پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
تهدید اخیر آنکارا برای خروج از توافق پناهندگان با بروکسل در صورت لغونشدن صدور ویزا برای شهروندان ترک تا ماه اکتبر بحث‌های زیادی را در اتحادیه اروپا از طرف موافقان و مخالفان با این توافق به راه انداخته است.

شعارسال: کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه و سیاست‌های رئیس جمهور این کشور در برخورد با مظنونین کودتا انتقادهای بسیاری را از طرف مقامات اتحادیه اروپا به‌همراه داشته و روابط بروکسل ــ آنکارا را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.

تحولات بعد از کودتای نافرجام در ترکیه توافق پناهندگان آنکارا ــ بروکسل را هم تحت الشعاع قرار داده به‌گونه‌ای که چگونگی موضع‌گیری در برابر این توافق اخیراً به مسئله‌ای مورد اختلاف در اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

اختلافات درباره چگونگی موضع‌گیری در برابر این توافق در اتحادیه اروپا بعد از اظهار نظر اخیر وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر "اگر بروکسل تا ماه اکتبر صدور ویزا برای شهروندان ترک را لغو نکند ما دیگر توافق پناهندگان را به رسمیت نمی‌شناسیم" تشدید شده است.

در واکنش به این اظهار نظر وزیر امور خارجه ترکیه برخی سیاستمداران اروپایی خواستار لغو این توافق شده و برخی دیگر هم درباره شکست آن هشدار داده‌اند.

"المار بروک"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا درباره لغو توافق پناهندگان با ترکیه هشدار داده است.

وی امروز (چهارشنبه) در سخنانی اظهار داشت که باید بین اقدامات سیاست داخلی اردوغان که در آن بسیاری چیزها نظم ندارد با بقیه امور تفاوت قائل شد.

المار بروک تصریح کرد: از طرف دیگر توافق پناهندگان کمک می‌کند تا با قاچاقچیان انسان مبارزه کنیم. توافق با آنکارا در ضمن به‌نفع حدود سه میلیون سوری است که سال‌هاست در ترکیه زندگی می‌کنند، چه‌چیز بدی در آن وجود دارد؟

وی درباره قاطی کردن مسائل مختلف با هم هشدار داد.

این در حالی است که "برند ریکسینگر"، رئیس حزب چپ آلمان بازگشت از توافق پناهندگان با ترکیه و یک راه حل اروپایی را درخواست کرده است.

وی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری آلمان تصریح کرد که این توافق شکست خورده است. اتحادیه اروپا باید یک راه پایدار و در همبستگی در برخورد با پناهندگان بیاید وگرنه این تشکل به پایان راه می‌رسد.

"ریکسینگر" از دولت آلمان درخواست کرد که مسئولیت را به‌عهده گرفته و نمایندگان اتحادیه اروپا را بر سر یک میز آورد.

وی با اشاره به تهدید ترکیه برای خروج از توافق پناهندگان با اروپا گفت: اخاذی از کشورهای اروپایی از طریق رئیس جمهور ترکیه قابل پیش‌بینی بود.

وی از دولت آلمان یک موضع‌گیری سخت در برابر اردوغان را خواستار شد.

"اریکا اشتاین‌باخ"، سخنگوی سیاست حقوق بشر فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان نیز با تأکید بر اینکه ترکیه به دولتی دیکتاتوری تبدیل شده است خواستار لغو توافق پناهندگان با ترکیه شده است.

البته با وجود تحولات اخیر در ترکیه، بروکسل و برلین همچنان بر لزوم پایبندی به توافق پناهندگان با ترکیه تأکید دارند و تهدید اخیر آنکارا هم هیچ تغییری در موضع آنها در این باره ایجاد نکرده است که البته این موضع آنها با انتقادهای زیادی همراه بوده است.

"سباستین کورس"، وزیر امور خارجه اتریش در گفتگویی با هفته‌نامه "اشپیگل" این وابستگی به ترکیه در مسئله پناهندگان را خطرناک توصیف کرده در این باره هشدار داد.

وی خواستار یک تصمیم جایگزین برای راه حل بحران پناهندگان شد.

وی همچنین با تأکید بر "ما نباید اجازه اخاذی ترکیه را بدهیم" گفت: من آرزو می‌کنم اروپایی داشته باشیم که قدرتمند و مستقل باشد و می‌تواند بحران پناهندگان را خود حل کند.

کورس همچنین گفت: ما باید بالاخره از مرزهای خارجی خود درست حمایت کنیم. من در ماه می در این باره هشدار دادم که ما نباید به ترکیه وابسته شویم و توافق پناهندگان با ترکیه باید تنها به‌عنوان یک طرح B مطرح باشد. با توجه به تهدیدات اخیر از ترکیه حالا این مسئله واضح‌تر شده است که ما به این تصمیم A نیاز داریم.

یانیس موزالاس، وزیر مهاجرت یونان نیز امروز در گفتگو با نشریه "بیلد" آلمان تصریح کرد: دولت یونان به‌شدت نگران تهدید ترکیه درباره خروج از توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا است و ما در هر صورت به یک تصمیم B نیاز داریم.

وزیر مهاجرت یونان همچنین تأکید کرد: اتحادیه اروپا باید برای زمانی که ترکیه دوباره مرزهای خود را برای پناهندگان باز کند فکری بکند، به‌خصوص باید دیگر کشورهای اروپایی آمادگی بیشتری در پذیرش پناهندگان از خود نشان دهند. پناهندگان باید به‌صورت برابر در همه کشورهای اروپایی و نه تنها برخی کشورها تقسیم شوند.

"باربل کوفلر"، مسئول امور حقوق بشر دولت فدرال آلمان نیز بر این عقیده است که اوضاع نمی‌تواند مانند سابق ادامه پیدا کند.

وی با نگاهی به موج دستگیری‌ها و بازداشت‌ها در ترکیه بعد از کودتای نافرجام در این کشور خواستار بازنگری در روابط با ترکیه شده و تصریح کرد که توافق پناهندگان با این کشور باید از نو مورد ارزیابی قرار گیرد.

با توجه به این فشارها و انتقادها مطمئناً ما در روزهای آینده شاهد اظهار نظرهای بیشتر و روشن‌تری از طرف مقامات بلندپایه اروپایی درباره این توافق بحث برانگیز خواهیم بود.

مطمئناً موضع‌گیری‌های ترکیه در برابر این توافق در تصمیم‌گیری بروکسل در این باره مؤثر خواهد بود و اگر آنکارا به تهدیدهای خود برای خروج از این توافق به‌منظور گرفتن امتیازات بیشتر از اروپا ادامه دهد شاید اتحادیه اروپا مجبور شود به‌دنبال جایگزینی برای آن بگردد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 14 مرداد 1395، کدمطلب: 1148199 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین