پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
یک اقتصاد دان معتقد است: باید از اکنون به تجار و بازرگانان ایرانی فنون تجارت نوین بین المللی آموزش دهیم تا بتوانیم پس از لغو کامل تحریم ها از فرصت ایجاد شده به بهترین شکل استفاده کنیم.

شعار سال : دکتر"علیرضا شکیبایی" با بیان اینکه، شرایط جامعه به سمتی پیش می رود که احتمالا تحریم های ایران کاملا برداشته می شود گفت: تا چند ماه آینده توافقات بین ایران و 1+5 صورت اجرایی و عملیاتی به خود خواهد گرفت. همچنین از سوی دیگر، مشاهده می کنیم که هیات‌های تجاری از اروپا و کشورهای آسیایی به ایران در حال رفت و آمد می باشند تا بتوانند از این فرصت، منافع کشورهایشان را تامین و از بازار رقابت عقب نمانند.

*اقدامات لازم قبل از پسا تحریم

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به رخدادهای پسا تحریم اظهار کرد: قطعا در شرایط پسا تحریم، تجارت بین الملل و خارجی به صورت قانون مند و شفاف خواهد شد و دیگر باید از کانالهای رسمی تجارت صورت گیرد، آن چیزی که متاسفانه در گذشته نبوده است(از اول انقلاب به بعد، تحریم بوده ایم) به همین علت، ما تجارت غیر رسمی و یا نیمه رسمی با دنیا داشته ایم.

وی با اشاره به آنکه، اگر تحریم ها برداشته و این فضا باز شود؛ باید به سمت تجارت رسمی حرکت کرد اضافه کرد: در تجارت رسمی بانک ها نقش محوری را دارند و تجارت از محل بانک صورت می گیرد، در اینجا تجار سنتی و تجاری که از طریق غیر رسمی تجارت می کردند، شاید دیگر لازم نباشد و باید از طریق تجارت رسمی، داد و ستد کرد.

*کمبود تجار آموزش دیده

شکیبایی تصریح کرد: مشکل نگران کننده ای که دیده می شود؛ این است که تجار و بازرگانان آموزش دیده با فنون تجارت جدید و تجارت بین الملل نیستند.

این اقتصاددان با بیان اینکه تجار باید بتوانند با بانک های بین المللی کار کرده و از فضای ایجاد شده، استفاده بهینه کنند ادامه داد: به نظر می رسد، دولت باید به طور جدی برای بازرگانان و تجار آموزش‌های لازم را فراهم کند ضمن آنکه این آموزش ها باید واقعی و موثر باشند، مانند آموزش های صوری که در گذشته برای گرفتن برخی مجوزها و گواهی ها بوده است (از لحاظ برنامه های آموزشی و کیفیت آموزشی) نباشند و باید از مدرسان قوی خواست که تجار را با تجارت بین الملل نوین آشنا کنند تا بتوانند از این فضا و فرصت به نحو احسنت بهره برداری کنند.

این دکترای اقتصاد با اشاره به استراتژی و راهبرد ایران با خارج از کشور اذعان کرد: در بحث سرمایه گذاری خارجی؛ قرار نیست که کالایی وارد کشور شود، بلکه باید این ورود به صورت سرمایه گذاری باشد. این استراتژی و راهبردی که ایران با کشورهای بین الملل اعلام کرده است.

*پسا تحریم تداوم اقتصاد دولتی یا خصوصی؟!

وی با اشاره به آنکه دولت باید جنبه ارشادی و حمایتی داشته باشد تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم که در شرایط پسا تحریم دوباره تداوم اقتصاد دولتی در کشور ایجاد شود، این یک تجربه ناموفق بوده و امروزه نیز دیگر امکان پذیر نیست، به این سبب که بخش خصوصی خارج از کشور با بخش خصوصی داخل کشور راحت تر می توانند تعامل کنند و فرصت های اقتصادی را ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه با بیان آنکه فضای سرمایه گذاری خارجی می تواند فرصت های خیلی خوبی برای کشور ایجاد کند اظهار کرد:باید محور تجارت و سرمایه گذاری خارجی بر پایه بخش خصوصی واقعی باشد؛ بخش خصوصی، ارزیابی می کند که در چه موضوعی باید فعالیت و همچنین چه موضوعی مزیت، سودآور و اشتغال زاست و آنگاه با شرکای خارجی خود تفاهم و کار را عملیاتی می کند.

*بخش خصوصی منافع را در نظر می گیرد؛ اما دولت ...؟!

این دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: آن چه که ما می خواهیم، این است که دولت ها و دولتمردان مستقیم وارد معامله، مذاکره و توافق با خارجی ها نشوند. به این دلیل که؛ اولا در تشخیص اولویت های سرمایه گذاری معمولا دولت ها اشتباه می کنند(مقامات دولتی آن حساسیت بخش خصوصی را ندارند به این دلیل که اموال و منافع شخصی خودشان نیست که سرمایه گذاری می کنند) در نتنیجه اگر اولویت ها را اشتباه انتخاب کنیم، راه را تا بی نهایت اشتباه می پیماییم.

وی با اشاره به آنکه، به جای اینکه بگوییم که چه چیزهای باید اکنون سرمایه گذاری شود؟ باید بگوییم که بخش خصوصی هرآنچه که می خواهد سرمایه گذاری کند؛ عنوان کرد: بخش خصوصی ارزیابی های کاملتر و جامع تری از یک مسئله صنعت، کشاورزی و یا معادن خواهد داشت پس باید دست بخش خصوصی را باز گذاشت.

شکیبایی بیان کرد: از جمله وظایف دولت آن است که بخش خصوصی را آموزش دهد، تسهیلات بانکی راحت تری را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، همچنین در مسایل مالیاتی سخت گیرانه عمل نکند و برای این فعالیت های جدید معافیت های و یا حمایت های مالیاتی موثری را داشته باشد.

وی افزود: وظیفه دولت نیست که به طور مستقیم با سرمایه گذار خارجی در انجام پروژه به توافق برسند و عملیات اجرایی آن را شروع کند. شاید خارجی ها بخواهند با دولت ایران کار کنند؛ چون تضمین بیشتر و ریسک کمتری دارد اما باید قبول کنیم که بخش خصوصی در مواجه با خارجی ها انعطاف پذیرتر و امکان بهره برداری توانمد تری دارند.

*جذابیت های سرمایه گذاری استان کرمان

وی با اشاره به جذابیت استان کرمان در سرمایه گذاری و آشنایی آن با تجارت و تجارت خارجی افزود: استان کرمان مبتنی بر صادرات است و تجربه صادراتی (صادرات فرش، پسته و صادرات محصولات معدنی به صورت گسترده) دارد.

این اقتصاددان تاکید کرد: استان کرمان پتانسیل ها و جذابیت های زیادی برای سرمایه گذاری خارجی دارد، استان کرمان در بعد معادن و کشاورزی مزیت هایی دارد که شاید کمتر استانی این مزیت ها را داشته باشد. به گونه ای که برای سرمایه گذران خارجی بسیار جذاب هستند و قطعا سرمایه گذاران خارجی مشتاقند که به استان کرمان ورود پیدا کنند.

*طلایی ترین فرصت برای جنوب

وی با اشاره به توسعه سواحل مکران تصریح کرد: در برنامه های استراتژیک کلان کشور یک بخشی وجود دارد، تحت عنوان توسعه سواحل مکران؛ شاید طلایی ترین فرصت برای جنوب کشور و استان کرمان باشد.

این دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان آنکه استان کرمان در راس این منطقه می باشد، عنوان کرد: این سواحل از خلیج فارس شروع تا بندر چاربهار ادامه دارد. اگر یک مثلث در نظر بگیرید؛ یک ضلع آن بندرعباس و هرمزگان، یک ضلع آن چابهار وضلع سوم آن استان کرمان است و جنوب استان کرمان در این پهنه جغرافیایی قرار می گیرد.

وی اذعان کرد: توسعه سواحل مکران در دستور کار برنامه های کلان کشور است، این منطقه و آن شهرهایی که ما با عنوان شهرهای فقیر می شناسیم، می توانند از این فرصت طلایی بسیار بهره برده و خود را به یک منطقه ای مانند عسلویه تبدیل کنند.

این دکتری اقتصاد با بیان آنکه، باید در خصوص سواحل مکران اطلاعاتی را در اختیار مسئولین و کارشناسان قرار دهیم که این شهرها جنوبی استان کرمان از این فرصت چه استفاده می توانند کنند گفت: باید به مردم نوید و اطلاعات داد و همچنین فرمانداران آن مناطق را آشنا کرد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و از آنها کمک گرفت.

وی ادامه داد: پروژه های بزرگ بندری، توسعه دریا، پروژه های نظامی و مجموعه تحولات بزرگی در این منطقه در حال شکل گیری است، استان کرمان کلیدی ترین استان می باشد که از این فرصت به بهترین نحو سود جوید. با توجه به این فرصت طلایی دیگر توصیه نمی کنم که بهسراغ کشاورزی و یا معدن برویم بلکه، در این منطقه تحولی بالاتر از این در حال رخ دادن است.

*فرصت های شمال استان کرمان

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان معتقد است: تکیه شمال استان بر معادن مس، سنگ آهن و زغال سنگ است. و برای شمال استان در حوزه های معادن و کشاورزی علمی را توصیه می کنیم و معتقدیم باید در کشاورزی شمال استان یک انقلاب فناوری اتفاق افتد.

وی اظهار کرد: امکان توسعه کشاورزی به علت وجود بحران آب وجود ندارد و با ادامه این رووند بخش عمده ای از کشاورزی این منطقه تا 5 سال آینده از بین خواهد رفت پس با توجه به بحران کم آبی باید یک انقلابی در شمال استان کرمان صورت پذیرد تا بتوانیم اشتغال موجود را حفظ و همچنین سطح زیر کشت را حفظ و تهدید کم آبی را کنترل کنیم زیرا زندگی و اقتصاد برخی از مردم شمال استان به کشاورزی وابسته است و اگر تحول اساسی صورت نگیرد، آینده خوبی برای این محدوده نمی بینم.

*صنعت گردشگری

این استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به آنکه صنعت گردشگری و معدن در استان کرمان از پتانسیل بالایی برخوردار می باشند که می تواند از مشارکت و سرمایه گذاری خارجی سود ببرد گفت: مقوله ای که بستر آن در ایران و کرمان فراهم است و خارجی ها علاقمند که در آن ورود پیدا کنند، بحث صنعت گردشگری است. زیرساخت ها و پتانسیل صنعت گردشگری در کرمان آماده است و می توانیم امکانات این صنعت را در قالب نمایشگاه های بین المللی و داخلی به سرمایه گذاران معرفی و از آنها استفاده نماییم.

شکیبایی عنوان کرد: کویر زمانی یک تهدید بود اما امروزه یک فرصت است. بطوریکه، کویر در صنعت گردشگری یک گنجینه بسیار بزرگی است و تقریبا تمام گردشگرانی که پر درآمد هستند، بویژه گردشگران اروپایی و آمریکایی بسیار علاقمندند که کویر را ببینند و کویر جذابیت بسیار خوبی برای آنها دارد که در استان کرمان یک پهنه بسیار خوبی از کویر وجد دارد.

وی اضافه کرد: کویر شناسی و علم کویر یک جذابیت دیگری است که برخی گردشگران علمی خاصی را جذب می کند. ضمن آنکه در کویر هنوز منابعی وجود دارد که ناشناخته و مطالعه نشده است و پیشنهاد می کنم که دولت یکسری مطالعات زمین شناسی و مطالعات اکتشافی جدید را در صحنه کویر انجام دهد.

این اقتصاددان ادامه داد: در گذشته به دلیل آنکه امکانات نبوده است و یا همان نگاه تهدید آمیز که به کویر وجود داشت، مطالعات جامعه ای در این زمینه صورت نگرفته است بلکه حتما ناشناسه های زیادی در کویر وجود دارد که اگر مطالعات لازم توسط دولت صورت گیرد، می تواند فرصت های اقتصادی را به مجموعه فرصت های اقتصادی دیگر استان اضافه کند.

*تولید انرژی خورشیدی

وی با بیان اینکه 80 درصد زمان و روزهای استان کرمان آفتابی است تصریح کرد: پتانسیل بسیار خوبی برای تولید انرژی خورشیدی در استان کرمان وجود دارد و باید به جرات گفت در این بخش سال هاست که عقب هستیم و کمتر به آن توجه شده است و به اعتقاد بنده اکنون می تواند یک فضای خیلی خوبی برای استفاده از منبع خدادادی برای خلق ثروت استفاده کرد.

این دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه دولت سیاست خرید برق تضمینی را دارد گفت: هر نیروگاهی که برق تولید کند، دولت آن را خریداری می کند پس این حوزه یک فرصت بسیار عالی است که مشتری بسیار خوبی همچون دولت را دارد و دیگر تولیدکنندگان این بخش دغدغه عدم فروش کالای خود را ندارند.

وی با اشاره به آنکه، تولید برق با استفاده از انرژی باد را برای استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان پیشنهاد می کنم، اضافه کرد: می توانیم تکنولوژی این صنعت را با کشورهای خارجی به ویژه کشور آلمان که در صنایع خورشیدی بسیار پیشرفته است، به صورت پروژه های مشترک در استان اجرایی کنیم و با استفاده از این منابع خدادادی استان کرمان نه تنها می تواند برق خود را از این طریق تامین کند، بلکه می توانند برق را به شبکه کشوری نیز بفروشد. همچنین با توجه به آنکه، در بازار های آینده صادرات برق را داریم (کشورهای همسایه همه به برق نیاز دارند) می تواند در بحث های استراتژیک معاملات مهم با کشورهای همسایه از آن سود ببرد.

*صنعت خودروسازی

وی با اشاره به صنعت خودرو سازی در استان کرمان اظهار کرد: صنعت خودروسازی در استان کرمان یک صنعت صد در صد مونتاژ است. مزیت مونتاژ، انعطاف پذیری آن می باشد که می توانند خود را با شرایط بازار تطبیق دهند. اما پایدار و اشتغال زا نمی باشند. 3 شرکت خودروسازی در استان در حال فعالیت است که می توانند از این فضا و این شرایط به خوبی در جهت تولیدبهره برداری کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: اما این صنایع باید برای ایجاد سرمایه گذاری تلاش کنند و از این فضا فقط برای ورود قطعه و مونتاژ بهره نگیرند بلکه ایده و راهبردشان این باشد که تکنولوژی تولید خودرو را وارد کنند در این صورت پایدارتر بوده و کمتر آسیب خواهند دید و می توانند محصولات خود را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند ضمن آنکه می توانند با راهبردها و استراتژی‌ها کلان کشور در مواجه با پسا تحریم هماهنگ تر شوند.

این اقتصاددان افزود: برای توسعه به یک وحدت و همدلی در مسئولین استان کرمان و نگاه علمی به مسایل و پرهیز از مسایل سیاسی نیاز داریم. ضمن آنکه باید اذعان کرد یک همتی در مسئولین بویژه مسئولین دولتی برای تغییر و تحول توسعه ای در استان در رده بالای استان وجود دارد اما این همت در مدیران میانی و پایین دستی کمتر دیده می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک ناهماهنگی و عدم همراهی مدیران پایین دستی با مدیران بالادستی وجود دارد که نمی توانند از فرصت ها و امکانات موجود به خوبی استفاده کنند پس باید یک مکانیزمی پیدا کنیم که مدیران میانی و مدیران پایین دستی همگام با مدیران عالی استان شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته ازوب سایت ایسنا، تاریخ نشرخبر : 18 مهر 1394 کد مطلب : 947-4184-5 www.kerman.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین