولوزی، پالت سازی و ام دی اف در گیلان میزان نیازمندی به چوب در استان مشهود است، بیان کرد: هرساله نیازمندی پنج میلیون تن چوب در گیلان برآورد شده است که متأسفانه اگر نیاز استان تأمین نشود باید به واردات چوب تکیه کرد که به دلیل قیمت ارز به‌هیچ‌عنوان به‌صرفه نیست.

وی به تأکید برنامه ششم توسعه بر زراعت چوب به‌عنوان یکی از برنامه‌های اساسی در ابعاد ملی اشاره کرد و افزود: در استان گیلان تنها ۳۰۰ هزار هکتار صنوبرکاری صورت می‌گیرد که لازم است این میزان افزایش پیدا کند.

یوسف پور با بیان اینکه در حوزه شفارود در سطح سه شهرستان حدود ۱۰ هزار هکتار صنوبرکاری صورت می‌گیرد، گفت: امروز ۱۰ هزار هکتار در این سه شهرستان آمادگی بهره‌برداری وجود دارد.

یوسف پور با تأکید بر لزوم کاهش نیازمندی استان از واردات چوب بیان کرد: کشاورزان در بالغ‌بر ۴۰ هزار هکتار از مستثنیات خود زراعت می‌کنند لذا در تلاش هستیم تا از طریق تسهیلات، تشویق‌ها و ایجاد انگیزه برای کشاورزان، در ایجاد رغبت آنان برای تولید بیشتر صنوبر گام برداریم.

وی با بیان اینکه سه نهالستان تخصصی در استان به‌طور تخصصی صنوبر می‌کارند، گفت: دو نهالستان در کیاشهر و یک نهالستان در رشت به زراعت چوب در استان می‌پردازند.

مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان با اشاره به لزوم ایجاد ردیف اعتبار مالی برای تولید نهال افزود: ایجاد ردیف اعتبار مالی موجب می‌شود تا با تولید نهال دولتی و اعطای آن به کشاورز در ایجاد انگیزه تولید بیشتر، قدم‌های مؤثری برداشته شود.

بورس چوب منجر به اطمینان خاطر تولیدکننده و خریدار می‌شود

مجری طرح توسعه زراعت چوب در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این نشست با تأکید بر اینکه استان گیلان در زمینه تولید چوب، استان مستعدی بوده و می‌تواند در افزایش تولید چوب پیش رو باشد، اظهار کرد: امروز قیمت خوب چوب منجر به رغبت کشاورزان برای فروش صنوبرها به قیمت مناسب شده است.

وی با بیان اینکه اختصاص قیمت خوب چوب میل به فروش چوب در بین کشاورزان افزایش پیدا کرده است، گفت: باید تلاش را تلاشی را مضاعف کرد تا در آینده بالانس عرضه و تقاضا از بین نرود.

مجری طرح توسعه زراعت چوب در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به پیشرفت صنعت چوب در کشور گفت: تقاضا در ۶۷ کارخانه در کل کشور از باب خرده چوب ایجادشده و عرضه هم محدود است و ممکن است این میل به فروش در آینده با کاهش روند عرضه مواجه شود.

میر عرب با تأکید بر لزوم مدیریت در فروش معقولانه و منطقی چوب توسط کشاورزان افزود: استان گیلان با توجه به اقلیم متناسب با خود در حوزه صنوبر فعالیت می‌کند ازاین‌رو، گیلان از استان‌های مهم تولید چوب در کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور اراضی کشاورزی به مستثنیات و ملی تقسیم می‌شود، افزود: گیلان قابلیت بیشتری دارد و شایسته است استان گیلان از قابلیت‌های خود در حوزه اراضی ملی و مستثنیات بیشتر از گذشته استفاده کند.

مجری طرح توسعه زراعت چوب در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر لزوم بیشتر بهره‌برداری از منابع ملی در تولید چوب گفت: میزان بهره‌مندی از اراضی ملی کمتر از بهره‌مندی از اراضی خصوصی بوده لذا ضرورت توجه به تولید در هر دو قسم از اراضی ملی و خصوصی مشهود و ملموس است.

میر عرب با بیان اینکه گیلان از مازندران از مشکلات کمتری برخوردار است، بیان کرد: در شفارود بیش از هزار هکتار مورد اختلافی بین دولت و مردم وجود دارد چراکه مردم کشت خود را در زمین‌های دولتی انجام داده‌اند.

وی راه‌اندازی بورس چوب را یکی از موضوعات مهم برای اطمینان خاطر به تولیدکننده و خریدار عنوان کرد و گفت: بورس چوب به‌عنوان بورس آتیه، همان تضمین خریدی است که منجر به اطمینان خاطر تولیدکننده و خریدار می‌شود.

مجری طرح توسعه زراعت چوب در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه حدود ۱۳ میلیون تن ظرفیت نیاز صنعت به چوب وجود دارد خاطرنشان کرد: جهاد به تأمین حدود ۷۵ هزار هکتار مکلف شده و متأسفانه در کل در دو سال اخیر از برنامه ششم عملکرد پایینی در حوزه تولید چوب مشهود است.

تنزل گیلان از رتبه نخست تولید به رتبه سوم

صنوبر کار موفق گیلانی نیز در این نشست با ابراز تأسف از تنزل گیلان از رتبه اول تولید به رتبه سوم اظهار کرد: اگر طرح درختکاری به‌صورت جدی انجام نشود متأسفانه با توجه به نیاز به چوب تا چهار سال آینده جنگلی باقی نخواهد ماند.

مولایی با انتقاد از عدم توازن عرصه و تقاضای چوب گفت: کشاورز امروز به تسهیلات بانکی نیاز دارد از این‌رو، نیاز به همت مسئولان برای رفع دغدغه کشاورزان برای افزایش تولید و زراعت چوب لازم و ضروری است.

این صنوبر کار برتر کشور با تأکید بر اینکه تولید صنوبر باید به بخش خصوصی انتقال پیدا کند، تصریح کرد: متأسفانه امروز تنها ۲۰ هکتار از زمین‌های زراعی استان به زیر کشت درخت صنوبر رفته است بنابراین، لزوم توجه به تولید چوب و صنوبر در استان بیش‌ازپیش مشهود است.

وی با درخواست اجرای جشنواره صنوبر کاری در صومعه‌سرا جهت ترغیب و ترویج این مهم بیان کرد: باید منابع طبیعی را وادار کنید تا مستثتیات کشاورز دارای نسخ، به کشاورز واگذار شود تا طرح کاداس را اجرا و گیلان را دوباره به رتبه نخست برسانیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 21 شهریور 98، کد مطلب: 13980621000310: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
0
0
کشاورز امروز به تسهیلات بانکی نیاز دارد از این‌رو، نیاز به همت مسئولان برای رفع دغدغه کشاورزان برای افزایش تولید و زراعت چوب لازم و ضروری است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین