پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
واردکنندگان خودرو در نامه‌ای به موحدی کرمانی از او خواسته‌اند به مشکلشان رسیدگی کند. موحدی کرمانی نیز در نامه‌ای به دولت و قوه قضاییه نوشته خلاف بین اتفاق افتاده و باید با متخلفان برخورد کند. مهمتر از این سوال که چه دلیلی داشته که واردکنندگان به موحدی کرمانی نامه بزنند، این بوده که آیت الله موحدی کرمانی با کدام تخصص متوجه شده که تخلفی صورت گرفته و باید رسیدگی شود؟ و اساسا اینکه خطیب نماز جمعه تهران چرا باید در موضوع واردات خودرو دخالت کند؟
شعارسال: واردات خودرو به داستانی عجیب در ایران تبدیل شده است؛ زمانی ماجرای واردات غیر قانونی خودرو مطرح بود و از دل آن، تخلفات عظیمی همچون پرونده عظام خودرو بیرون آمد. زمانی دیگر واردات ممنوع شد و بخش عظیمی از خودروها در کمرگ خاک خوردند. مدتی بعد مصوبات تغییر کرد و دولت اعلام کرد واردکنندگان می‌توانند خودروهایشان را ترخیص کنند این بار اما وارد کنندگان قبول نکردند! آنها معتقدند اگر با این شرایط اقدام به ترخیص خودروهایشان کنند، ضرر کرده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: همچنان ۶ هزار دستگاه خودرو در گمرک‌های کشور هستند که ترخیص نشده‌اند و در این مدت نیز از میان ۶۷۰۰ دستگاه خودرویی که ترخیص شد، نزدیک به ۵۰۰۰ مورد، شماره‌گذاری شده‌اند.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو قیمت خودروهای وارداتی کاهشی است و تا ۳۰ درصد در بازار افت کرده که دلیل آن نیز به رکود و ترخیص ۶۷۰۰ دستگاه است و تنها در صورت افزایش نرخ ارز قیمت‌ها رشد خواهند کرد.

مهدی دادفر دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌گو با رویداد۲۴ می‌گوید: پس از دو سال و نیم هنوز ۶ هزار خودرو در گمرک‌ها بلاتکلیف هستند زیرا تنها یک بار اجازه ترخیص داده شد و به قدری مدت همان یکبار هم محدود بود و عدم هماهنگی وجود داشت که عملا کاری از پیش نرفت.

دادفر می‌گوید: خودرویی که دو سال پیش خریداری شده و در گمرک رسیده باید به دست مصرف کننده برسد و این موضوع لطمه‌ای به تولید داخل نمی‌زند، اما برخی می‌گویند اگر ترخیص انجام نشود، این خودرو‌ها را به حراج می‌گذارند و تحویل سازمان اموال تملیکی می‌دهند تا این سازمان خودروها را به قیمت اندک بفروشد؟

دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: از زمانی که ۶۷۰۰ خودرو از گمرک‌ها ترخیص شده، قیمت خودرو‌های وارداتی نیز کاهش پیدا کرده است؛ به عنوان مثال سانتافه از ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به ۷۸۰ میلیون تومان و میتسوبیشی از ۸۵۰ میلیون به ۶۵۰ میلیون رسیده است.

دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگوی خود با رویداد۲۴ از مکاتبه با آیت‌الله موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: نامه‌ای نوشتیم و رونوشت آن را نیز به قوه قضاییه و وزارت صمت ارسال کردیم. آقای موحدی کرمانی در پاسخ ما گفت «چناچه فرد یا افرادی در زمانی که ورود خودرو به کشور ممنوع نبوده نسبت به ورود خودرو اقدام کرده‌اند و مشکل قضایی نیز نداشته و دولت اجازه ترخیص خودروی آن‌ها را از گمرک نداده و دلیل موجهی هم نداشته، خلاف شرع بَین کرده و تضییع در حقوق مردم بوده و مخالفت با احکام اسلام و زیر پا گذاشتن انفاس است و صاحب ضرر و آسیب به خودرو‌ها نیز شده بنابراین باید پس از محاسبه ضرر و زیان وارده و کسر آن از حقوق گمرکی بلافاصله اجازه ترخیص خودرو‌ها را بدهند.»

او می‌گوید: موحدی کرمانی از رئیس قوه قضاییه خواستند تا در مدتی محدود از سوی دولت موجبات جبران خسارت فراهم شود و در صورت عدم تمکین موضوع به دادستان کل کشور ارائه شود تا با متخلفان در هر رده و مقامی که هستند به جرم اخلال در نظم عمومی کشور و تضییع حقوق ملت به عنوان اخلال در اقتصاد کشور برخورد صورت گیرد و اگر در زمان ممنوعیت ورود خودرو به کشور خودرویی وارد و از گمرکات ترخیص شده است، با دستور هر مقامی که بوده برخورد جدی صورت گیرد و خودروی ترخیص شده مصادره و با افراد متخلف نیز برخورد قانونی شود.

دادفر ادامه می‌دهد: این در حالی است که ما به دنبال اخذ ضرر و زیان از دولت نیستیم و همه مکاتبات در خصوص ترخیص سرمایه‌های مردم بوده است البته اگر خلافی از سوی فردی صورت گرفته باید برخورد قضایی صورت گیرد.

به گزارش رویداد۲۴ این سوال وجود دارد که چه دلیلی داشته که واردکنندگان به موحدی کرمانی نامه بزنند و آیت الله موحدی کرمانی با کدام تخصص متوجه شده که تخلفی صورت گرفته و باید رسیدگی شود؟ و اساسا اینکه خطیب نماز جمعه تهران چرا باید در موضوع واردات خودرو دخالت کند؟



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 14 مهر 1398 ، کدخبر: 190423 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین