پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
بخشی از اجلاس اخیر ناتو در ورشوی لهستان به مسائل فضای مجازی اختصاص یافت. در این اجلاس اعضای ناتو تعهد دفاع سایبری را منتشر نمودند که کشور های عضو را متعهد به حفاظت از زیرساخت ها می کند.

شعار سال: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، اتحادی متشکل از کشورهایی از امریکای شمالی و اروپا است که با امضای پیمان آتلانتیک شمالی در ۴ آوریل ۱۹۴۹ بین ۱۰ کشور اروپایی، کانادا و ایالات متحده امریکا در واشنگتن تشکیل شد.

به دنبال اهمیت فضای مجازی به عنوان یکی از ابعاد توانایی های دفاعی، در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار در اجلاس ناتو در پراگ به مسائل دفاع سایبری توجه گردید. در ادامه رهبران ناتو در اجلاس ریگا در سال ۲۰۰۶ بر شرایط بهتر و حفاظت بیشتر در امور سایبری تاکید کردند. به دنبال حملات سایبری علیه استونی در سال ۲۰۰۷ ، وزرای دفاع ناتو اعلام کردند که برای دفاع سایبری نیاز به اقدام فوری است.

در ژانویه ۲۰۰۸ اولین سیاست دفاع سایبری اتحادیه تصویب شد. در تابستان ۲۰۰۸ منازعه بین روسیه و گرجستان نشان داد که حملات سایبری قابلیت تبدیل شدن به یکی از اجزای حملات متعارف نظامی را دارد. در سال ۲۰۱۱ وزرای دفاع ناتو دومین سیاست دفاعی سایبری را تصویب کردند. در آوریل ۲۰۱۲ فرایند ادغام دفاع سایبری در ناتو آغاز شد و الزامات دفاع سایبری شناسائی و اولویت بندی گردید. در اجلاس شیکاگو در می ۲۰۱۲ رهبران ناتو بر تعهد خود برای بهبود دفاع سایبری اتحادیه با آوردن همه شبکه ناتو به صورت متمرکز تاکید کردند. در جولای ۲۰۱۲ در اصلاحی که در ناتو انجام شد آژانس ارتباطات و اطلاعات ناتو تاسیس شد. در فوریه ۲۰۱۴ وزرای دفاع ناتو سیاست جدید ناتو برای افزایش ملاحظات دفاعی، دفاع دسته جمعی، کمک به کشورهای عضو، حکمرانی کارآمد، ملاحظات حقوقی و ارتباط با صنعت را پی ریزی کرد. در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آژانس دفاع سایبری ناتو به کمیته دفاع سایبری تغییر نام داد. در ژوئن ۲۰۱۴ وزرای دفاع ناتو سیاست دفاع سایبری جدیدی را که اجرایی است تایید نمود.

در نشست سپتامبر ۲۰۱۴ اعضای اتحادیه برنامه اجرایی جدیدی را که به اجرای وظایف ناتو کمک می نماید تایید کرد. در این اجلاس پیمان جدیدی امضا شد که نشان دهنده تغییری شگرف در ماموریت‌های دفاع جمعی این سازمان است. برای اولین بار در تاریخ ناتو، حملات سایبری به هر یک از ۲۸ کشور عضو ناتو حمله به تمام این کشورها تلقی خواهد شد. این همان رویکردی است که ناتو به اشغال سرزمین‌ها و بمباران هوایی کشورهای عضو دارد. البته به نظر می رسد که اصل دفاع جمعی در مسائل سایبری با اجماع سیاسی و به صورت موردی قابلیت اجرایی دارد و اینگونه نیست که یک حمله سایبری جزیی منجر به تحقق این اصل گردد و به نظر می رسد که استفاده از این اصل در یک زمان بحرانی و در چارچوب های کلی تر درگیری قابلیت تحقق دارد.

اجلاس ورشو ۲۰۱۶

بخشی از اجلاس سال جاری ناتو که طی هفته گذشته (هشتم و نهم جولای) در ورشو لهستان برگزار شد به مسائل فضای مجازی اختصاص یافت. در این اجلاس اعضای ناتو تعهد دفاع سایبری را منتشر نمودند که کشور های عضو را متعهد می کند به توسعه ظرفیت های گوناگون برای حفاظت از زیر ساخت ها بپردازند و منابع لازم را برای تقویت دفاع سایبری اختصاص دهند. در این اجلاس راهبردهایی جهت اهداف ناتو اتخاذ گردید که عبارتند از:

۱-تسریع در اجرای تعهدات دولت های عضو؛

۲-آموزش های سایبری و افزایش موسسات آموزشی به منظور ایجاد اعتماد و دانش در سراسر اتحادیه؛

۳-افزایش مهارت ها و دانش میان کارگزاران دفاع سایبری در سطح ملی؛

۴-بهبود درک تهدیدات سایبری از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات و ارزیابی آنها در میان اعضا؛

۵-تقویت تعامل میان کارگزاران دفاع سایبری برای تقویت همکاری و تبادل روش ها؛

۶- تخصیص منابع کافی برای دفاع سایبری؛

۷- توسعه طیف کاملی از ظرفیت ها برای دفاع از زیر ساخت ها که شامل اعمال دفاع سایبری در بالاترین سطح راهبردی در سازمان های دفاعی گردیده و به ایجاد یکپارچگی در دفاع سایبری در سطح عملیاتی و پوششی منجر گردد.

در پایان توافق گردید پیشرفت های حاصل شده درچارچوب توافقات، رصد و ارزیابی گردیده و نتایج آن در اجلاس بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 5 مرداد 95 ، کد مطلب: 3723976: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین