پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳
آبان ماه امسال سومین سالگرد تصویب تحقیق و تفحص از قاچاق کالا است و تاکنون گزارشی در این خصوص منتشر نشده است.

شعار سال:آبان ماه امسال سومین سالگرد تصویب تحقیق و تفحص از قاچاق کالا است و تاکنون گزارشی در این خصوص منتشر نشده است.

یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود حدود 200 طرح تحقیق و تفحص از ابتدای مجلس دهم مطرح‌ شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از این تعداد 16 طرح در کمیسیون و 13 مورد در صحن تصویب شده و تنها شش طرح به نتیجه نهایی رسیده است.

یکی از مهمترین این طرحها موضوع تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا بود که آبان ماه امسال سومین سالگرد تصویب این تحقیق و تفحص است. گفتنی است با وجود پیگیریهای مختلف تاکنون گزارشی در این خصوص منتشر نشده است.

نکته جالب توجه اینکه در این مدت تحولات مختلفی در حوزه قاچاق کالا روی داده است، به‌عنوان مثال در زمان تصویب تحقیق و تفحص میزان واردات کشور بیش از 50 میلیارد دلار بود و رقمی نزدیک به 20 میلیارد دلار به‌عنوان برآوردی از قاچاق کالا عنوان می‌شد اما امروز میزان واردات کشور در کانال 30 میلیارد دلار است و گفته می‌شود که قاچاق ورودی کاهش یافته است.

کاهش قاچاق ورودی به کشور به‌طور یقین تحت تأثیر افزایش (جهش) نرخ ارز بوده اما به‌نظر می‌رسد حداقل در سال 97 با پدیده قاچاق خروجی روبه‌رو بوده‌ایم که حتماً رقم آن در سال 95 ناچیز بوده است.

دلیل توقف 3 ساله طرح تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا چیست؟

چندی قبل علی اکبر کریمی در پاسخ به این سؤال که دلیل توقف گزارش طرح تحقیق و تفحص از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز چیست، گفت: این طرح متوقف نشده است، اما هنوز نتیجه تحقیق و تفحص در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح نشده است. هنوز نتیجه گزارشات به‌تصویب کمیسیون اقتصادی نرسیده است.

اعضای کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آذر ماه سال 1395 تعیین شدند و در سال 1396 هم کار تحقیق و تفحص آغاز شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:12آبان1398،کد خبر:2132222،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین