پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
بنا بر متن شهادت دو تن از دیپلمات‌های آمریکایی ـ که دوشنبه منتشر شد ـ به بازرسان استیضاح ترامپ گفته شده که این دیپلمات‌ها از حمایت‌های لازم از سوی وزارت خارجه تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ برخوردار نبوده و این وزارتخانه برای اهداف سیاست داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شعار سال:بنا بر متن شهادت دو تن از دیپلمات‌های آمریکایی ـ که دوشنبه منتشر شد ـ به بازرسان استیضاح ترامپ گفته شده که این دیپلمات‌ها از حمایت‌های لازم از سوی وزارت خارجه تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ برخوردار نبوده و این وزارتخانه برای اهداف سیاست داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 رونوشت شهادت های مایکل مک کینلی، مشاور ارشد سابق وزیر امور خارجه ایالات متحده، مایک پومپئو، و ماری یووانوویچ، سفیر پیشین آمریکا در اوکراین، اولین دست از اسنادی است که توسط بازپرسان این استیضاح منتشر شده است.

رئیس کمیته‌های اطلاعات، نظارت و امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا طی بیانیه‌ای گفته اند: «همان طور که ما بیشتر به سوی این مرحله جدید علنی از استیضاح حرکت می‌کنیم، مردم آمریکا خود شاهد مدارکی که کمیته‌های مجلس جمع آوری می کنند، خواهند بود».

این بیانیه اضافه می کند: «با هر مصاحبه جدید، ما از تلاش رئیس جمهور برای دستکاری اهرم‌های قدرت در راستای منافع شخصی سیاسی بیشتر آگاه می شویم».

تحقیقات نمایندگان مجلس نمایندگان دموکرات در مورد رئیس جمهور حزب جمهوری خواه بر تماس تلفنی در ماه ژوئیه متمرکز شده که طی آن ترامپ از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین درخواست کرده تا در مورد رقیب سیاسی خودش یعنی جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۰، دست به تحقیق و تفحص بزند.

مک کینلی ماه گذشته در جریان این تحقیقات گفت، وی به وزارت خارجه آمریکا توصیه کرده است که طی بیانیه‌ای از سفیر اکنون برکنار شده آمریکا در اوکراین، یوانووویچ، حمایت شود، اما به او گفته شده که پومپئو تصمیم گرفته، که در این زمان هیچ حمایتی از وی نشود.

بر اساس متن منتشره از سوی مجلس نمایندگان، مک کینلی گفته: «استعفای من نتیجه دو نگرانی اساسی است: عدم موفقیت وزارت خارجه برای ارائه حمایت از کارمندان سرویس‌های خارجی که در تحقیقات استیضاح دخیل شده اند و دوم، آنچه به نظر سوء استفاده از سفیران آمریکا در خارج از کشور برای پیشبرد اهداف سیاست داخلی است.»

کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا هفته‌ها شهادت شاهدان را پشت در‌های بسته شنیده اند و اکنون استیضاح و تحقیقات آن به مرحله علنی سازی وارد شده است. جمهوری خواهان، با وجود عضویت در سه هیأت مسئول در تحقیقات، از عدم شفافیت در مسأله استیضاح شکایت کرده اند.

متن شهادت‌ها همچنین نشان می دهد، یوانووویچ، که ماه می ناگهانی به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین از سمت خود برکنار شد، در یازدهم اکتبر به بازپرسان گفته که ترامپ در تماس با زلینسکی از وی به استعاره به عنوان «خبر بد» یاد کرده و این موضوع منجر به احساس تهدید برای وی شده است. وی بیان کرده: «من شدیدا نگران این توصیف بودم. هنوز هم هستم.»

متن خلاصه تماس که قبلا کاخ سفید منتشر کرده بود، نشان می‌داد که ترامپ به زلینسکی گفت که سفیر «خبر بد» است و قصد دارد «از برخی موارد باخبر شود».

ترامپ هرگونه تخلف در این موارد را رد کرده و از تماس با زلینسکی به عنوان یک اتفاق «عالی» دفاع کرده است، و دموکرات‌ها را متهم میکند که ناعادلانه او را هدف قرار داده تا برد غافلگیرکننده وی در انتخابات سال ۲۰۱۶ را تلافی کنند.

یوانووویچ گفته که در اواخر سال ۲۰۱۸ و زمانی که مقامات اوکراینی به وی هشدار داده اند که شهردار سابق نیویورک (رودی جولیانی) با یکی از دادستان‌های سابق اوکرانی وارد تماس و معامله شده است، متوجه شده که پای وکیل شخصی ترامپ به ماجرا‌های اوکراین باز گشته است.

وی گفته مقامات اکراینی به وی هشدار دادند که جولیانی و دیگر متحدین ترامپ قصد دارند «دست به اقداماتی از جمله در خصوص خود من بزنند» و «به دنبال ضربه زدن به من» هستند.

یوانوویچ طی شهادتش ـ که بخشی از آن قبلاً در رسانه‌های خبری فاش شده بود ـ به بازپرسان گفته از این که ترامپ بار‌ها و بار‌ها در تماس هایش از او صحبت کرده است، شوکه شده است.

یوانووویچ گفته که حدود ساعت یک بامداد ۲۵ آوریل به وقت اوکراین از کارول پرز، یک مقام ارشد دفتر خدمات خارجی آمریکا، با وی تماس گرفته شده و ناگهانی به او گفته باید بلافاصله به واشنگتن دی سی پرواز کند. وقتی یوانووویچ چرایی این امر را جویا شده، پرز به او گفته، «من نمی‌دانم، اما این به خاطر امنیت شماست. شما باید فوراً به کشور برگردید. باید با هواپیمای بعدی به کشور بیایید.» البته یوانووویچ گفته که فکر نمی‌کند منظور پرز محافظت از امنیت جسمانی وی بوده باشد.

یوانووویچ شهادت داده که هنگام بازگشت به واشنگتن دی سی در آوریل گذشته، فیلیپ ریکر، معاون وزیر امور خارجه به او گفت که پومپئو دیگر قادر به محافظت از وی در برابر ترامپ نیست.

بر اساس متن شهادت یوانوویچ: «آقای ریکر گفت که من باید کارم را ترک کنم و هر چه سریع تر آنجا را ترک کنم. ترامپ در تابستان سال ۲۰۱۸ می خواسته من را اخراج کند، اما وزیر امور خارجه سعی کرده بود از من محافظت کند. با این حال، اما دیگر قادر به انجام این کار نیست».

استیضاح دونالد ترامپ وارد مراحل حساسی شده و این در حالی است که همچنان برخی کارمندان کاخ سفید از ارائه شهادت در خصوص اقدامات رئیس جمهور مبنی بر سوء استفاده از قدرت در راستای منافع شخصی و سیاسی، سر باز می زنند. به گفته برخی، این مسأله در پی فشار ترامپ برای جلوگیری از این شهادت‌هاست و دموکرات بر این باورند که این اقدام ترامپ به مثابه جلوگیری از اجرای عدالت است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک،تاریخ انتشار:14آبان1398،کد خبر:934983،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین