پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خلاف یکی از سنتی‌ترین قواعد بین الملل یعنی سرزمینی بودن قوانین دانست و گفت: این تحریم ها بازگشت به بربریت و نقض مدنیت است.

شعار سال: معاون حقوقی رئیس جمهوری اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خلاف یکی از سنتی‌ترین قواعد بین الملل یعنی سرزمینی بودن قوانین دانست و گفت: این تحریم ها بازگشت به بربریت و نقض مدنیت است.
تحریم‌های آمریکا بازگشت بربریت است
لعیا جنیدی روز چهارشنبه در نخستین روز از کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها در دانشگاه الزهرا تهران افزود: تحریم‌های آمریکا نه تنها به مدنیت ختم نمی شود بلکه بازگشت به بربریت و نقض مدنیت است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به ارجاع برخی طرح‌ها علیه آمریکا از مجلس به این معاونت حقوقی ریاست جمهوری اظهار داشت: هر روز تعداد این طرح‌ها بیشتر می‌شود؛ اینها یعنی اعلان جنگ تقنینی و اعلان جنگ قضایی با زیر پا گذاشتن مصونیت دولت‌ها و نا امن کردن شرکت‌ها.
جنیدی گفت: دولت حاکمی تصمیماتی علیه کشور دیگری می گیرد و آن را  تحریم میکند؛ برخی معتقدند شاید از حیث قواعد مشکلی نداشته باشد و دولت یک کشور، قانونی را اجرا می کند که نظام تقنینی آن کشور تصویب می کند. اما من این اعتقاد را ندارم.
وی اضافه کرد: شاید بپرسید اگر ماجرا به مسایل حقوق بشری محدود نشود و دارو و حمل و نقل های ضروری را حتی رعایت کند آیا کشوری به اعمال تحریم مجاز است یا نیست و من می‌گویم مجاز نیست.
این حقوقدان تصریح کرد: جواز در حقوق داخلی با قانونی است که یا پارلمان گذاشته یا دکترین حمایت و مشروعیت قاعده گذاری ایجاب می کند؛ اما اینجا در سطح بین‌المللی قاعده‌گذاری می شود؛ گاهی از درون عرف عام، قاعده بیرون می‌آید. امروز در دنیا کف مدنیت را نمی‌توان زیر سوال برد.
جنیدی اضافه کرد: مبنا در حقوق بین الملل عمل چندجانبه است و این عمل چندجانبه ممکن است متنی یا غیرمتنی باشد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری تصریح کرد: عمل آمریکا یکجانبه گرایی افراطی را ترویج می کند چرا که از منظر روابط بین الملل آمریکا توافق چندجانبه را یک طرفه نقض کرده است.
وی با بیان اینکه‌آمریکا عملا عهدنامه مودت ۱۳۳۴ را هم نقض کرده است، گفت: هیچ کس مدعی بی اعتباری عهدنامه مودت ۱۳۳۴ نبودند. همین اعلام خروج ۳ اکتبر پارسال آمریکا از برجام یعنی اینکه عهدنامه معتبر بوده است. وگرنه زودتر از این باید نقض می شد. عهدنامه اجازه نمی داد آمریکا روابط تجاری دو کشور را نقض کند و نمی توانست براساس عهدنامه این کار را بکند اما خروج او از برجام نقض عهدنامه هم بود.
جنیدی تصریح کرد: هرچند حتی اگر عهدنامه ای بین ما نبود، این نقض عرفی بود. حاکمیت تقنینی یعنی قانونگذاری در خاک خودت و حق نداری قانوگذاری کشور دیگر را نقض کنی.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:17مهر1398،کد خبر: 83510381،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین