پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
احتمالات و اتفاقاتِ پیرامونِ محمدرضا عارف از سال 92 تا 94 موجب شد با برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در جریان‌های مختلف به گفت‌وگو بپردازیم.
شعارسال: ناممحمدرضا عارف با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 92 و انصراف به نفع حسن روحانی به کانون توجهات کشانده شد.

محمدرضا عارف در انتخابات مجلس دهم سرلیست امید در تهران بود که توانست به عنوان نفر اول از این شهر به خانه ملت راه پیدا کند اما در چالش انتخاب رئیس مجلس با حدود 70 رأی از علی لاریجانی رئیس مجلس نهم عقب ماند.

برخی‌ها با توجه به اتفاقاتی که از سال 92 تا 94 رخ داده معتقدند عارف به دلایلی که در انتخابات 92 موجب عقب نشینی‌ش شده و یا او را از قافله رئیس مجلس دهم جا گذاشته و به نوعی سرش بی‌کلاه مانده است، در انتخابات 96 شرکت خواهد کرد، این موضوع و ماجراهای دیگرموجب شد با برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در جریان‌های مختلف به گفت‌وگو بپردازیم.

بسته ویژه خبری این هفته در گفت‌وگو با "فاطمه آلیا" عضو جبهه پایداری، "یدالله حبیبی" دبیرکل جبهه ایستادگی، "قدرتعلی حشمتیان" نایب رئیس خانه احزاب، "یدالله طاهرنژاد" عضو حزب کارگزاران و "عبدالله ناصری" عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انجام شده است.

آلیا: بهتر است عارف به جایگاه علمی و نمایندگی مجلس‌ بسنده کند/ اصلاح‌طلبان از عارف استفاده ابزاری می‌کنند

*** آیا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شرکت می‌کند؟

عارف با کسب ریاست مجلس قصد داشت جایگاهی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پیدا کند، اما در برابر تمایل وی یکسری موانع وجود داشت. به این معنا که اصلاح‌طلبان به ویژه اعضای لیست امید مجلس دریافتند که ممکن است اگر عارف رئیس مجلس شود، وضع نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس به ویژه از حیث انسجام‌، آن طور که باید و شاید قوام و دوام نیابد. بر این اساس وی در این برهه زمانی خیلی به حمایت جدی دولتی‌ها و همچنین اصلاح طلبان مطمئن نیست و مردد است.

*** عواملی چون عدم موفقیت عارف در کسب ریاست مجلس دهم و همچنین انصراف وی در انتخابات ریاست جمهوری 92 به نفع روحانی، تا چه میزان می‌تواند در تمایل وی به ورود به انتخابات آینده دخیل باشد؟

ورود عارف به انتخابات سال 92 یک بده‌بستان سیاسی بود و وی در آن مقطع به نفع روحانی کنار رفت و آرای‌ خود را به سبد رأی روحانی اضافه کرد تا متقابلا و در راستای این بده بستان، ریاست مجلس دهم را بدست آورد، اما روحانی بده بستان با مجلسی‌ها را بیشتر به نفع خودش ‌دانست. در هر صورت این مولفه‌ها می‌تواند میزان تمایل وی برای حضور در انتخابات 96 را پررنگ‌تر کند اما عارف باید بپذیرد که علی‌رغم آنکه یک شخصیت برجسته دانشگاهی است و سابقه معاون اولی رئیس جمهور را دارد، واقعیت ریاست جمهوری بسیار جدی‌‌تر از مجلس است و مستلزم تجربیات اجرایی فراوانی است.

*** می‌گویند عارف فردی است بااخلاق که در بزنگاه‌های سیاسی مانند انتخابات سرش بی‌کلاه می‌ماند، این ادعا را قبول دارید؟

عارف فردی منفعل است و در تصمیم‌گیری‌هایش تزلزل دارد، چرا که اگر کسی برای ارائه خدمت و پذیرش مسئولیتی عزم جدی داشته باشد، در آن میدان قدم می‌گذارد و منتظر نتیجه آن می‌ماند. البته با توجه به تحلیل‌های اخیر اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه بهتر از روحانی گزینه‌ای برای انتخابات 96 وجود ندارد، بهتر است عارف به جایگاه علمی و نمایندگی مجلس بسنده کند.

حبیبی: عارف یکی از گزینه‌های جریان اصلاحات در انتخابات 96 است

*** آیا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شرکت می‌کند؟

قطعا جریان اصلاحات در انتخابات آتی حضوری فعال خواهد داشت و از آنجایی که چهره‌های اصلی هر جریانی چند تن بیشتر نیستند،عارف یکی از گزینه‌های درجه یک و اصلی اصلاحات برای انتخابات 96 خواهد بود.

*** عواملی چون عدم موفقیت عارف در کسب ریاست مجلس دهم و همچنین انصراف وی در انتخابات ریاست جمهوری 92 به نفع روحانی، تا چه میزان می‌تواند در تمایل وی به ورود به انتخابات آینده دخیل باشد؟

عارف روند رو به رشدی را در عرصه سیاست طی کرده است و توانست در انتخابات مجلس دهم، نفر اول در تهران شود. پس نباید صرفا از شکست وی در تصدی ریاست مجلس سخن گفت.

*** می‌گویند عارف فردی است بااخلاق که در بزنگاه‌های سیاسی مانند انتخابات سرش بی‌کلاه می‌ماند، این ادعا را قبول دارید؟

برخی از این لحاظ عارف را مرد اخلاق می‌نامند در حالی که تحلیل اخلاقی انصراف‌ وی به نفع یکی دیگر از کاندیداهای جریان اصلاحات، به هیچ وجه درست نیست؛ چرا که در چنین مواقعی وزن جریان‌ها و تفکرات آنان تعیین کننده است. در واقع عقلانیت سیاسی ایجاب می‌کند که برخی افراد کنار بروند و به دیگر اعضای طیف اجازه ظهور دهند و این تصمیم را نباید استفاده ابزاری از ظرفیت برخی چهره‌های شاخص سیاسی تلقی کرد.

ناصری:عارف در انتخابات ریاست جمهوری96 با اصلاح‌طلبان هماهنگ است

***آیا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شرکت می‌کند؟

عارف به عنوان نماینده مجلس، رئیس فراکسیون امید، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را ادامه می‌دهد اما هیچگاه تصمیم شخصی‌ در رابطه با مسائل سیاسی نگرفته و همیشه با اصلاح‌طلبان هماهنگ بوده است.

***عواملی چون عدم موفقیت عارف در کسب ریاست مجلس دهم و همچنین انصراف وی در انتخابات ریاست جمهوری 92 به نفع روحانی، تا چه میزان می‌تواند در تمایل وی به ورود به انتخابات آینده دخیل باشد؟

عارف سال 92 کاندیدای اصلی اصلاح طلبان بود اما در روزهای پایانی انتخابات با توجه به شرایطی که در کشور بوجود آمد، اصلاح‌طلبان و عارف تصمیم به انصراف گرفتند.

عارف هیچگاه منافع ملی را با چیز دیگری عوض نمی‌کند، البته بر اساس جمع‌بندی‌ ها این تصمیم را گرفت و از روحانی حمایت کرد، همچنین از طرفداران خود نیز تقاضا کرد که از وی (روحانی) حمایت کنند.

***می‌گویند عارف فردی است بااخلاق که در بزنگاه‌های سیاسی مانند انتخابات سرش بی‌کلاه می‌ماند، این ادعا را قبول دارید؟

عوامل مختلفی وجود داشت اما عارف نامزد مورد نظر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بود. بخشی از اعضای کابینه دولت که هفته قبل از رای‌گیری موافق عارف بودند، چرخشی انجام دادند و نظرشان عوض شد.

افرادی که در لیست امید حضور داشتند، در هنگام رای‌گیری چرخشی پیدا کردند که در نهایت موجب شد عارف رای نیاورد، عارف فردی اخلاق‌گرا و پخته در کارهای سیاسی است و در بزنگاه‌های سیاسی سرش کلاه نمی‌رود.

عارف خیلی پخته‌تر از آن است که سرش کلاه برود و ای کاش 90 درصد از سیاستمداران کشور مانند عارف اخلاق‌مدار بودند و در سیاست‌ورزی‌شان اخلاق را مدنظر قرار می‌دادند.

طاهرنژاد:عارف به منظور یک‌دست شدن جبهه اصلاحات از انتخابات92 انصراف داد

***چرا عارف از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 انصراف داد؟

عارف می دانست رای نمی آورد و برای کمک به تشکیلات اصلاح طلبی و یک دست شدن جبهه اصلاحات انصراف داد.

***دلیل عدم موفقیت عارف در انتخابات ریاست مجلس دهم را چه می دانید؟

انتخابات مجلس دهم در یک بستر طبیعی و عادی جلو نرفت و اکثر رجال سیاسی شناسنامه دار اصلاح طلب رد صلاحیت شدند، زمانی که افراد در یک فضای بسته سیاسی باشند و کمتر کارهای حزبی و سیاسی کرده باشند نمی توانند در مقابل یک جریان پخته و ریشه دار رقابت کنند، البته عارف تیم قوی نداشت که در مقابل رقیب بتواند رقابت کنند و همچنین یکسری از حامیان دولت و اصلاح طلبان طرفدار ریاست لاریجانی معتقد بودند که در فضای کنونی جامعه که به انتخابات ریاست جمهوری 96 نزدیک هستیم، ریاست لاریجانی بهتر است زیرا عارف شخصیت پارلمانی نیست و اولین سال حضورش در مجلس است.

***برخی معتقدند عارف فردی با اخلاق است اما در بزنگاه سیاسی سرش کلاه میرود این را قبول دارید؟

واقعیتی وجود دارد و آن هم این است که عارف سابقه کار حزبی و پارلمانی ندارد و امسال شروع کار پارلمانی و حزبی وی است به همین دلیل نمی تواند در بعضی موارد تصمیم درستی بگیرد اما تعبیرِ سرش کلاه می‌رود را قبول ندارم.

حشمتیان: عارف مانند گذشته از روحانی حمایت خواهد کرد/ روحانی به نظرات عارف اعتنا نکرد

*** آیا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شرکت می‌کند؟

با وجود آنکه برداشت شخصی‌ام این است که عارف به خاطر روحانی و مانند گذشته وارد انتخابات 96 نمی‌شود، اما ممکن است در چند ماه آینده جو کشور به صورتی شود که وی بخواهد وارد عرصه انتخابات شود.

*** می‌گویند عارف فردی است بااخلاق که در بزنگاه‌های سیاسی مانند انتخابات سرش بی‌کلاه می‌ماند، این ادعا را قبول دارید؟

در اخلاق‌مداری عارف هیچ شکی نیست اما در مقابل روحانی تاکنون به نظرات وی به ویژه در دولت اعتنایی نکرده است. با این وجود و با توجه به تشکیل خانه احزاب و حرکت کشورمان به سمت حزبی شدن کامل، خوب است. عارف همچنان به نظرات تشکیلات و احزاب سیاسی احترام بگذارد و اخلاق‌مداری‌اش را حفظ کند.

گفتنی است؛ اظهارات برخی از سیاسیون دوشنبه هر هفته در این بسته خبری با موضوعی واحد منتشر خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395 ، کد خبر: ۵۷۱۵۸۰۹، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین