پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۳۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
آمارهای بخش تراز پرداختی های کشور نشان از آن دارد که در دو ماهه نخست سالجاری در بخش صادرات و واردات در حالی رشد به ثبت رسیده است که ارزش دلار در بازار آزاد روند نزولی به خود گرفته است.

شعارسال: بانک مرکزی در آخرین گزیده آمارهای اقتصادی خود که در رابطه با دو ماهه نخست سالجاری است، به بخش تراز پرداختی های کشور پرداخته که در این بخش، میزان واردات و صادرات، ارزش دلار در بازار بین بانکی و ارزش دلار در بازار آزاد در کنار میزان بدهی های خارجی کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

*تراز پرداختی های کشور در فروردین ماه

در فروردین ماه سالجاری 1980 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده که وزن آن یک میلیون و 925 هزار تن بوده است، در این ماه همچنین 2462 میلیون دلار کالا از کشور خارج شده که وزن محموله صادراتی کشور در این ماه به 6 میلیون و 834 هزار تن رسیده است که البته میزان صادرات بدون احتساب میعانات گازی است.

در این مدت نیز بدهی های خارجی کشور در پایان فروردین ماه به صورت کوتاه مدت 2 هزار و 108 میلیون دلار است که در کنار آن بدهی های بلند مدت و میان مدت کشور در پایان فروردین ماه به 5 هزار و 564 میلیون دلار رسیده که در مجموع میزان بدهی خارجی کشور در این مدت 7 هزار و 672 میلیون دلار است.

در کنار تمام موارد ذکر شده نرخ دلار بسیار حائز اهمیت است، زیرا ارزش دلاری صادرات و واردات را در کنار میزان بدهی خارجی کشور به صورت دقیق تعیین می کند، در فروردین ماه سال 1395 متوسط نرخ فروش دلار در بازار بین بانکی ارز 30 هزار و 267 ریال و ارزش آن در بازار آزاد 34 هزار و 934 ریال تعیین شده است.

*تراز پرداختی های کشور در اردیبهشت ماه

در بررسی های آمار صادرات و واردات در اردیبهشت ماه 3 هزار و 51 میلیون دلار کالا با وزن 2 میلیون و 635 هزار تن به کشور وارد شده که نسبت به ماه گذشته خود 77.62 درصد از لحاظ ارزشی رشد داشته که از لحاظ وزنی رشد واردات کشور در حدود 36.88 درصد بوده است.

در مجموع در دو ماهه نخست سالجاری میزان واردات 5 هزار و 497 میلیون دلار به وزن 4 میلیون و 560 هزار تن بوده است.

در دو ماهه نخست سالجاری در مجموع 5 هزار و 767 میلیون دلار کالا بدون احتساب میعانات گازی از کشور صادر شده که وزن محصولات صادراتی کشور در این مدت 15 میلیون و 425 هزار تن بوده است.

با توجه به اینکه در اردیبهشت ماه 3 هزار و 305 میلیون دلار کالا به وزن 8میلیون و 591 هزار تن از کشور صادر شده است، میزان صادرات کشور در اردیبهشت ماه نسبت به ماه گذشته از لحاظ ارزشی با رشد 34.24 درصدی و از لحاظ وزنی با رشد 25.70 درصدی روبرو شده است.

بررسی بدهی های خارجی کشور در پایان اردیبهشت ماه نشان از آن دارد که این بدهی ها به صورت کوتاه مدت 2 هزار و 160میلیون دلار و به صورت میان مدت و بلند مدت 5 هزار و 437 میلیون دلار است که در مجموع بدهی خارجی کشور در پایان اردیبهشت ماه 7 هزار و 597 میلیون دلار است.

همان طور که گفته شد نرخ ارز در مبادلات تجاری و اقتصادی کشور تاثیر به سزایی دارد از این رو در بررسی های اقتصادی توجه ویژه ای به نرخ دلار و ارزهای پرمصرف می شود، ارزش متوسط نرخ فروش دلار در بازار بین بانکی 30 هزار 331 ریال اعلام شده که با توجه به نرخ دلار بین بانکی در فروردین ماه ارزش این نرخ با رشد 0.21 درصدی مواجه شده است.

همچنین ارزش متوسط نرخ دلار در بازار آزاد از سوی بانک مرکزی در اردیبهشت ماه 34 هزار و 598 ریال اعلام شده که نسبت به ماه گذشته با کاهش، 0.96 درصدی روبرو شده است.

از سوی دیگر بررسی میانگین قیمت دلار در دو بازار آزاد بین بانکی نشان از آن دارد که فاصله این دو نرخ رفته رفته کاهش می یابد و امیدها برای دستیابی به ارز تک نرخی را زنده نگه می دارد، البته همچنان فاصله این دو نرخ برای دستیابی به ارز تک نرخی بسیار زیاد است و باید بیش از اینها این دو نرخ به یکدیگر نزدیک شوند.

با این تفاسیر پیش بینی می شود روند صعودی صادرات و واردات با توجه به تجربه سال های گذشته ادامه یابد و همچنان جای سوال است که در ماه های آینده نرخ دلار و انواع ارز چه سمت و سویی را برای خود انتخاب خواهد کرد و از سوی دیگر رویه بدهی های خارجی کشور در ماه های آینده با هاله ای از ابهام همراه است، زیرا نظام بانکی کشور به طور کامل از زیر سایه تحریم ها خارج نشده و فعالیت پرقدرت نظام مالی کشور و انعقاد قراردادهای بین المللی نیز بر میزان بدهی های خارجی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان ، تاریخ انتشار خبر 4 مرداد 1395، کدمطلب: 201692 ،www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین