پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
زنگنه گفت: بیش از 95درصد جمعیت کشور تا سال 96 تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار می گیرند.

شعار سال: وزیر نفت در پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز ایران با تاکید براینکه گازرسانی به روستاها از اولویت های دولت یازدهم است گفت: امسال هشت هزار میلیارد تومان برای این بخش اختصاص یافته و در حال حاضر به طور میانگین 90 درصد جمعیت کشور یعنی 99 درصد از جمعیت شهری و بیش از 60 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش گاز هستند.


زنگنه با اشاره به اینکه در سال 96 بیش از 95درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گیرند تصریح کرد: با توجه به وجود نقاط پراکنده در کشور که گازرسانی به آنها نیازی نیست، پوشش بیش از 95 درصدی به معنای گازرسانی به کل کشور است.

وزیر نفت تصریح کرد: پیش بینی می کنیم مصرف گاز کشور در سال96 به 284 میلیارد مترمکعب برسد که این به آن معناست طی سالهای 92 تا 96 مصرف گاز در کشور رشد 2 برابری را تجربه خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به این که جمعیت تحت پوشش شبکه گازرسانی کشور در سال 57کمتر از یک درصد بوده است، ادامه داد: جمعیت تحت پوشش شبکه گاز رسانی در سالهای 68، 76و 84 به ترتیب 9، 27 و 61.8 درصد کشور بوده که این رقم در سال 92 به 87 و اواخر سال گذشته به 90 درصد رسیده است.

زنگنه ادامه داد: در حالی ظرفیت پالایش گاز در سال 57حدود 31 میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال 92به 548 میلیون مترمکعب رسید که پیش بینی می شود در سال 96 به هزار میلیون مترمکعب برسد.

وی گفت: تولید از پارس جنوبی در سال 84، 41 میلیارد مترمکعب بوده و در سال 92به 95میلیارد مترمکعب و در سال 94به 130 میلیارد مترمکعب رسیده و در سال 96 به 236 میلیارد مترمکعب می رسد که براین اساس ظرفیت پالایشی گاز نیز باید افزایش یابد.

وی با یادآوری این که با پیگیریهای انجام شده مشکلات مالی در پارس جنوبی رفع شده است، اظهارکرد: با حمایتهای صورت گرفته فازهای 12، 15، 16و 17به تولید رسیده اند که در مجموع از محل این بهره برداری از این فازها 160میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی گاز و 140میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شده است.

به گفته زنگنه امسال فازهای 19 ، 18، 20و 21 به بهره برداری می رسند که براین اساس تولید گاز از پارس جنوبی در سال 96 از ٤٠٠ میلیارد مترمکعب فراتر می رود.

وی با بیان این که حدود 70درصد سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می دهد، افزود: طی 2سال آینده، فرآورده های مایع تنها برای بخشی از حوزه حمل و نقل مصرف خواهد شد و مصرف گاز مایع، نفت سفید و نفت کوره نخواهیم داشت.

زنگنه با اشاره به میلیونها دلار هزینه ای که برای احداث هر کیلومتر خط لوله صرف می شود، افزود: هم اکنون خط لوله های عظیمی برای انتقال گاز عسلویه به نقاط مصرف در حال اجراست، همچنین برای افزایش صادرات گاز به روزانه 200 میلیون مترمکعب برنامه ریزی شده و در این زمینه صادرات گاز با خط لوله به کشورهای همسایه و پروژه ایران ال ان جی، در الویت هستند.

وزیر نفت گفت: در سه ماه نخست امسال در پتروشیمی هایی که با اتکا به گاز تولید می کنند در مجموع سه میلیون و 193هزار تن بوده در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال 2 میلیون و 868 هزار تن بوده است.

وزیر نفت با بیان این که سهم گاز مایع مصرفی نیروگاهها طی سالهای اخیر روند نزولی داشته است، ادامه داد: نیروگاه ها درسال 91 معادل 61 میلیارد مترمکعب سوخت مصرف کردند که از این میان 36 درصد آن گاز مایع بوده، در سال 93 حدود 27درصد و در سال 94 حدود 18 درصد سوخت مصرفی نیروگاهها گاز مایع بوده و این سهم امسال به کمتر از 10 درصد می رسد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 11 مرداد 95 ، کد مطلب: 5716335: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین